عمومی

اپل macOS Ventura را با تغییرات اندک و تمرکز بیشتر روی گیمینگ معرفی کرد

اپل هر سال جدیدترین نسخه از سیستم‌عامل کامپیوترهای خانواده‌ی مک را در جریان برگزاری کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان معرفی می‌کند و همان‌طورکه می‌شد انتظار داشت، دقایقی پیش جدیدترین نسخه‌ی macOS رسما معرفی شد. نسخه‌ی جدید مک او اس اپل میزبان تغییرات خیلی زیادی نشده، اما در راستای بهبود تجربه‌ی کاربری اصلاحاتی به خود دیده است.

سیستم‌عامل جدید که مک او اس ونتورا (macOS Ventura) نام دارد مجهز به ابزاری تحت عنوان Stage Manager است و یک‌سری تغییرات در بخش Spotlight اعمال می‌کند. Stage Manager که ازطریق Control Center فعال می‌شود اپلیکیشن اصلی را در مرکز توجه شما قرار می‌دهد و به‌صورت خودکار اپلیکیشن‌های بازشده در کناره‌ی نمایشگر را سازمان‌دهی می‌کند. کاربر همچنین می‌تواند آیکون‌ها را از صفحه‌ی دسکتاپ به بخش کناری صفحه بفرستد.

قابلیت استیج منیجر سیستم عامل macOS Ventura

Spotlight نیز در مک OS ونتورا به‌روزرسانی شده است و می‌تواند تصاویر را در گالری پیدا کند. این ابزار همچنین توانایی پیدا کردن متن در تصاویر را دارد. Spotlight به پایین صفحه‌ی هوم iOS نیز اضافه شده است. اپل می‌گوید جست‌و‌جو در اپلیکیشن Mail نیز تغییر کرده و در ونتورا پیش‌نمایش کامل‌تری ارائه می‌شود. اپل همچنین بخش پیشنهاد‌های فوری را اضافه کرده است و اشتباهات تایپی را اصلاح می‌کند.

مرورگر سافاری به قابلیت اشتراک‌گذاری تب مجهز شده است. به‌لطف این قابلیت می‌توانید به‌صورت بلادرنگ تب‌هایی را که دوستان‌تان باز کرده‌اند مشاهده کنید. اپل می‌‌گوید سافاری در نسخه‌ی جدید macOS میزبان Passkeyهای بایومتریک است که جایگزین رمزهای عبور سنتی در چندین پلتفرم می‌شود.

اپل، گوگل و مایکروسافت اوایل ماه جاری میلادی اعلام کردند که قصد دارند قابلیت ورود بدون رمز عبور را به‌صورت گسترده در محصولات‌ و پلتفرم‌هایشان استفاده کنند. قابلیت جدیدی که در WWDC معرفی شده نشان‌دهنده‌ی پای‌بندی اپل به تعهدهایش است.

اپل می‌گوید Passkey نوعی کلید دیجیتالی منحصربه‌فرد است که روی سرور آپلود نمی‌شود و در داخل دستگاه باقی می‌ماند. بدین ترتیب هکر امکان هک کردن این کلیدهای دیجیتالی را نخواهد داشت. به‌لطف Passkey می‌توان به روشی امن ازطریق فیس ID یا تاچ ID وارد حساب‌ کاربری شد.

قابلیت Passkey در سافاری سیستم عامل macOS Ventura

نسخه‌ی جدید مک OS همچنین به کاربران امکان می‌دهد تماس‌های FaceTime را در بین آیفون و مک به‌راحتی جابه‌جا کنند. همچنین امکان استفاده از دوربین آیفون به‌جای وب‌کم لپ تاپ اپل فراهم می‌شود. Continuity Camera اپل توانایی پشتیبانی از قابلیت‌ Center Stage و Studio Light و البته Portrait Mode را دارد. قابلیت جدید Studio Light در واقع جلوه‌ای است که به زیبایی چهره‌ی کاربر را روشن و پس‌زمینه را کمی کم‌نور می‌کند.

به‌لطف ویژگی Continuity Camera، مک می‌تواند به‌صورت خودکار آیفونی را که در نزدیکی‌اش باشد شناسایی و از دوربین آن استفاده کند. آیفون را می‌توان حتی به‌صورت بی‌سیم نیز به مک متصل کرد. Continuity Camera با استفاده از دوربین فوق عریض آیفون به قابلیت Desk View دسترسی پیدا می‌کند.

استفاده از آیفون به عنوان وبکم مک در سیستم عامل macOS Ventura

قابلیت Live Text که از پردازنده‌ی دستگاه به‌منظور تشخیص متن در تصاویر استفاده می‌کند، اکنون توانایی پشتیبانی از فریم ویدیوهای متوقف‌شده را نیز دارد و از متن‌های ژاپنی و کره‌ای پشتیبانی می‌کند. اپلیکیشن‌های Weather و Clock که قابلیت‌های جالبی در آیفون ارائه می‌دهند، برای مک OS بهینه شده‌اند.

اپل می‌گوید نام System Preferences را در macOS Ventura به System Settings تغییر داده است. System Settings در نسخه‌ی جدید مک او اس طراحی بهینه‌تر و سرراست‌تری دارد و به منوی تنظیمات آیفون و آیپد شبیه شده است.

اپلیکیشن Messages در macOS Ventura به قابلیت‌های جدیدی که در iOS 16 ارائه می‌شود دسترسی دارد. این قابلیت‌ها شامل ویرایش یا حذف پیام، علامت‌گذاری پیام‌ها به‌عنوان پیام خوانده‌نشده و حتی بازیابی پیام‌های حذف‌شده است.

در کنار این‌ها به‌لطف قابلیت iCloud Shared Photo Library کاربران می‌توانند یک گالری خانوادگی جدید ایجاد و حداکثر ۶ نفر از اعضای خانواده را به آن اضافه کنند تا همه‌ی افراد یک‌جا به تصاویر دسترسی داشته باشند.

کامپیوترهای سازگار با macOS 13 Ventura
آی‌مک ۲۰۱۷ و مدل‌های جدیدتر
آی‌مک پرو ۲۰۱۷ و مدل‌های جدیدتر
مک‌بوک ایر ۲۰۱۸ و مدل‌های جدیدتر
مک‌بوک پرو ۲۰۱۷ و مدل‌های جدیدتر
مک پرو ۲۰۱۹ و مدل‌های جدیدتر
مک مینی ۲۰۱۸ و مدل‌های جدیدتر
مک‌بوک ۲۰۱۷ و مدل‌های جدیدتر

اپل در مراسم امشب Metal 3 را نیز معرفی کرد. به ادعای اپل، Metal 3 می‌تواند پتانسیل کامل اپل سیلیکون را در سال‌های پیش رو به نمایش بگذارد.

مقاله‌های مرتبط:

  • iOS 16 با قابلیت‌های جدید برای آیفون 8 به بعد معرفی شد
  • سیستم‌عامل watchOS 9 در جریان کنفرانس توسعه‌دهندگان اپل معرفی شد

اپل در بیانیه‌ی مطبوعاتی خود می‌گوید به‌لطف قدرت بالای اپل سیلیکون، کامپیوترهای سری مک توانایی اجرای بازی‌های AAA نظیر GRID Legends الکترونیک آرتز و Resident Evil Villag کپ‌کام را دارند. از آن‌جایی که اپل سیلیکون در آیپد نیز استفاده می‌شود توسعه‌‌د‌هندگان بازی‌های ویدیویی می‌توانند بازی‌های AAA را برای نمایشگر لمسی آیپد نیز بهینه کنند. اپل می‌گوید بازی No Man’s Sky تا پیش از پایان سال جاری میلادی برای مک و آیپد دردسترس قرار می‌گیرد.

اپل مدت‌ها است تلاش می‌کند شکاف بین macOS و سیستم‌های عامل iOS و iPadOS را کاهش دهد و این روند با معرفی Ventura ادامه پیدا می‌کند. چند نسخه‌ی اخیر macOS میزبان قابلیت‌هایی نظیر Focus و Shortcuts شدند که قبلا صرفاً در iOS قابل‌دسترس بودند. همچنین اپل طراحی ظاهری آیکون‌ها، پنجره‌ها و منوهای مک را به iOS شبیه کرده است.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا