تکنولوژی

اپل iOS 16 را با قابلیت‌های شخصی‌سازی گسترده معرفی کرد

اپل کنفرانس جهانی توسعه دهندگان موسوم به WWDC 2022 را با معرفی نسخه جدید از سیستم عامل محبوب خود یعنی iOS 16 آغاز کرد. این سیستم عامل ویژگی های جالبی مثل طراحی جدید لاک اسکرین با قابلیت شخصی سازی فراوان را در اختیار کاربران قرار می دهد. نسخه نهایی آی او اس 16 هم زمان با معرفی آیفون 14 در دسترس همگان قرار خواهد گرفت.

ویژگی‌های جدید آی او اس 16

در ادامه ویژگی های جدید سیستم عامل iOS 16 را مرور می کنیم.

لاک اسکرین یا صفحه قفل

کرگ فدریکی، نایب رئیس ارشد بخش مهندسی نرم افزار اپل، معرفی iOS 16 را با تغییرات عمده لاک اسکرین آغاز کرد. لاک اسکرین یا صفحه قفل جدید در آی او اس 16 امکانات شخصی سازی فوق العاده ای را در اختیار شما می گذارد. به عنوان مثال می توانید ویجت های مختلفی را روی صفحه قفل قرار دهید. این ویجت ها کاملا پویا هستند و اطلاعات کاملی را ارائه می دهند. همچنین کاربران می توانند چند لاک اسکرین مختلف را طراحی کرده و در مواقع نیاز بین آنها جابجا شوند.

فدریکی می‌گوید آی او اس 16 بیشترین تغییرات لاک اسکرین را در تاریخ این سیستم عامل تجربه کرده است. در این نسخه شما می توانید عمق میدان تصویر پس زمینه و اجزای موجود در آن را تغییر دهید. همچنین مجموعه ای از تصاویر پس زمینه یا Wallpaper Gallery در آی او اس 16 تعبیه شده که بین آنها چند پس زمینه متحرک نیز وجود دارد.

در آی او اس 16 نحوه نمایش اعلان ها نیز تغییر کرده است. اپل به این حالت جدید، نوتیفیکیشن های زنده یا Live Notifications می گوید و توسعه دهندگان می توانند با استفاده از API جدید، نحوه نمایش اعلان ها را تغییر دهند.

اپلیکیشن پیام رسان Messages

اپل در نسخه جدید سیستم عامل موبایل خود یعنی آی او اس 16 به رفع مهم ترین مشکلات کاربران پرداخته است. ویژگی های جدید در اپلیکیشن پیام رسان Messages شامل ویرایش پیام ها، لغو ارسال پیام و نشان گذاری پیام ها به حالت خوانده نشده است.

در آی او اس 16 قابلیت Share With You در اپلیکیشن Messages نیز تعبیه شده تا بتوانید هنگام اشتراک گذاری محتوای صوتی یا ویدیویی در این برنامه پیام رسان، به گفتگو با مخاطب بپردازید.

ویژگی تبدیل گفتار به متن یا Dictation نیز با نسخه جدیدی جایگزین شده که امکان نوشتن متن از طریق صحبت کردن را به راحتی در اختیار شما می گذارد. همچنین امکان تشخیص متن روی ویدیوها در قالب Live Text به شما کمک می کند تا نوشته ها را حتی از روی ویدیوها تشخیص داده و آنها را کپی کنید.

تغییرات کیف پول اپل در آی او اس 16

اگرچه کیف پول اپل یا Wallet برای کاربران ایرانی کاربرد خاصی ندارد، اما این اپلیکیشن نیز در آی او اس 16 تغییرات گسترده ای داشته است. به عنوان مثال می توانید کارت شناسایی دیجیتال خود را در اپ Wallet وارد کنید و در مواقع لزوم، بدون نیاز به نشان دادن تاریخ تولد، به طرف مقابل ثابت کنید که در سن قانونی قرار دارید.

ویژگی پرداخت آتی یا Pay Later نیز رسما به آی او اس 16 می آید. با این قابلیت می توانید مبلغ خرید خود را در شش قسط هفتگی و بدون هیچ گونه بهره ای پرداخت کنید.

آپدیت اپل مپس در آی او اس 16

اپل شهرهای جدیدی را به قابلیت Flyover و امکانات پیشرفته اپلیکیشن مپس اضافه کرده که البته باز هم تغییری در تجربه کاربری ایرانی ها ایجاد نخواهد کرد. از جمله شهرهای جدید با این قابلیت می توان به آتلانتا، شیکاگو، لاس وگاس، لندن، لس انجلس، مبلورن، میامی، مونترال و نیویورک اشاره کرد.

امکان مسیریابی با چند مقصد نیز برای نخستین بار به مپس می آید. اپل می گوید کاربران امکان افزودن ۱۵ ایستگاه مختلف را قبل از رسیدن به مقصد خواهند داشت. همچنین هنگام رانندگی می توانید با استفاده از سیری، ایستگاه های دیگری را به مسیر خود اضافه کنید.

قابلیت‌هایی برای ورزشکاران در iOS 16

اپل اطلاعات و اخبار ورزشی را به اپل نیوز اضافه می کند. کاربران در آمریکا، انگلستان، کانادا و استرالیا می توانند اطلاعات ورزشی مورد علاقه خود را در اپلیکیشن خبری Apple News دنبال کنند. این اطلاعات از طریق اپلیکیشن، ویجت و حتی اعلان پوش در دسترس کاربران قرار می گیرد.

ویژگی های امنیتی در آی او اس 16

آی او اس 16 به ویژگی امنیتی جدیدی به نام امنیت شخصی یا Personal Safety مجهز شده که به شما اجازه می دهد در سریع ترین زمان ممکن، اشتراک گذاری اطلاعات با افراد دیگر را متوقف کنید. با استفاده از این ویژگی می توانید انواع اطلاعاتی که با دیگران به اشتراک گذاشته اید را مدیریت کنید. این اطلاعات می تواند شامل مواردی مثل موقعیت مکانی، اطلاعات حساب کاربری، پیام ها و موارد مشابه باشد.

سیستم عامل آی او اس 16 به احتمال فراوان همراه آیفون 14 عرضه خواهد شد. این گوشی به احتمال فراوان برای نخستین بار قابلیت نمایشگر همیشه روشن را به دنیای آیفون خواهد آورد. با توجه به پشتیبانی نرم افزاری بی نظیر اپل در دنیای موبایل، انتظار می رود شاهد عرضه iOS 16 برای گوشی های ۵ یا ۶ سال قبل این شرکت نیز باشیم.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا