عمومی

انویدیا شاید مدل مرجع گرافیک‌های RTX 4000 را با سه فن تولید کند

با اینکه هنوز ماه‌ها تا عرضه‌ی گرافیک‌های سری Nvidia RTX 4000 زمان باقی مانده است، افشاگران در حال افشای جزئیات این محصولات موردانتظار هستند. به‌نوشته‌ی ویدیوکاردز و به‌نقل از حساب کاربری توییتری Kopite7kimi، انویدیا مشغول کار روی خنک‌کننده‌ای مرجع است که سه فن مجزا دارد.

این طراحی متشکل از سه فن ممکن است در مدل نهایی گرافیک‌های RTX 4000 حضور پیدا نکند؛ اما اگر از آن استفاده شود، متعجب نخواهیم شد. تقریباً تمامی مدل‌‌های سفارشی گرافیک RTX 3090 Ti به سه فن مجهز‌‌‌ند یا از خنک‌کننده‌های ترکیبی مایع استفاده می‌کنند.

در‌حال‌حاضر، انویدیا مدل مرجع را به دو فن مجهز می‌کند که در خلاف جهت هم می‌چرخند. با درنظرگرفتن این‌ نکته که گفته می‌شود توان کارت‌های نسل جدید به ۶۰۰ وات هم می‌رسد، احتمالاً دو فن برای خنک‌‌کردن گرافیک کافی نخواهد بود.

مقاله‌های مرتبط:

  • تاریخ رونمایی کارت‌های گرافیک سری Nvidia RTX 4000 فاش شد
  • هرآنچه از معماری Ada Lovelace انویدیا و گرافیک‌های RTX 4000 می‌دانیم

انویدیا تاکنون هرگز در مدل‌های مرجع از گرافیک‌های خود از طراحی مبتنی‌بر سه فن یا طراحی مبتنی‌بر خنک‌کننده‌ی مایع استفاده نکرده است. درمقابل، AMD رویکردی کاملاً متفاوت با انویدیا دارد. این شرکت بارها استفاده از خنک‌کننده‌های مجهز به سه فن را آزمایش (برای نمونه در Radeon VII) و برخی اوقات از خنک‌کننده‌ی مایع نیز استفاده کرده است (مثل RX 6900XT LC و Fury X).

طراحی منتسب به فن سه گانه درکارت گرافیک RTX 4000 انویدیا

از قرار معلوم مدل مرجع جدید انویدیا شامل دو فن بزرگ و یک فن کوچک است. به‌نظر می‌رسد این فن به گرافیک مجهز به تراشه‌ی AD102 ارتباط دارد؛ البته RTX 4090 لزوماً قرار نیست به فن سه‌گانه مجهز باشد. انتظار می‌رود RTX 4090 Ti از این طراحی استفاده کند.

اگر به‌خاطر بیاورید، پیش از معرفی گرافیک‌های سری RTX 3000 نیز شایعه‌ی مشابهی منتشر شده بود؛ اما در‌نهایت، رنگ حقیقت به خود نگرفت. گفته می‌شد انویدیا برای نمونه‌های پیش‌تولید RTX 3000 خنک‌کننده‌ی مجهز به سه فن طراحی کرده است. این خنک‌کننده حتی در مدل‌های پرچم‌دار RTX 3000 نیز استفاده نشد.

حساب کاربری Kopite7kimi می‌افزاید تاریخ رونمایی منتسب به گرافیک‌های RTX 4000 (بازه‌ی بین تیر تا شهریور) احتمالاً دقیق نیست. این افشاگر دیدگاهی مشابه رسانه‌ی Wccftech دارد و می‌گوید گرافیک‌های RTX 4090 تا پیش از ماه اکتبر (مهر و آبان) از راه نمی‌رسند.

انویدیا در هفته‌های اخیر تاریخ‌های مختلفی را به شرکای تجاری خود اعلام کرده است. تیم سبز مشخصاً قصد ندارد به این زودی‌ها جایگزین گرافیک‌های سری RTX 3000 را دردسترس مشتریان قرار دهد.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا