تکنولوژی

جام جهانی ۲۰۲۲ قطر میزبان اولین ربات کمک داور می‌شود

فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) قصد دارد در جام جهانی 2022 برای اولین بار در مسابقات ورزشی، از ربات کمک داور آفسایدگیر استفاده کند. این ربات‌ها به 10 دوربین مجهز می‌شوند و آفساید‌ را با دقت بیشتری نسبت به VAR تشخیص می‌دهند.

طبق گزارش نشریه سان، «جیانی اینفانتینو» رئیس فیفا مشتاق است تا در جام جهانی 2022 که از 21 نوامبر سال جاری (30 آبان) در قطر برگزار خواهد شد، از سیستم تشخیص آفساید نیمه خودکار استفاده کند.

فناوری داور رباتیک جام جهانی 2022

جام جهانی 2022

آزمایش‌های مورد نیاز این سیستم که از 10 دوربین برای ردیابی 29 نقطه بدن هر بازیکن استفاده می‌کند، در رقابت‌های جام باشگاه‌های فوتبال جهان سال 2019 که با قهرمانی تیم لیورپول همراه بود و همچنین تورنومنت جهانی فیفا عرب کاپ با موفقیت انجام شده است.

در آزمایش‌های انجام شده، مشخص شد که این فناوری در مقایسه با سیستم داور ویدیویی یا VAR فعلی بسیار سریع‌تر می‌تواند آفسایدها را تشخیص دهد. با این وجود، انتظار می‌رود تا در نشست عمومی سالانه فدراسیون بین‌المللی که روز دوشنبه برگزار خواهد شد، اخبار جدید و مثبتی درباره استفاده از این فناوری منتشر شود.

بنابراین، اگر در این نشست، استفاده از سیستم رباتیک تایید شود، در مسابقه بین دو تیم انگلستان و ایران که در تاریخ 21 نوامبر (30 آبان) برگزار خواهد شد، برای دومین بار شاهد این فناوری تشخیص آفساید خواهیم بود.

جام جهانی 2022

در همین حال، «پیرلوئیجی کولینا» داور سابق ایتالیایی و رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال از تشخیص آفساید رباتیک، به شدت انتقاد کرده است. او گفت:

«داوران و کمک‌ها همچنان مسئول تصمیم گیری در زمین بازی هستند. این فناوری فقط به آن‌ها کمک می‌کند تا تصمیم‌های دقیق‌تر و سریع‌تری بگیرند، به ویژه زمانی که گرفتن تصمیم درست درباره آفساید بسیار سخت و دشوار است.»

با این وجود، هنوز چیزی به طور قطعی مشخص نیست و باید دید در جلسه روز دوشنبه، چه تصمیمی توسط مقامات برگزار کننده مسابقات جام جهانی گرفته خواهد شد.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا