تکنولوژی

رکود سنگین در بازار خودرو؛ بررسی علل کاهشی شدن قیمت‌ها در بازار

هرچند ماه گذشته قیمت‌ها روند صعودی به خود گرفته بودند اما با آغاز خردادماه بازار یک تکان شدید به خود داد و قیمت‌ها یک روند نزولی قابل‌توجه را دنبال می‌کنند. عوامل متعددی از جمله گرانی ناگهانی کالاهای ضروری و ازسرگیری واردات روی قیمت خودرو هفته سوم خرداد ۱۴۰۱ تأثیر گذاشته‌اند. به شکلی که ظاهرا بخشی از هموطنان ناچار به فروش خودرو شخصی خود در راستای

خودروهای متعددی از جمله خانواده تیبا، سمند و پراید در هفته‌های اخیر با افت قابل‌ملاحظه قیمت مواجه شده‌اند. برخی معتقد هستند که این کاهش قیمت نتیجه افزایش عرضه محصولات در بازار است. ولی طبق گفته کارشناسان، کاهش قیمت خودروهای داخلی رابطه مستقیمی با وضعیت وخیم اقتصادی و ناتوانی مالی جامعه دارد.

عوامل دیگری نیز وجود دارد که باعث کاهش و رکود اخیر قیمت خودروها شده است. رشد قیمت دلار، راه‌اندازی سامانه یکپارچه فروش خودرو و فعال بودن مکانیزم قرعه‌کشی، آزادسازی واردات خودرو، برجام و مذاکرات وین و در نهایت گرانی‌های اخیر، باعث شده مردم تمایل و البته توان چندانی برای خرید خودرو نداشته باشند. از این رو، خودروسازان در تلاش هستند تا با کاهش قیمت محصولات پایین رده خود، افراد را ترغیب به خرید ماشین کنند.

قیمت‌ها در بازار چگونه است؟

و اما با توجه به روند نزولی اخیر، قیمت خودرو هفته سوم خرداد ۱۴۰۱ چگونه است؟ بر اساس گزارش‌های به دست آمده، تیبا صفر مدل ۱۴۰۱ هم‌اکنون با قیمت ۱۹۴ میلیون تومان به فروش می‌رسد. تیبا هاچبک با قیمت ۲۰۴ میلیون تومان، و مدل ۱۳۹۹ با قیمت ۱۹۰ میلیون تومان معامله می‌شود.

قیمت پراید ۱۳۱ SE مدل ۱۳۹۹ به ۱۸۲ میلیون تومان کاهش یافته، ولی پراید ۱۱۱ کماکان با بهایی بالاتر از ۲۰۰ میلیون تومان، حفظ قیمت کرده است.

سمند LX رکورددار افت قیمت در بین خودروهای داخلی محسوب می‌شود. این خودرو با کاهش ۴۰ میلیون تومانی، هم‌اکنون با قیمت ۳۰۰ میلیون تومان در دسترس خریداران قرار دارد. سمند سورن نیز با افت ۳۸ میلیون تومانی، به قیمت ۳۵۵ میلیون تومان رسیده است.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا