عمومی

اپل با معرفی سرویس Pay Later، اکنون به‌نوعی یک بانک است

طبق گزارش‌های بلومبرگ و CNBC، اپل قصد دارد وام‌دهی را برای سرویس خرید اعتباری BNPL (الان بخر و بعداً پرداخت کن) خود انجام دهد و نمی‌خواهد مسئولیت انجام این کار را به خدمات‌دهنده‌ی مالی دیگر واگذار کند. طبق گزار‌ش‌های موجود، شرکت تابعه‌ی این برند با نام Apple Fiinancing LLC مجوز لازم برای ارائه‌ی خدمات وام‌دهی را دارد و به‌عنوان کسب‌وکاری مجزا از فعالیت‌های اصلی اپل به‌ کار خود ادامه خواهد داد.

به‌گزارش ورج، اپل در کنفرانس WWDC امسال سرویس BNPL خود را با نام Pay Later معرفی کرد. این سرویس به کاربران اجازه می‌دهد ازطریق Apple Pay خرید و سپس مبلغ آن را در چهار قسط مساوی در ۶ هفته و بدون بهره پرداخت کنند. این اولین تلاش اپل در امور مالی نیست؛ اما همان‌طور‌که بلومبرگ اشاره می‌کند، اولین‌بار است که مسئولیت‌های مالی ازجمله بررسی اعتبار و وام را خودش عهده‌ می‌گیرد.

درحال‌حاضر، اپل برای انجام این کار و ارائه‌ی کارت اعتباری Apple Card با گلدمن ساکس همکاری می‌کند؛ اما این همکاری در سرویس جدید Pay Later کمتر خواهد شد. افراد برای استفاده از Pay Later باید از کارت اعتباری مبتنی‌بر MasterCard اپل استفاده کنند که گلدمن ساکس آن را صادر کرده است. بلومبرگ خاطرنشان کرد که Apple Financing منشور بانکی خاص خود را ندارد؛ بنابراین، اپل ازنظر فنی و قانونی بانک واقعی نیست.

مقاله‌های مرتبط:

  • تیم کوک: کاربران در صورت نبود حریم خصوصی، رفتارهایشان را محدودتر می‌کنند
  • آیپد پرو ۱۴٫۱ اینچی اپل احتمالاً پاییز امسال با پردازنده M2 معرفی می‌شود

طبق گزارش CNBC، وقتی شخصی برای سرویس Pay Later درخواست دهد، اپل بررسی‌های اعتباری نرم‌افزاری را انجام خواهد داد. این رسانه گزارش می‌دهد اپل به کاربرانی که پرداخت‌ها را از دست می‌دهند، اعتبار اضافه نمی‌دهد و آن‌ها در امتیاز کلی اعتبار کاربر محاسبه نمی‌شوند. طبق گزارش‌ها، اپل پرداخت‌های ازدست‌رفته را به دفاتر اعتباری گزارش نخواهد داد.

مشخص نیست کاربران در این سرویس تا چه مبلغی مجاز‌‌‌ند خرید کنند؛ اما CNBC پیش‌بینی می‌کند سقف این خدمات حدود ۱,۰۰۰ دلار خواهد بود. علاوه‌براین، نمی‌دانیم آیا اپل برای پرداخت‌های از‌دست‌رفته هزینه‌ی تأخیر دریافت می‌کند یا خیر.

تلاش اپل برای ادغام خدمات مالی زیر یک سقف هرچند به‌طور مجزا، نشان‌دهنده‌ی فشار بالقوه‌ی به‌سمت امور مالی در آینده است. این امر حاکی از آن است که اپل هدف گسترده‌ای برای نگه‌داشتن کاربران در اکوسیستم خود دارد. کاربران برای دسترسی و استفاده از سرویس‌هایی مثل Apple Card و Pay Later، عملاً مجبورند آیفون خود را نگه دارند. قرار است Pay Later ابتدا برای مشتریان ایالات متحده دردسترس قرار گیرد و پس از مدتی در سایر کشورها نیز ارائه خواهد شد.

خدمات BNPL به‌دلیل خطر بالقوه‌ای که برای مصرف‌کنندگان ایجاد می‌کند، با انتقاد مواجه شده‌ است و Pay Later اپل نیز از این قاعده مستثنی نیست. احتمال دارد مشتریانی که از این خدمات استفاده می‌کنند، اضافه‌تر برداشت کنند و بسیاری برای بازپرداخت وام خود با مشکل مواجه شوند. سازمان‌های تنظیم‌کننده دولتی سرویس‌های BNPL موجود ازجمله Affirm و Klarna و Afterpay به‌دلیل خطرهای بالقوه‌ای که برای مصرف‌کنندگان ایجاد می‌کنند، زیرنظر قرار داده‌اند.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا