تکنولوژی

مولکول‌های کلیدی برای حیات در نمونه بازگردانده‌ شده از یک سیارک کشف شد

وزارت آموزش ژاپن می‌گوید نمونه‌هایی که در ماه دسامبر 2020 از یک سیارک به زمین برگردانده شده‌اند، دارای بیش از 20 نوع آمینو اسید هستند. این اکتشاف اولین مدرک تاریخی مبنی بر وجود آمینو اسید در سیارک‌هاست و پیچیدگی‌هایی را درباره چگونگی ورود این مولکول‌های ارگانیک به زمین ایجاد می‌کند.

فضاپیمای «هایابوسا 2» در سال 2019 روی سیارکی به نام «ریوگو» در فاصله تقریبا 321 میلیون کیلومتری زمین فرود آمد و 5.4 گرم از سطح و زیرسطح این سیارک نمونه‌برداری کرد. حالا امروز اعلام شده که مقدار قابل توجهی آمینو اسید در این نمونه پیدا شده است. اعضای تیم هایابوسا 2 معتقدند که این مواد می‌تواند به‌صورت غبار میان سیاره‌ای در منظومه شمسی پراکنده شده باشد.

آمینو اسیدها یکی از اجزای اصلی شکل‌دهنده پروتئین‌ها و برای ایجاد مولکول‌های ارگانیک که حیات را خلق می‌کنند، ضروری هستند. سنگ‌های باستانی زمین قبلا نشان داده بود که مولکول‌هایی شبیه مولکول‌هایی که در ریوگو پیدا شده، میلیاردها سال قبل به زمین آمده بودند.

سیارک ریوگو

حیات از سیارک ها به زمین آمده است؟

ریوگو قطعه‌ای از یک سیارک بزرگ‌تر است که از همان گاز و غبار سازنده منظومه شمسی به وجود آمده. این گاز و غبار در سطح ریوگو به خاطر سن بالای خود به دانشمندان نشان می‌دهد که حدود چهار میلیارد سال پیش، در زمان شکل‌گیری منظومه شمسی چه موادی در فضا در جریان بوده است. «هیسایوشی یوریموتو»، زمین‌شناس دانشگاه هوکایدوی ژاپن در ماه مارس در کنفرانس علوم سیاره‌ای و قمری تگزاس گفته بود ریوگو دارای ابتدایی‌ترین مواد منظومه شمسی است که تاکنون موفق به مطالعه درباره آن‌ها شده‌ایم.

«هیروشی نارائوکا»، ژئوشیمی‌دان دانشگاه کیوشوی ژاپن و عضو تیم هایابوسا 2 در سال 2020 گفته بود: «هدف نهایی ما این است که بفهمیم ترکیبات ارگانیک چگونه در محیط‌های فرازمینی به وجود آمده‌اند. بنابراین می‌خواهیم ترکیبات ارگانیک زیادی از جمله آمینو اسیدها، ترکیبات سولفور و ترکیبات نیتروژن را بررسی کنیم تا انواع ترکیب‌های ارگانیک در سیارک‌ها را بشناسیم.»

حالا می‌توان این احتمال را مطرح کرد که مولکول‌های ارگانیک اساسی اولین بار از طریق برخورد شهاب‌ها و سیارک‌ها به زمین آمده باشند. با این حال، تحقیقات بیشتری باید انجام شود تا این مسئله کاملا به اثبات برسد، هرچند که تشخیص مواد زمینی از فرازمینی در محل برخورد سیارک‌ها در زمین کار دشواری است، چرا که این نواحی به سرعت توسط مولکول‌های زمینی آلوده شده‌اند.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا