عمومی

قابلیت Developer Mode در iOS 16؛ آیا اپل سرانجام سایدلود اپلیکیشن ها را در آیفون ممکن می‌کند؟

شب گذشتهة اپل اعلام کرد آیفون 8 و مدل‌های جدیدتر گوشی‌های خانواده‌ی آیفون پاییز امسال سیستم‌عامل iOS 16 را دریافت می‌کنند. iOS 16 که تغییرات ظاهری مطلوبی به‌همراه می‌آورد، شخصی‌سازی صفحه‌ی قفل را در آیفون ممکن می‌کند و تجربه‌ی کاربری بهینه‌تری ارائه می‌دهد. به‌گفته‌ی اپل، سیستم‌عامل iOS 16 مجهز به تصاویر پس‌زمینه‌ی جدیدی است و تغییراتی در iMessage و CarPlay اعمال می‌کند.

از صبح امروز به وقت تهران،‌اپل نسخه‌ی پیش‌نمایش توسعه‌دهنده‌ی آی او اس 16 را منتشر کرده است تا توسعه‌دهندگان از همین حالا شروع به بهینه‌سازی اپلیکیشن‌های خود برای این سیستم‌عامل کنند. ماه آینده بتای عمومی سیستم‌عامل جدید آیفون دردسترس کاربران قرار می‌گیرد.

به‌گزارش lastech، اپل در سال‌های اخیر بیشتر از هر زمان دیگری به‌‌دلیل سیاست‌های انحصارگرایانه‌اش با انتقاد مواجه شده است. در سیستم‌عامل iOS برخلاف اندروید، سایدلود (بارگیری جانبی) اپلیکیشن‌ها امکان‌پذیر نیست. در‌واقع، کاربران اندروید می‌توانند به‌غیر از پلی استور، اپلیکیشن‌های مدنظرشان را از منابع دیگری نیز دانلود کنند؛ اما کاربران آیفون عموماً برای دانلود اپلیکیشن‌ها فقط یک راه دارند: مراجعه به اپ استور.

اپل می‌گوید سیاست‌های سخت‌گیرانه‌اش درقبال اپ استور باعث می‌شود امنیت آیفون افزایش یابد و حریم شخصی کاربران حفظ شود. پیش از انتشار هر اپلیکیشن، اپل آن را دقیق بررسی می‌کند. این شرکت می‌گوید تاکنون میلیون‌ها بدافزار شناسایی و از انتشار آن‌ها در اپ استور جلوگیری کرده است.

بااین‌حال، اپل در‌قبال ارائه‌ی این سرویس‌ها، از توسعه‌دهندگان کارمزد دریافت می‌کند. در سال‌های اخیر، کارمزد اپ استور کاهش یافته است؛ اما همچنان توسعه‌دهندگان در حال اعتراض‌اند. سال گذشته، اپیک گیمز در اقدامی خودسرانه سیستم پرداخت مستقیم به فورتنایت اضافه کرد و اپل در واکنش این بازی را از اپ استور حذف کرد. فورتنایت حتی همین‌حالا نیز در اپ استور دردسترس نیست؛ البته به‌لطف سرویس ابری مایکروسافت و انویدیا کاربران آیفون می‌توانند فورتنایت را تجربه کنند.

نهادهای تنظیم مقررات در اروپا و ایالات متحده در تلاش‌اند با وضع قوانینی جدید، اپل را به به ارائه‌ی امکان سایدلود اپلیکیشن در iOS مجبور کنند. تاکنون، اپل با تمام توان مقاومت کرده؛ ولی در‌صورت تصویب قوانین، مجبور است خودش را با شرایط تطبیق دهد. لایحه‌ی جنجال‌برانگیز Open App Markets اخیراً در مجلس سنای آمریکا به تصویب اولیه رسیده است. اتحادیه‌ی اروپا نیز لایحه‌ی مشابهی دارد که مراحل قانونی را طی می‌کند.

تاکنون، کوپرتینویی‌ها فراهم‌سازی امکان سایدلود اپلیکیشن در آیفون را تأیید نکرده‌اند؛ اما احتمالاً با iOS 16 شرایط تغییر می‌کند. توسعه‌دهندگانی که نسخه‌ی بتای iOS را نصب کرده‌اند، متوجه حالت جدیدی با عنوان Developer Mode شده‌اند.

اپل در وب‌سایت رسمی خود می‌گوید Developer Mode که در iOS 16 و watchOS 9 معرفی شده، از کاربران دربرابر نصب ناخواسته‌ی بدافزار محافظت می‌کند. اپل مشخصاً می‌گوید این حالت روی تکنیک‌های معمول نصب نظیر خرید اپلیکیشن از اپ استور تأثیر نمی‌گذارد.

قابلیت Developer Mode در نسخه بتا توسعه دهنده iOS 16 اپل

موضع اپل درقبال منحصر‌کردن اپلیکیشن‌ها به اپ استور همواره با تأکید روی حفظ امنیت آیفون همراه بوده است. اپل در نسخه‌ی بتای iOS 16 می‌گوید هنگام فعال‌بودن Developer Mode، امنیت دستگاه شما کاهش پیدا می‌کند. به‌لطف این قابلیت، توسعه‌دهنده می‌تواند اپلیکیشن‌های مدنظرش را مستقیماً روی دستگاه نصب کند.

مقاله‌های مرتبط:

  • iOS 16 با قابلیت‌های جدید برای آیفون 8 به بعد معرفی شد
  • لایحه اجبار اپل به عملی‌کردن سایدلود اپ‌ها روی iOS به تصویب مجلس سنا رسید

یکی از توسعه‌دهندگان در توییتر می‌نویسد تمرکز اصلی Developer Mode بر این است که نصب بدافزار روی آیفون را سخت‌تر کند؛ اما شاید همین قابلیت کارکردهای دیگری هم داشته باشد. او می‌گوید اگر اپل سایدلود‌کردن اپلیکیشن‌ها را به‌صورت گسترده ممکن کند، احتمالاً ازطریق قابلیتی شبیه به Developer Mode این کار را خواهد کرد. او می‌افزاید در iOS 16 نیز، اپلیکیشن‌های سایدلودشده‌ی توسعه‌دهنده هر هفت‌ روز یک‌ بار منقضی می‌شوند.

کاربری دیگر در توییتر می‌نویسد:

iOS 16 شامل قابلیت مرموز Developer Mode در تنظیمات حریم خصوصی است. وقتی Developer Mode را فعال کنید، دستگاه ری‌بوت می‌شود و به شما هشدار می‌دهد که Developer Mode امنیت را کاهش می‌دهد. این ممکن است همان قابلیت سایدلود باشد که شایعه‌هایی درباره‌اش شنیده‌ایم.

کاربری دیگر با مطرح‌کردن ارتباط بین Developer Mode و سایدلود می‌نویسد:

اپل حتی اگر واقعاً قصد داشت سایدلود را به iOS اضافه کند، این کار را در نسخه‌ی بتای توسعه‌دهنده انجام نمی‌داد؛ چون همه‌ی کاربران سراغ نصب نسخه‌ی بتای توسعه‌دهنده می‌رفتند. iOS 16 به APIهایی مجهز است که با سایدلود اپلیکیشن سازگارند.

افراد دیگری نیز در توییتر ادعاهای مشابهی مطرح کرده‌اند. صحت‌سنجی این ماجرا به گذشت زمان نیاز دارد. احتمالاً در هفته‌ها و ماه‌های آتی، خبرهای مهمی درباره‌ی Developer Mode و قابلیت سایدلود در iOS 16 خواهیم شنید.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا