عمومی

با وجود نگرانی‌ها بر سر رکود اقتصاد جهانی، TSMC رشد ۳۰ درصدی درآمدش را پیش‌بینی می‌کند

اگرچه بسیاری از شرکت‌های فناوری احتمالاً نگران اقتصاد و تهدید احتمالی رکورد اقتصادی هستند، به‌نظر نمی‌رسد TSMC نگرانی خاصی در این زمینه داشته باشد. بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی تراشه در جهان انتظار دارد درآمدش در سال جاری میلادی حدود ۳۰ درصد افزایش یابد که درمقایسه‌با رشد ۲۴٫۹ درصدی سال ۲۰۲۱ از افزایش چشمگیری حکایت می‌کند.

TechSpot می‌نویسد تورم که در ۴۰ سال گذشته به بیشترین حد خود رسیده و افزایش هزینه‌های زندگی و محدودیت‌های ناشی از کووید در چین که روی تولید تأثیر گذاشته، به افزایش قیمت‌ها کمک کرده است. این شرایط اخیراً باعث شده است ایلان ماسک استخدام‌های جدید را در تسلا متوقف کند؛ زیرا احساس خیلی بدی به وضعیت اقتصادی کنونی دارد. او میزان حقوق کارمندانش را نیز ۱۰ درصد کاهش داده است.

بااین‌حال، بعید به‌نظر می‌رسد TSMC تفکری مشابه ایلان ماسک داشته باشد. به‌گزارش بلومبرگ، غول تراشه‌ساز تایوانی اعلام کرده است فروش گوشی‌های هوشمند و تلویزیون‌ها و کامپیوترهای شخصی کاهش یافته است؛ اما در سایر حوزه‌ها ازجمله خودروهای برقی شاهد افزایش تقاضا بوده‌ایم. مارک لیو، رئیس TSMC، معتقد است که شرایط اقتصادی فعلی جهان تأثیر زیادی بر تجارت این شرکت نمی‌گذارد و روند افزایشی قیمت‌ها نیز اکنون کُندتر شده است.

نمودار میزان فروش TSMC

لیو گفت:

تورم فعلی تأثیر مستقیمی بر صنعت نیمه‌هادی نمی‌گذارد؛ زیرا کاهش تقاضا بیشتر برای دستگاه‌هایی مثل گوشی‌های هوشمند و رایانه‌های شخصی است. این در حالی‌ است که تقاضا برای خودروهای برقی بسیار زیاد بوده و حتی از ظرفیت شرکت ما فراتر می‌رود؛ بنابراین، در حال تعدیل موجودی هستیم.

مقاله‌های مرتبط:

  • TSMC احتمالاً تولید انبوه تراشه جدید ۳ نانومتری M2 Pro اپل را از اواخر امسال آغاز خواهد کرد
  • TSMC در رقابت با اینتل برای تأسیس واحد تولید تراشه‌سازی در آمریکا روزهای سختی را می‌گذراند

TSMC ماه ژانویه رکورد سود سه‌ماهه‌ی کمی بیشتر از ۶ میلیارد دلار را گزارش داد. این شرکت پیش‌بینی کرده است سال جاری مبلغی بین ۴۰ تا ۴۴ میلیارد دلار برای ارتقای ظرفیت تولید خود هزینه می‌کند که درمقایسه‌با سال ۲۰۲۱ حدود ۱۰ میلیارد دلار بیشتر است. درمقام مقایسه، اینتل در سال ۲۰۲۲ مبلغی بین ۲۵ تا ۲۸ میلیارد دلار برای افزایش ظرفیت تولید تراشه‌های خود هزینه کرده است. TSMC سال آینده ۴۰ میلیارد دلار دیگر برای توسعه‌ی برنامه‌های خود هزینه خواهد کرد.

لیو افزود:

TSMC وارد دوره‌ی رشد ساختاری شده و رهبری فناوری، کلید رشد ما است.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا