عمومی

iPadOS 16 اپل با بهبود قابلیت‌های چندوظیفگی معرفی شد

اپل در رویداد جهانی توسعه‌دهندگان (WWDC) امسال که از ۱۶ خرداد به مدت ۵ روز در حال برگزاری است، در کنار iOS 16 برای آیفون، از iPadOS 16 برای خانواده‌ی آیپد رونمایی کرد. در کنار قابلیت‌های اختصاصی، نسخه‌ی جدید سیستم عامل اپل برای iPad برخی از ویژگی‌های جدید iOS 16 و macOS همچون اپلیکیشن بازطراحی شده‌ی Home و پشتیبانی از Passkeys در مرورگر سافاری را به همراه می‌آورد.

چندوظیفگی یا مالتی تسکینگ تغییرات بزرگی را در نسخه‌ی جدید iPadOS به خود می‌بیند؛ البته تنها در صورتی که از دستگاه‌های مجهز به تراشه‌ی M1 استفاده کنید. قابلیت Stage Manager که اپل آن را در رویداد WWDC‌ امسال برای macOS Ventura معرفی کرد، راه خود را به iPadOS 16 هم پیدا کرده است. با استفاده از قابلیت Stage Manager اپلیکیشن‌ها به صورت پنجره‌هایی که می‌توانند با هم هم‌پوشانی داشته باشند، نمایش داده خواهند شد و امکان نمایش تا هشت برنامه را به صورت هم‌زمان روی نمایشگر دراختیار قرار می‌دهد.

اولین دموی اپل حین معرفی iPadOS 16 به قابلیت‌های مرتبط بر همکاری (collaborative work) اختصاص داشت. با استفاده از قابلیت مذکور، کاربران قادر خواهند بود با استفاده از share sheet در اپلیکیشن‌های اداری همچون Pages، به صورت مستقیم با همکارانشان در ارتباط باشند تا آن‌ها بتوانند وارد فضای کار شده و تغییرات مدنظرشان را روی اسناد مرکزی اعمال کنند.

قابلیت collaborative work مشابه چیزی است که گوگل طی چند سال اخیر در سرویس‌هایی همچون Docs و Sheets به کاربران ارائه می‌کند. اپل همچنین قابلیت‌های مبتنی بر همکاری را به مرورگر سافاری نیز اضافه خواهد کرد و برای توسعه‌دهندگان نیز API مخصوصی در نظر خواهد گرفت تا بتوانند قابلیت مذکور را وارد اپلیکیشن‌هایشان کنند.

اپلیکیشن جدید Free Form در iPadOS جدید، عملکردی مشابه وایت‌برد دارد و به همکاران اجازه می‌دهد یک فضای اشتراکی برای همکاری دراختیار داشته باشند. قابلیت مذکور از Apple Pencil هم پشتیبانی می‌کند و می‌توان انواع مختلف فایل از جمله اسناد PDF، عکس و لینک را نیز وارد آن کرد.

اپل تأکید زیادی روی رساندن iPadOS به سیستم عامل‌های دسکتاپ دارد و می‌گوید که قابلیت‌های پردرخواستی همچون امکان دیدن سایز فولدرها روی iPad و امکان تغییر پسوند فایل‌ها را مورد توجه قرار داده است.

این خبر در حال به‌روزرسانی است…

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا