عمومی

کدام ویژگی‌های macOS Ventura در مک‌های مجهز به تراشه اینتل پشتیبانی نمی‌شوند؟

انتظار می‌رود اپل نسخه‌ی عمومی macOS Ventura را ماه اکتبر منتشر کند؛ اما با‌‌‌توجه‌‌‌‌به تعداد قابلیت‌های که با انتشار macOS Monterey فقط به مک‌های مجهز به تراشه‌های سفارشی اپل محدود شده بود، آیا دارندگان مک‌های مجهز به تراشه‌های اینتل دوباره احساس می‌کنند این شرکت پاییز امسال آن‌ها را ناامید خواهد کرد؟ خوشبختانه به‌نظر نمی‌رسد این روند مثل سال گذشته باشد؛ زیرا بسیاری از قابلیت‌های مهم macOS 13 کاملاً روی دستگاه‌های مجهز به تراشه‌های اینتل و اپل دردسترس کاربران قرار خواهد گرفت.

مک‌رومرز اشاره می‌‌کند تا زمانی‌که مدل مک اینتل شما با حداقل پیش‌نیازهای macOS Ventura سازگار باشد، به اکثر امکانات جدید این سیستم‌عامل دسترسی خواهید داشت؛ بااین‌حال، سه استثنا وجود دارد که فقط به‌طور انحصاری در مک‌های مجهز به تراشه‌های اپل فعال خواهند شد.

زیرنویس‌های زنده

زیرنویس های زنده در macOS Ventura

macOS Ventura می‌تواند زیرنویس‌های زنده را برای همه‌ی محتوای صوتی ارائه دهد و این ویژگی شامل فیس‌تایم نیز می‌شود. قابلیت مذکور به شما اجازه می‌دهد گفت‌وگوهایی را مشاهده کنید که به‌طور خودکار در طول تماس ایجاد شده‌اند. زیرنویس‌های زنده به زبان انگلیسی دردسترس خواهند بود و فقط در آیفون ۱۱ و جدیدتر و آیپد‌ با تراشه‌ی A12 Bionic و نسخه‌های جدیدتر و البته مک‌های مجهز به تراشه‌های اختصاصی اپل فعال خواهد بود.

حالت مرجع با Sidecar

حالت مرجع با Sidecar در macOS Ventura

با استفاده از این قابلیت می‌توانید آیپد پرو ۱۲٫۹ اینچی با صفحه‌نمایش Lequid Retina XDR را به‌عنوان نمایشگر دوم در مک تنظیم کنید. کلمه‌ی مرجع (Reference) در این قابلیت به نمایش دقیق و ثابت رنگ‌ها در گردش‌های کاری حرفه‌ای اشاره می‌کند که بررسی و تأیید، درجه‌بندی و ترکیب رنگ را شامل می‌شود.

به‌عنوان مثال،‌اپل به رابط کاربری Da Vinci Resolve روی نمایشگر Studio Display اشاره کرده است که محدوده‌های درجه‌بندی رنگ در صفحه‌ی مک‌بوک پرو و تصویر خروجی صفحه در آیپد پرو M1 را در حالت Sidecar نشان می‌دهد.

پشتیبانی از ایموجی در حالت دیکته

دیکته و ایموجی در macOS Ventura

قابلیت دیکته در macOS Ventura حین صحبت‌کردن، متن را به‌طور خودکار با کاما و نقطه و علامت سؤال تنظیم می‌کند. علاوه‌براین، می‌توانید ایموجی‌ها را فقط با استفاده از صدای خود درج کنید. البته اپل می‌گوید این قابلیت خاص فقط در مک‌های مجهز به پردازنده‌های M1 و جدیدتر کار می‌کند.

قابلیت دیکته به زبان‌های کانتونی (هنگ‌کنگ)، انگلیسی (استرالیا، کانادا، هند، بریتانیا و ایالات متحده)، فرانسوی (فرانسه)، آلمانی (آلمان)، ژاپنی (ژاپن)، چینی ماندارین (سرزمین اصلی چین و تایوان) و اسپانیایی (مکزیک) دردسترس است.

جمع‌بندی

مقاله‌‌های مرتبط:

  • اپل با ارائه ابزارهای جدید، ساخت بازی‌های بزرگ را برای مک و آیپد ممکن می‌کند
  • اپل آپدیت‌های امنیتی 16 iOS و macOS Ventura را مستقل از نسخه جدید سیستم‌عامل منتشر می‌کند

همان‌طورکه این فهرست کوتاه نشان می‌دهد، محدودیت‌های macOS Ventura درمقایسه‌با macOS Monterey برای کاربران از مک‌های مجهز به تراشه‌های اینتل بسیار کمتر است.

با این‌ اوصاف، macOS 13 از برخی مک‌های اینتل که بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ فروخته شده‌اند، پشتیبانی نخواهد کرد؛ بنابراین، امکان دارد مدل مک شما رسماً با این سیستم‌عامل جدید سازگار نباشد.

اپل تقریباً انتقال دوساله از پردازنده‌های اینتل به پردازنده‌های سفارشی خود را در رایانه‌های مک نهایی کرده است و این تغییر زمانی تکمیل خواهد شد که مک‌ پرو امسال نیز به تراشه‌ی اختصاصی این شرکت مجهز شود. انتظار داریم غول فناوری مستقر در کوپرتینو از سال ۲۰۲۳ به‌بعد، به پشتیبانی نرم‌افزاری از دستگاه‌های مجهز به تراشه‌های اینتل خاتمه دهد. سیستم‌عامل macOS 13 Ventura از این هفته دردسترس توسعه‌دهندگان قرار می‌گیرد و اپل قصد دارد نسخه‌ی آزمایشی عمومی آن را ماه جولای منتشر کند.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا