عمومی

مک‌بوک ایر M2 اپل دربرابر رقبا

کوپرتینویی‌ها بالاخره از طراحی جدید مک‌بوک ایر به‌همراه تراشه M2 پرده‌برداری کردند؛ اتفاقی که شاید طرفداران مک‌بوک ایر سال‌ها انتظارش را می‌کشیدند. اما در زمان مقایسه تنها ظاهر محصول نیست که زیر ذره‌بین قرار می‌گیرد و دیگر ابعاد محصول نیز بررسی و مقایسه می‌شوند.

مک‌بوک ایر ۲۰۲۲ دربرابر رقبا

سری ایر مک‌بوک‌های اپل به واسطه بدنه باریک و سبک و همچنین قابلیت حمل بالا یکی از شناخته‌شده‌ترین اولترابوک‌های بازار به‌شمار می‌روند. پس از معرفی مک‌بوک ایر M1 و بهره‌مندی از قدرت بالای پردازشی بدون نیاز به فن، توجه‌ها به سمت این دستگاه بیش از پیش افزایش یافت. نکته قابل توجه اینکه عملکرد سخت‌افزاری این دستگاه بدون توجه به متصل بودن یا نبودن آن، کاملاً یکسان بود! با درنظر گرفتن این موضوع و شارژدهی بالای دستگاه، می‌توانستید به‌راحتی با تکیه به باتری داخلی و بدون نیاز به حمل شارژر، مک‌بوک خود را به بیرون از خانه برده و از کار با آن لذت ببرید. موضوعی که در لپ‌تاپ‌های ویندوزی کم نظیر است.

  • مک بوک ایر ۲۰۲۲ با تراشه قدرتمند M2 و روشنایی ۵۰۰ نیت معرفی شد

حالا با معرفی مک‌بوک ایر ۲۰۲۲ به‌همراه تراشه جدید M2 توانایی‌های اولترابوک اپل به سطح جدیدی وارد شده است. در این مقاله درنظر داریم تا جدیدترین مک‌بوک کوپرتینویی‌ها یعنی مک‌بوک ایر M2 را با محصولات پریمیومی چون Galaxy Book2 360 سامسونگ، Spectre x360 اچ‌پی، Zenbook S 13 OLED ایسوس و XPS 13 Plus دل که بهترین اولترابوک‌های ویندوزی در سال ۲۰۲۲ به‌شمار می‌روند مقایسه کنیم.

رنگ‌های مک‌بوک ایر M2 اپل

طراحی

اپل با بازگشت به ریشه‌های خود در مک‌بوک ایر ۲۰۲۲ محصولی نوستالژیک اما مدرن را ارائه کرده است که از تمامی المان‌های یک محصول جذاب بهره می‌برد. کاهش حاشیه‌های نمایشگر، بهره‌مندی از رنگ‌های بیشتر در کنار استفاده از عناصر طراحی مک‌بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی، سبب تولد محصولی شده است که گذشته و آینده اپل را با یکدیگر گره می‌زند.

  • نسخه‌ی 13 اینچی مک‌بوک پرو به تراشه M2 مجهز شد

اما کاهش حاشیه‌ها تبعاتی را نیز به‌دنبال داشته است. همانند مک‌بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی، به‌منظور جای دادن وب‌کم 1080p در حاشیه بالایی نمایشگر، کوپرتینویی‌ها به عقیده خود «مجبور» به استفاده از ناچ شده‌اند. این صحبت درحالی بیان شده است که طراحان شرکت اچ‌پی، سامسونگ یا دیگر شرکت‌های تولیدکننده لپ‌تاپ موفق شده‌اند تا وب‌کم را در حاشیه بالای نمایشگر بگنجانند. البته که این اتفاق با افزایش حاشیه بالایی و درنتیجه نامتقارن شدن حاشیه‌ها میسر شده است؛ اتفاقی که احتمالاً برای طراحان اپل ناخوشایند خواهد بود.

درمجموع رقیبان نیز تمام تلاش خود را برای رقابت هرچه بیشتر با محصولات کوپرتینویی‌ها به‌کار بسته‌اند. برای مثال می‌توانیم به Zenbook S اشاره کنیم که با بهره‌مندی از حاشیه‌های بسیار باریک و همچنین ضخامت و وزن کم، نماینده‌ای تمام عیار از مک‌بوک ایر اپل در دنیای ویندوز به‌شمار می‌رود.

کیبورد مک‌بوک ایر M2 اپل

پردازنده و سخت‌افزار

اما در یکی دو سال گذشته، محل اصلی جولان مک‌بوک‌های اپل نه در قسمت طراحی، بلکه در قسمت قدرت تراشه و عمر باتری است. جایی که کوپرتینویی‌ها با تکیه به قدرت تراشه M1 موفق شده‌اند عمومِ لپ‌تاپ‌های ویندوزی را شکست دهند. حال با گذشت ۲ سال از عرضه اولین نسل از سیلیکون‌های اختصاصی اپل، نوبت به نسل جدید آن رسیده است تا تاج و تخت بزرگان دنیای نیمه‌هادی را باری دیگر به لرزه درآورد.

  • M2 از راه رسید؛ نسل جدید اپل سیلیکون با ۱۸ درصد CPU و ۳۵ درصد GPU سریع‌تر

درحقیقت اپل با بهبودهای وسیعی که در سطح سیلیکون انجام داده موفق شده است تا عملکرد پردازنده مرکزی M2 را در مقایسه با نسل قبل تا ۱۸ درصد افزایش دهد. این بهبود برای پردازنده گرافیکی حتی بیشتر یعنی ۳۵ درصد خواهد بود.

حتی با وجود تغییرات جدید به‌نظر می‌رسد همچنان تراشه‌های نسل ۱۲ اینتل و سری ۶۰۰۰ AMD از نظر قدرت پردازشی دست‌کمی از سیلیکون اپل نداشته باشند اما پرواضح‌است که در پله‌ای پایین‌تر از آن قرار می‌گیرند. این درحالی است که نسبت عملکرد به توان مصرفی تراشه اپل همچنان بهتر از دیگر رقیبان است. درحقیقت تراشه M2 اپل در حداکثر توان مصرفی خود نیاز به ۱۵ وات انرژی خواهد داشت؛ درحالی‌که این عدد در رقیبان به ۲۸ یا حتی ۶۰ وات نیز خواهد رسید.

پورت‌های مک‌بوک ایر M2 اپل

نمایشگر

باوجود پیشتازی در زمینه عملکرد سخت‌افزاری اما اولترابوک جدید اپل در زمینه نمایشگر در مقایسه با رقیبان خود دست پایین را دارد. اپل درحالی همچنان در استفاده از پنل IPS lCD مصمم است که دیگر شرکت‌ها به استفاده از پنل‌های OLED روی آورده‌اند. پنل‌های OLED به‌دلیل ماهیت خود در تولید رنگ‌ مشکی فوق‌العاده عمل می‌کنند اما از طرفی پنل‌های IPS نیز به دلیل تولید رنگ دقیق‌تر، برای انجام اموری چون طراحی و کارهای گرافیکی گزینه‌ای مناسب‌تر به‌شمار می‌روند.

مک‌بوک ایر M2 به یک نمایشگر ۱۳٫۶ اینچی با وضوح ۱۶۶۴ × ۲۵۶۰ پیکسل مجهز شده است و متأسفانه برخلاف انتظارات خبری از فناوری miniLED نیست. اما به لطف بهره‌گیری از فناوری LiquidRetina نمایشگر جدید توانایی نمایش ۱ میلیارد رنگ را دارد و توانایی تولید حداکثر روشنایی ۵۰۰ نیت را دارد. بنابراین از نظر نمایشگر اولترابوک جدید کوپرتینویی‌ها برتری‌های مختلفی درمقایسه با رقیبان ویندوزی خود دارد. البته نمایشگر برخی از مدل‌های ویندوزی توانایی تولید روشنایی تا ۱۰۰۰ نیت را نیز دارند.

  • اپل macOS Ventura را در WWDC 2022 معرفی کرد

جک هدفون مک‌بوک ایر M2 اپل

باتری

در آخر نیز باید به باتری مک‌بوک ایر جدید اشاره کنیم که طبق اعلام اپل ظرفیتی ۵۲٫۶ وات ساعتی دارد و انرژی مورد نیاز دستگاه برای تماشای ویدئو در اپلیکیشن Apple TV تا ۱۸ ساعت را تأمین می‌کند. این عدد برای وب‌گردی معادل ۱۵ ساعت خواهد بود. در نقطه مقابل اولترابوک‌های ویندوزی نیز وعده کارکردی ۱۴ تا ۲۰ ساعته را در وب‌گردی می‌دهند. البته در زمان استفاده از باتری عملکرد دستگاه دچار تغییر چشمگیری می‌شود؛ اتفاقی که در مک‌بوک ایر مشاهده تجربه نخواهیم کرد.

در ادامه جدول مقایسه مک‌بوک ایر M2 با اولترابوک‌های برتر ویندوزی را مشاهده می‌کنید.

پارامتر / مدل مک‌بوک ایر ۲۰۲۲ گلکسی بوک ۳۶۰ ۱۳ اینچ Spectre x360 Zenbook S 13 OLED XPS 13 Plus
نمایشگر ۱۳.۶ اینچ، رتینا، IPS
۱۶۶۴ × ۲۵۶۰ پیکسل، ۲۲۴ پیکسل‌براینچ
۱۳٫۳ اینچ، Full HD، امولد، لمسی، ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۱۳.۵ اینچ، IPS، لمسی، ۱۲۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل، ۴۰۰ نیت
۱۳.۵ اینچ، IPS، لمسی، ۱۲۸۰ × ۳۸۴۰ پیکسل، ۱۰۰۰ نیت
۱۳.۵ اینچ، OLED، لمسی، ۲۰۰۰ × ۳۰۰۰ پیکسل، ۴۰۰ نیت

۱۳.۳ اینچ، OLED، ۱۸۰۰ × ۲۸۸۰ پیکسل، ۵۵۰ نیت، ۱۰ بیت
۱۳.۳ اینچ، OLED، ۱۸۰۰ × ۲۸۸۰ پیکسل، ۵۰۰ نیت، ۱۰ بیت

۱۳٫۴ اینچ، IPS، لمسی، ۱۲۰۰ × ۱۹۲۰ پیکسل، ۵۰۰ نیت
۱۳٫۴ اینچ، OLED، لمسی، ۲۱۶۰ × ۳۴۵۶ پیکسل، ۴۰۰ نیت
۱۳٫۴ اینچ، IPS، لمسی، ۲۴۰۰ × ۳۸۴۰ پیکسل، ۵۰۰ نیت

پردازنده‌ی مرکزی اپل سیلیکون M2 اینتل Core i5 – 1235U
اینتل Core i7 – 1255U
اینتل Core i5 – 1235U
اینتل Core i7 – 1255U
AMD Ryzen™ 5 6600U
AMD Ryzen™ 7 6800U
اینتل Core i5 – 1240P
اینتل Core i7 – 1260P
اینتل Core i7 – 1280P
پردازنده‌ی گرافیکی Apple GPU (8 Core)

Intel® Iris® Xe Graphics

Intel® Iris® Xe Graphics AMD Radeon™ Graphics Intel® Iris® Xe Graphics
حافظه‌ی رم

۸، ۱۶ و ۲۴ گیگابایت
پهنای باند ۱۰۰ گیگابایت‌برثانیه

۸ یا ۱۶ گیگابایت LPDDR4x ۸، ۱۶ و ۳۲ گیگابایت ۸ یا ۱۶ گیگابایت LPDDR5 ۸، ۱۶ و ۳۲ گیگابایت LPDDR5 با فرکانس ۵۲۰۰ مگاهرتز
حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت یا ۱ و ۲ ترابایت SSD ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت یا یک ترابایت NVMe SSD ۵۱۲ گیگابایت یا ۱ و ۲ ترابایت NVMe SSD ۵۱۲ گیگابایت یا ۱ ترابایت M.2 NVMe SSD ۵۱۲ گیگابایت یا ۱ و ۲ ترابایت NVMe SSD
باتری ۵۲.۶ وات‌ساعت
۱۵ ساعت وب‌گردی، ۱۸ ساعت پخش فیلم
۶۱٫۱ وات‌ساعت ۶۶ وات‌ساعت ۶۷ وات‌ساعت ۵۵ وات‌ساعت
پورت‌ها

مک‌سیف
یک پورت DisplayPort
یک پورت تاندربولت ۳
یک پورت USB 4
یک پورت USB 3.1 Gen 2
جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون

یک پورت HDMI
یک پورت تاندربولت ۴
یک پورت USB-C
یک پورت USB3.2
جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون
کارت‌خوان microSD

۳ پورت USB-C 3.2 Gen 2
جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون
دو پورت تاندربولت ۴، یک پورت USB 3.1 Gen 1
درگاه کارت حافظه، جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون
دو پورت تاندربولت ۴
اتصال بی‌سیم وای‌فای IEEE 802.11 a/b/g/n/ac/ax
بلوتوث نسخه‌ی ۵٫۰
وای‌فای IEEE 802.11 a/b/g/n/ac/ax
بلوتوث نسخه‌ی ۵٫۱
وای‌فای IEEE 802.11 a/b/g/n/ac/ax
بلوتوث نسخه‌ی ۵٫۲
وای‌فای IEEE 802.11 a/b/g/n/ac/ax
بلوتوث نسخه‌ی ۵٫۲
وای‌فای IEEE 802.11 a/b/g/n/ac/ax
بلوتوث نسخه‌ی ۵٫۲
ابعاد ۱۱٫۳ × ۲۱۵ × ۳۰۴٫۱میلی‌متر ۱۲٫۹ × ۲۰۲ × ۳۰۴٫۴ میلی‌متر ۱۷٫۰۲ × ۲۲۰٫۴۷ × ۲۹۷٫۹۴ میلی‌متر ۱۴٫۹ × ۲۱۰٫۵ × ۲۹۶٫۷ میلی‌متر ۱۵٫۲۸ × ۱۹۹٫۰۴ × ۲۹۵٫۳۰ میلی‌متر
وزن ۱٫۲۴ کیلوگرم ۱٫۱۶ کیلوگرم ۱٫۳۷ کیلوگرم ۱ و ۱٫۱۰ کیلوگرم ۱٫۲۳ کیلوگرم
قیمت پایه ۱۱۹۹ دلار ۸۹۹ دلار ۱۲۴۹٫۹۹ دلار نامشخص ۱۲۴۹ دلار

به نظر شما محصولات ویندوزی توانایی رقابت با مک‌بوک ایر M2 را دارند؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا