شبكه اجتماعی

شخصی ناشناس کد منبع توییتر را در گیت‌هاب فاش کرد

بخشی از کد منبع توییتر در پلتفرم میزبانی کد گیتهاب فاش شد اما مدتی پس از آن از دسترس خارج شد. کد منبع چارچوب کد اساسی است که یک محصول دیجیتال بر اساس آن ساخته می‌شود. جدای از افشای مالکیت معنوی یک شرکت، نشت کد منبع باعث لو عیان شدن آسیب‌پذیری‌های آن نیز می‌شود و تهدیدی جدی برای داده‌های حساس کاربر است. به طور خلاصه، این یکی از تهاجمی‌ترین انواع حملات سایبری است که یک شرکت ممکن است متحمل شود. در مورد توییتر، گزارش شده است که کد فاش شده شامل جزئیات آسیب‌پذیری‌های امنیتی است که اگر به موقع وصله (پچ) نشده باشند می‌توانند توسط هکرها مورد سوء استفاده قرار گیرند.
 
به گزارش lastech و به نقل از اسلش‌گیر، بلافاصله پس از اینکه مدیران توییتر از افشای اطلاعات مطلع شدند، این شرکت یک درخواست حذف طبق قانون حق نسخه‌برداری هزاره دیجیتال (DMCA) را به گیتهاب ارائه داد و از آن زمان این محتوا از دسترس خارج شده است. توییتر به دادگاه منطقه‌ای ایالات متحده برای ناحیه شمالی کالیفرنیا مراجعه کرد و از گیتهاب درخواست کرد اقدامات لازم را انجام دهد. به نوشته نیویورک‌تایمز، مدیریت توییتر در این موضوع به یکی از کارمندانی که در سال 2022 این شرکت را ترک کرد مظنون است.
 

رویاهای منبع‌باز توییتر در هاله‌ای از ابهام

 
این بخش از کد منبع توسط شخصی با نام پروفایل گیتهاب FreeSpeechEnthusiast فاش شد که به نظر می‌رسد طعنه‌ای غیرمستقیم به ادعاهای مکرر ماسک مبنی بر «مطلق بودن بیان آزاد» باشد. با این حال، مشخص نیست که آیا کارمند مورد ادعا از جمله هزاران نفری بوده است که بلافاصله پس از اینکه ماسک مالک و مدیرعامل شرکت توئیتر شد اخراج شدند یا خیر. به هر حال، سبک رهبری غیرمستقیم ماسک که روحیات کاری سخت‌کوشانه را می‌طلبد، در بین کارمندان فعلی و سابق چندان مورد استقبال قرار نگرفته است. تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر بهره‌برداری از این کد منبع توسط نقش‌آفرینان بدخواه گزارش نشده است.
 
جالب اینجاست که ماسک اخیرا وعده داده بود که توییتر بخشی از کد خود را که پشتیبان الگوریتم پیشنهاد محتوا است منبع‌باز خواهد کرد. ایده پشت این حرکت افزایش شفافیت است تا کاربران بتوانند درباره نحوه کارکرد توئیتر اطلاعات بیشتری کسب کنند. با این حال، ماسک ممکن است در تلاش‌های منبع‌باز توییتر بازنگری معکوس انجام دهد. یک گزارش ZDNet با استناد به منابع ناشناس می‌گوید که ماسک کارکنانی را که بر مهاجرت برنامه‌ریزی‌شده توییتر به سمت رویکرد عملیاتی متن‌بازتر نظارت می‌کردند اخراج کرده است.
 

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا