رمز ارز

۵ دلیل برتری بیت کوین بر طلا

زمان مطالعه: 4 دقیقه

طرفداران ارزهای دیجیتال اغلب از بیت کوین تحت عنوان «طلای دیجیتال» یاد می‌کنند، اما چرا بیت کوین در مقایسه با طلا، برای سرمایه‌گذاری بلندمدت بهتر است؟ برای پاسخ دادن به این سؤال، بیایید برخی از استدلال‌های مرسوم در مورد برتری بیت کوین نسبت به طلا را باهم بررسی کنیم.

۲۰۰ میلیون بیبی دوج رایگان

فقط با ثبت نام در صرافی پینگی میتونی ۲۰۰ میلیون واحد بیبی دوج و ۱۰,۰۰۰ واحد لونا هدیه بگیری!
دریافت جایزه

حفظ ارزش بیت کوین

به گزارش سایت کوین تلگراف، یکی از رایج‌ترین دلایل خرید طلا و بیت کوین این است که آنها سابقه حفظ ارزش خود را در بحران‌های اقتصادی دارند. این واقعیت به خوبی مستند شده و نمی‌توان انکار کرد که طلا، یکی از بهترین محافظ‌های ثروت در طول تاریخ بوده است. با این حال، نمودار زیر نشان می‌دهد که طلا نیز در برخی از مواقع، شاهد کاهش ارزش خود در دوره‌های طولانی‌مدت بوده است.

bitcoin-gold-long-term-investment
قیمت طلا در گذشت زمان.

به عنوان مثال، شخصی که در سپتامبر ۲۰۱۱ طلا خریده بود، باید تا ژوئیه ۲۰۲۰ صبر می‌کرد تا دوباره ارزش آن صعودی شود. با این حال، در تاریخ بیت کوین، هرگز بیش از ۳ تا ۴ سال طول نکشیده است تا قیمت آن دوباره از بالاترین سطح خود عبور کند که نشان می‌دهد در بلندمدت، بیت کوین دارایی بهتری برای ذخیره ارزش است.

پوشش تورمی بیت کوین

طلا از لحاظ تاریخی به عنوان یک محافظ خوب در برابر تورم شناخته می‌شود؛ چون ارزش آن در کنار افزایش هزینه‌های زندگی، افزایش می‌یابد. اما، نگاه دقیق‌تر به نمودار طلا و مقایسه آن با بیت‌ کوین نشان می‌دهد در حالی که ارزش طلا طی دو سال گذشته تنها حدود ۲۱٫۸۴ درصد رشد داشته، قیمت بیت‌ کوین در همان بازه زمانی، ۳۱۱ درصد افزایش یافته است.

bitcoin-gold-long-term-investment
نمودارهای کندل یک روزه بیت کوین و طلا.

بیت کوین، جایگزین طلا در طول بحران‌های ژئوپلیتیکی

طلا را اغلب با نام «کالای زمان بحران» هم می‌شناسند؛ به این دلیل که می‌تواند ارزش خود را در زمان بحران‌های ژئوپلیتیکی هم حفظ کند. با این حال، برای افرادی که در مناطق درگیری یا سایر مناطق در معرض بی‌ثباتی قرار دارند، حمل اشیای باارزش یک کار خطرناک است و افراد ممکن است در معرض توقیف دارایی‌ها و سرقت قرار بگیرند.

در چنین شرایطی، بیت کوین گزینه امن‌تری محسوب می‌شود؛ چون افراد می‌توانند با داشتن و حفظ عبارت اولیه خود، بدون ترس از دست دادن سرمایه، سفر کنند و پس از رسیدن به مقصد، کیف پول و سرمایه خود را بازیابی نمایند. ماهیت دیجیتالی بیت کوین و در دسترس بودن آن در بازارهای غیرمتمرکز و صرافی‌های همتابه‌همتا نیز، خرید و فروش بیت کوین را راحت‌تر می‌کند.

کاهش مداوم ارزش دلار

اگرچه دلار آمریکا در ماه‌های اخیر کمی قوی ظاهر شده، اما همیشه اینطور نبوده است. در طول دوره‌هایی که ارزش دلار در برابر سایر ارزها کاهش یافته، سرمایه‌گذاران به سمت طلا و بیت ‌کوین هجوم آورده‌اند. در این میان، اگر کشورهای مختلف به دور شدن از رویکرد دلار محوری ادامه دهند، سرمایه زیادی از بازار دلار خارج خواهد شد، اما این سرمایه‌ها به بازار ارزهای دیگر نمی‌روند.

در حالی که طلا برای هزاران سال است که وجود دارد، اما در جامعه دیجیتال و مدرن امروز به طور گسترده مورد استفاده یا پذیرش قرار نگرفته است. در واقع، برای نسل جوان، بیت‌ کوین گزینه‌ آشناتری است که می‌تواند در سبک زندگی دیجیتالی افراد ادغام شود و به امنیت یا ذخیره‌سازی فیزیکی نیاز ندارد.

ضدتورمی بودن بیت کوین

بسیاری از سرمایه‌گذاران و کارشناسان مالی با استناد به کمبود و محدودیت‌های عرضه طلا پس از سال‌ها تولید، می‌گویند که طلا یک سرمایه‌گذاری خوب است. ممکن است پنج تا ۱۰ سال طول بکشد تا یک معدن طلای جدید به تولید برسد، به این معنی که افزایش سریع عرضه طلا بعید است و بانک‌های مرکزی هم نرخ فروش طلا را به میزان قابل‌توجهی کاهش داده‌اند. با این حال، تخمین زده می‌شود که هنوز بیش از ۵۰ هزار تن طلا در زمین وجود داشته باشد.

این در حالی است که بیت کوین دارای عرضه ثابت و محدود ۲۱ میلیون کوینی است و هرگز به آن، اضافه هم نخواهد شد. به همین دلیل، از لحاظ ماهیت ضدتورمی نیز بیت کوین پیروز میدان است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا