تکنولوژی

مصرف روزانه یک فنجان قهوه می‌تواند ریسک نارسایی کلیه را کاهش دهد

محققان دریافته‌اند که مصرف روزانه حداقل یک فنجان قهوه می‌تواند ریسک نارسایی حاد کلیه (AKI) را در مقایسه با افرادی که قهوه نمی‌نوشند، کاهش دهد. این کاهش ریسک حداقل 15 درصد است و با افزایش مصرف این نوشیدنی به دو تا سه فنجان در روز به 22 تا 23 درصد می‌رسد.

پژوهشگران مرکز پزشکی جانز هاپکینز در مطالعه‌ای که نتایج آن به‌تازگی در مجله Kidney International Reports منتشر شده، به این نتیجه رسیده‌اند که نوشیدن هر مقدار قهوه در طول روز می‌تواند ریسک نارسایی حاد کلیه را کاهش دهد. «چیراگ پریخ»، از نویسندگان این مقاله که مدیر واحد نفرولوژی و استاد پزشکی دانشگاه جانز هاپکینز است، می‌گوید: «از قبل می‌دانستیم که نوشیدن منظم قهوه با جلوگیری از بیماری‌های مزمن و فرساینده مثل دیابت نوع 2، بیماری‌های قلبی عروقی و بیماری‌های کبد در ارتباط است. ولی حالا می‌توانیم احتمال کاهش ریسک نارسایی حاد کلیه را هم به فهرست مزایای مصرف کافئین اضافه کنیم.»

محققان با استفاده از داده‌های مطالعه‌ای که پیش‌تر در زمینه تصلب شرایین انجام شده بود و هنوز به بررسی وضعیت بیماری‌های قلبی در آمریکا می‌پردازد، به ارزیابی شرایط 14,207 بزرگسال با متوسط سن 54 سال پرداختند. در این مطالعه‌ 24 ساله هفت بار از شرکت‌کنندگان پرسیده شد که روزانه چند فنجان قهوه مصرف می‌کنند. در همین بازه زمانی 1694 نفر از شرکت‌کنندگان دچار نارسایی حاد کلیه شدند.

قهوه

دانشمندان دریافتند که با احتساب شاخصه‌های جمعیت‌شناسی، وضعیت اقتصادی اجتماعی، سبک زندگی و رژیم غذایی، ریسک نارسایی حاد کلیه برای همه کسانی که روزانه قهوه می‌نوشیدند، در مقایسه با کسانی که قهوه مصرف نمی‌کردند، 15 درصد کمتر بود. با در نظر گرفتن مواردی مثل فشار خون، شاخص توده بدنی، وضعیت دیابت و شرایط عملکرد کلیه مشخص شد افرادی که قهوه می‌نوشیدند 11 درصد کمتر از بقیه در معرض خطر نارسایی حاد کلیه قرار داشتند.

مصرف قهوه احتمالا به سلامت کلیه کمک می‌کند

پریخ می‌گوید: «احتمال می‌دهیم که اثر قهوه بر ریسک AKI به ترکیبات فعال بیولوژیک در کافئین مربوط باشد یا شاید صرفا خود کافئین باعث بهبود خون‌یاری و کاربست اکسیژن در کلیه‌ها می‌شود. عملکرد مناسب کلیه‌ها و تاب‌آوری در برابر AKI وابسته به تامین پیوسته خون و اکسیژن است.»

پریخ و همکارانش می‌گویند افزودنی‌های قهوه مثل شیر، خامه و شکر هم می‌توانند بر ریسک نارسایی حاد کلیه موثر باشند و ارزیابی آن‌ها نیازمند انجام تحقیقات بیشتر است. به‌علاوه، مصرف سایر نوشیدنی‌های کافئینی مثل چای هم می‌تواند اثر مشابهی داشته باشد اما بررسی آن‌ها مجددا مستلزم مطالعات جداگانه است.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا