عمومی

چه انتظاراتی از مایکروسافت سرفیس در سال ۲۰۲۲ داریم

۲۰۲۲ دهمین سالگرد سرفیس خواهد بود، خط تولیدی که برای اولین بار در اکتبر ۲۰۱۲ با Surface RT آغاز به کار کرد. جای تعجب نیست که مایکروسافت سال جاری نیز به تولید سخت‌افزار جدیدی برای سرفیس ادامه دهد، البته گمان می‌رود کمبود تراشه عرضه‌ی تعدادی از محصولات برنامه‌ریزی شده را تا نیمه‌دوم سال به تعویق بیندازد. طی دهه گذشته، سرفیس تکامل یافته و شامل لپ‌تاپ‌هایی مانند سرفیس‌ بوک و سرفیس لپ‌تاپ استودیو و حتی تلفن‌های تاشو دوئو می‌شود که از سیستم‌عامل اندروید استفاده می‌کنند.

امروزه خانواده‌ی سرفیس گسترده شده و محصولات بسیاری را، از لپ‌تاپ‌های آموزشی قدرتمند گرفته تا دستگاه‌های باریک و سبک، در خود جای می‌دهد. اکنون بازه‌ی قیمتی این دسته از محصولات مایکروسافت می‌تواند خریداران بسیاری را راضی نگه دارد. همچنین کاربران می‌توانند بنا به موارد استفاده‌ی خود، سرفیسی را خریداری کنند که بیشتر برای آن‌ها کاربرد دارد.

در ادامه اعضای خانواده‌ی سرفیس که ممکن است در ۲۰۲۲ شاهد معرفی آن‌‎ها باشیم را بررسی می‌کنیم.

سرفیس پرو ۹

نمایشگر سرفیس پرو ۸

  • تاریخ احتمالی معرفی: اکتبر ۲۰۲۲
  • قیمت احتمالی: حدود ۱۰۰۰ دلار

سرفیس پرو ۸ نسبت به نسل‌های پیشین باریک‌تر و سبک‌تر است. می‌توان آن را دستگاهی قدرتمند با صفحه‌نمایش عالی و عمر باتری طولانی دانست که گزینه‌ای مناسب برای بسیاری از خریداران محسوب می‌شود. تاکنون افراد زیادی به خرید این محصول ترغیب شده‌اند اما در آینده قرار است چه تغییراتی در آن صورت بگیرد؟

مایکروسافت، سرفیس پرو ۸ را با تغییرات زیادی در طراحی همراه کرد؛ بنابراین انتظار نمی‌رود که در نسل بعدی شاهد تغییرات چشم‌گیری باشیم. مهم‌ترین گزینه‌ای که انتظار داریم در سرفیس پرو ۸ ارتقا یابد، مجهز شدن آن به پردازنده‌های جدید نسل دوازدهم اینتل است. همچنین سرفیس پرو محتمل‌ترین دستگاه ویندوزی خواهد بود که از نسل پنجم شبکه‌ی موبایل (5G) پشتیبانی خواهد کرد.

سرفیس پرو ایکس ۲

مایکروسافت سرفیس پرو ایکس / Surface Pro X

  • تاریخ احتمالی معرفی: پاییز ۲۰۲۲
  • قیمت احتمالی: حدود ۱۰۰۰ دلار

سرفیس پرو ایکس (Surface Pro X) دستگاه سبک و کاربردی است. نسخه‌هایی از این دستگاه که در اکتبر ۲۰۲۰ معرفی شدند با 4G LTE داخلی همراه بودند.

البته مایکروسافت در سپتامبر ۲۰۲۱ نسخه‌ای از Surface Pro X را به فروش رساند که ۱۵۰ دلار ارزان‌تر بود. این کاهش قیمت دلیلی منطقی داشت؛ زیرا مدل مقرون‌به‌صرفه‌تر تنها از اتصال وای‌فای پشتیبانی می‌کرد. حال اگر قرار باشد نسل جدید این محصول را ببینیم می‌توانیم چه انتظاراتی از آن داشته باشیم؟

ابتدا باید گفت که مایکروسافت هنوز اشاره‌ای به نسل جدید سرفیس پرو ایکس نکرده و حتی شایعات زیادی درباره‌ی آن منتشر نشده‌ است. اما با در نظر گرفتن این موضوع، می‌توان حدس زد که احتمالاً پاییز ۲۰۲۲ شاهد عرضه سرفیس پرو ایکس ۲ (Surface Pro X 2) خواهیم بود؛ زمانی که مایکروسافت سخت‌افزارهای جدید خود را (به‌ویژه در ماه اکتبر) عرضه می‌کند.

قلب تپنده‌ی سرفیس پرو ایکس، پردازنده‌ای موسوم به SQ1 و حاصل همکاری دو شرکت مایکروسافت و کوالکام است. در حقیقت می‌توان SQ1 را نسخه‌ای ارتقایافته از پردازنده‌ی اسنپدراگون 8cx دانست. انتظار می‌رود نسل بعدی این محصول پردازنده‌ی قدرتمندتری داشته باشد.

امیدواریم نمایشگر سرفیس پرو ایکس ۲ نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی را ارائه دهد. همچنین به نظر می‌رسد دیگر زمان ارتقای دوربین سلفی ۵ مگاپیکسلی آن فرارسیده است. اکثر محصولات مایکروسافت وب‌کم‌های FHD دارند، اما گوشی‌های ۳۰۰ دلاری تولید شده‌اند که دوربین جلویی آن‌ها کیفیت بهتری دارد. یکی دیگر از انتظارات ما از نسل بعدی دستگاه مذکور گزینه‌های رنگی بیشتر است.

درنهایت باید اشاره کرد یکی از نکات منفی سرفیس پرو ایکس این بود که باوجود کارایی محدود قیمتی بسیار بالا داشت. اگر مایکروسافت نسل بعدی این دستگاه را با قیمتی مناسب‌تر به فروش برساند یا قابلیت‌های آن را افزایش دهد مطمئناً توجه افراد بیشتری به آن جلب خواهد شد و برای خریدش ترغیب می‌شوند.

سرفیس گو ۴نمای جانبی سرفیس گو 3 مایکروسافت / Microsoft Surface Go 3

  • تاریخ احتمالی معرفی: نیمه‌ی دوم ۲۰۲۲
  • قیمت احتمالی: حدود ۴۰۰ دلار (بدون کیبورد و قلم هوشمند)

سرفیس گو ۳ (Surface Go 3) که در سپتامبر ۲۰۲۱ معرفی شد، کوچک و سبک است و عده‌ای آن را نسخه‌ی ۱۰٫۵ اینچی سرفیس پرو می‌دانند. نمی‌توان به‌ آن لقب قدرتمندترین تبلت موجود در بازار را داد، اما یکی از ارزان‌ترین‌ها است.

بنابرادعای مایکروسافت، سرفیس گو ۳ از نظر پردازشی نسبت به نسل قبلی خود شاهد افزایش ۶۰ درصدی قدرت پردازشی بود. حال انتظار داریم در نسل چهارم نیز از پردازنده‌ی بهتری نسبت به نسل سوم استفاده شود. شرکت سازنده می‌تواند برای مدل Core i3 از Core i3-1110G4 یا معادل آن از نسل دوازدهم اینتل استفاده کند.

از سوی دیگر، به نظر می‌رسد سرانجام قلم هوشمند موجود در این دستگاه تغییر کند. مایکروسافت در سرفیس پرو ۸، پرو ایکس و لپ‌تاپ استودیو Surface Slim Pen را به کار برده است؛ اما Surface Go 3 همچنان از قلم سرفیس سنتی استفاده می‌کند.

چیزی که نباید از نسل آینده‌ی سرفیس گو انتظار داشته باشید، نمایشگر ۱۲۰ هرتزی یا توانایی پشتیبانی از Thunderbolt است؛ زیرا ویژگی‌های یادشده به پرچم‌داران تعلق دارند.

  • نرخ نوسازی متغیر بالأخره به سرفیس لپ‌ تاپ استودیو اضافه شد

سرفیس لپ تاپ ۵

سرفیس لپ تاپ ۴

  • تاریخ احتمالی معرفی: اواخر ۲۰۲۲
  • قیمت احتمالی: حدود ۸۰۰ دلار

سرفیس لپ‌تاپ ۴ در دو نسخه‌ی ۱۳٫۵ و ۱۵ اینچی و با پردازنده‌های اینتل یا AMD عرضه می‌شود. می‌توان آن را دستگاهی سبک با کارایی عالی برای کارهای روزمره دانست که از قابلیت لمس و قلم هوشمند پشتیبانی می‌کند. اما نسخه‌ی آینده این محصول چه ویژگی‌هایی خواهد داشت و تاریخ احتمالی معرفی آن چه زمانی است؟

مایکروسافت طبق روال معمول تا بدین لحظه از ارائه جزئیات و مشخصات سرفیس لپ‌تاپ ۵ امتناع کرده است، اما به نظر می‌رسد این دستگاه تا پایان سال ۲۰۲۲ وارد بازار می‌شود. از قرار معلوم مایکروسافت دستگاه مذکور را در دو گزینه‌ی ۱۳٫۵ و ۱۵ اینچ عرضه خواهد کرد و هر دو دارای نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی خواهند بود. اگر ویژگی DRR (نرخ‌نوسازی پویا) نیز به آن اضافه شود عمر باتری افزایش می‌یابد زیرا نرخ نوسازی مطابق با کاری که انجام می‌دهید، تغییر می‌کند.

به نظر می‌رسد باتری سرفیس لپ‌تاپ ۵ ظرفیتی بین ۵۳ تا ۵۸ وات‌ساعت داشته باشد. بسته به پردازنده، نوع کارکرد و اندازه دستگاه، حداکثر عمر باتری بین ۱۷٫۵ تا ۲۱ ساعت تخمین‌ زده‌ می‌شود. همچنین انتظار می‌رود در محصول آینده‌ی مایکروسافت پردازنده‌های نسل دوازدهم اینتل (i5 یا i7) به کار گرفته شود. درضمن، یکی از مشکلات سرفیس لپ‌تاپ‌ها استفاده از پردازنده‌های ضعیف‌تر از رقبا است، امیدواریم مایکروسافت امسال این رویه را تغییر داده و از پیکربندی‌های بهتری برای محصول‌های جدید خود استفاده کند.

ظاهر سرفیس لپ‌تاپ ۴ کمی خسته‌کننده شده و به نظر می‌رسد ردموندی‌ها می‌توانند کالبد قدیمی این محصول را دستخوش تغییر کنند. حاشیه‌های باریک‌تر در سرفیس لپ‌تاپ ۵ نظر خریداران بیشتری را به خود جلب خواهد کرد.

سرفیس دوئو ۳

سرفیس دوئو ۲

  • تاریخ احتمالی معرفی: اکتبر ۲۰۲۲
  • قیمت احتمالی: حدود ۱۵۰۰ دلار

زمانی که مایکروسافت پروژه آندرومدا را لغو کرد، فرض بر این بود که گوشی سرفیس هرگز رونمایی نخواهد شد. اما اکنون دو نسل از این محصول دردسترس قرار دارد. سرفیس دوئو از سیستم‌عامل اندروید و پردازنده‌ی قدرتمندی استفاده می‌کند. اکنون منتظر نسل جدید این محصول یعنی سرفیس دوئو ۳ هستیم. در ۲۰۲۲، مایکروسافت بیشتر روی نرم‌افزار سرفیس دوئو تمرکز دارد. این شرکت نسخه‌های اندروید ۱۱ را برای نسل اول و دوم عرضه کرده و اکنون منتظر نسخه‌ی بهبودیافته‌ی اندروید 12L هستیم.

اواخر امسال، Android 12L به مایکروسافت اجازه خواهد داد تجربه‌ی سفارشی‌سازی ‌بیشتری را در سرفیس‌های تاشوی خود ایجاد کند. نسخه‌ی سوم سرفیس دوئو می‌تواند با نسل بعدی سخت‌افزار 5G کوالکام عرضه شود.

  • اجرای نسخه کامل ویندوز ۱۱ در سرفیس دوئو محتمل‌تر از همیشه به‌نظر می‌رسد

سرفیس استودیو ۳

سرفیس استودیو ۲

  • تاریخ احتمالی معرفی: نوامبر ۲۰۲۲
  • قیمت احتمالی: حدود ۳۵۰۰ دلار

تنها رایانه‌ی رومیزی خانواده‌ی سرفیس، سرفیس استودیو ۲ (Surface Studio 2) است که اولین نسل آن در اکتبر ۲۰۱۸ عرضه شد. صفحه‌نمایش ۲۸ اینچی لولادار، امکان تعامل لمسی و پشتیبانی از قلم هوشمند، سرفیس استودیو ۲ را به‌گزینه‌ای ایدئال برای عاشقان دنیای طراحی تبدیل می‌کند.

رونمایی نسل جدید سرفیس استودیو می‌تواند بسیاری را شگفت‌زده کند زیرا برای مدتی خبری از آن منتشر نشده و به نظر می‌رسد مایکروسافت محصول جذاب خود را فراموش کرده است. در آینده یا شاهد پایان خط تولید این محصول هستیم یا مدل جدیدی از آن رونمایی می‌شود.

تاکنون شرکت سازنده با استفاده از CPU-های بسیار ضعیف عملکرد پتانسیل سرفیس استودیو را گرفته است. اگر قرار باشد هرگونه تغییری توسط مایکروسافت در سرفیس استودیو ۳ ایجاد شود، به احتمال بسیار زیاد شاهد بهبود پردازنده خواهیم بود. تنها امیدواریم که پردازنده‌ی مذکور یکی از جدیدترین مدل‌های نسل دوازدهم اینتل باشد و نه یک CPU قدیمی که بیش از یک سال از عرضه آن می‌گذرد. اگر مدل جدیدی معرفی شود، به احتمال زیاد قیمت آن با سرفیس استودیو ۲ فعلی که از ۳۴۹۹ دلار شروع می‌شود مطابقت خواهد داشت.

به نظر می‌رسد اگر مایکروسافت در تولید محصول جدید خود به سمت سخت‌افزارهای جدیدتر و قیمت کمی‌ مقرون‌به‌صرفه‌تر برود، می‌تواند توجه خریداران بیشتری را به خود جلب کند.

سرفیس نئو

رندر سرفیس نئو با کیبورد و قلم هوشمند

  • تاریخ احتمالی معرفی: نوامبر ۲۰۲۲
  • قیمت احتمالی: حدود ۱۳۰۰ دلار

سرفیس نئو ابتدا در اکتبر ۲۰۱۹ معرفی شد و احتمال دیدن این محصول در سال جاری کم است. مانند نسل اول سرفیس دوئو، نئو نیز ابتدا برای عرضه در تعطیلات ۲۰۲۰ برنامه‌ریزی شده بود. اما همه‌ چیز طبق برنامه پیش نرفت و هنوز خبری از آن نیست. براساس اطلاعات به‌دست آمده، احتمالاً شاهد اجرای ویندوز ۱۱ یا ویندوز ۱۱ SE در این دستگاه خواهیم بود.

عده‌ای معتقدند که احتمالاً مایکروسافت به‌طور کلی نئو را به دست فراموشی سپرده و دیگر شاهد عرضه‌ی آن نخواهیم بود. اما ممکن است سال جاری بتوانیم آن را در میان محصولات متعدد شرکت سازنده مشاهده کنیم.

  • مایکروسافت به تولید دستگاهی با سه صفحه‌نمایش فکر می‌کند

کلام آخر

هنگامی که مایکروسافت برای اولین بار از خط تولید سرفیس رونمایی کرد، شاید به ذهن کمتر کسی می‌رسید که این محصولات از سوی کاربران پذیرفته شوند و حالا پس از یک دهه مدل‌های مختلفی از آن‌ها به فروش برسد. امیدواریم به‌زودی شاهد عرضه‌ی دیگر اعضای این خانواده‌ی بزرگ با به‌روزرسانی‌های کاربردی و جدید باشیم.

شما همراهان lastech کدام یک از اعضای خانواده‌ی بزرگ سرفیس را بیشتر از دیگر موارد دوست دارید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا