عمومی

AMD می‌گوید گرافیک‌هایش مقرون‌به‌صرفه‌تر و کم‌مصرف‌تر از محصولات انویدیا هستند

درحال‌حاضر، پادشاه بلامنازع دنیای تراشه‌های گرافیکی شرکت آمریکایی انویدیا است؛ اما به‌باور رقیب دیرینه‌ی این شرکت، یعنی AMD، تراشه‌های آن‌ها از نظر «نرخ‌فریم به‌ازای هزینه» (FPS/Price) و «نرخ‌فریم به‌ازای توان مصرفی» برتری چشمگیری بر محصولات تیم سبز دارد.

فرانک آزور، معمار ارشد بازی AMD، در توییت اخیر خود جدولی از مقایسه کارت‌های گرافیک سری Radeon با RTX شرکت انویدیا منتشر کرده است که در آن می‌توان به برتری تیم قرمز در موضوع «عملکرد به‌ازای هزینه» پی برد. آزور می‌گوید:

به‌عنوان گیمر، از اینکه در رقابت با گرافیک‌های پرچم‌دار همچنان دست بالاتر را داریم، بسیار خوشحالم. این موضوعی است که برای همه‌ی ما [کاربران] برد خواهد بود. به‌عنوان عضوی از AMD به آنچه تیم Radeon دست‌ یافته‌اند، افتخار می‌کنم.

در جدولی که فرانک منتشر کرده است، می‌توان عملکرد بهتر کارت‌های گرافیک AMD را درمقابل رقیبان هم‌رده و هم‌قیمت انویدیا مشاهده کرد. علاوه‌براین، از برتری کارت‌های گرافیک AMD به FPS/WATT یا «نرخ‌فریم به‌ازای توان مصرفی» نیز اشاره شده است.

جدول مقایسه کارت گرافیک‌های AMD و انویدیا در زمینه نرخ‌فریم به‌ازای هزینه و نرخ‌فریم به‌ازای توان مصرفی

همان‌طورکه در جدول بالا مشاهده می‌کنید، نرخ‌فریم تراشه‌های گرافیکی RDNA 2 کارت گرافیک RX 6400 به‌ازای هزینه‌ی پرداختی تا ۸۹ درصد بهتر از کارت گرافیک GTX 1050 Ti انویدیا است. همچنین، کارت گرافیک پرچم‌دار RX 6950 XT درمقابل RTX 3090 تا ۸۰ درصد نرخ‌فریم بهتری درازای هزینه پرداخت‌شده ارائه می‌دهد.

این در حالی‌ است که نرخ‌فریم به‌ازای توان مصرفی این کارت‌ گرافیک نیز به‌لطف ۱۵ وات مصرف انرژی کمتر، ۲۲ درصد بیشتر از نماینده‌ی تیم سبز است. علاوه‌براین، تمامی نماینده‌های AMD به‌جز RX 6750 XT (درمقابل RTX 3070) و RX 6500 XT (درمقابل GTX 1650) در زمینه نرخ‌فریم به‌ازای توان مصرفی نسبت به رقیبان خود برتری داشته‌اند.

مقاله‌های مرتبط:

  • ایسوس: با وجود کاهش تقاضای ماینرها، قیمت GPU فعلاً تعدیل نمی‌شود
  • تاریخ رونمایی کارت‌های گرافیک سری Nvidia RTX 4000 فاش شد

پرواضح است که نباید جدول تبلیغاتی AMD را چندان جدی بگیریم؛ خصوصاً وقتی که بازی استفاده‌شده در این مقایسه اعلام نشده است! مطمئناً تیم قرمز برای برتر نشان‌دادن محصولاتش عنوانی را انتخاب کرده که بهترین عملکرد را روی سخت‌افزار آن‌ها داشته باشد. برای اثبات این موضوع، کافی است نگاهی به جدول زیر بیندازید تا متوجه تفاوت عملکرد کارت‌های گرافیک RTX 3060 Ti و RX 6700 XT در ۵۰ بازی و با کیفیت 1440p بشوید.

مقایسه Radeon RX 6700 XT و Nvidia RTX 3060 Ti

با گذر از تفاوت عملکرد گرافیک‌ها، به مقایسه‌ی قیمت AMD می‌رسیم. طبق جدول، AMD از قیمت‌های ۲۰ اردیبهشت (۱۰ می) خُرده‌فروشی Newegg استفاده کرده است؛ درحالی‌که قیمت کارت‌های گرافیک به‌صورت روزانه به عدد اعلامی تولیدکنندگان نزدیک‌تر می‌شود. برای مثال، تیم قرمز برای این جدول قیمت کارت‌ گرافیک RTX 3070 Ti را ۷۵۰ دلار در نظر گرفته است؛ اما درحال‌حاضر کارت گرافیک TUF 3070 Ti ایسوس در خُرده‌فروشی Newegg با قیمت ۶۹۹ دلار فروخته می‌شود.

  • AMD از کارت‌های گرافیک RX 6750 XT ،RX 6950 XT و RX 6650 XT رونمایی کرد
  • گرافیک کلاس لپ تاپ Arc A370M اینتل، RTX 3050 انویدیا را به چالش می‌کشد

همچنین، اگر کمی تیزبین باشید، متوجه توان اعلام مصرفی ۲۸۰ واتی RX 6800 XT در جدول خواهید شد؛ درحالی‌که AMD در مشخصات سخت‌افزاری رسمی این کارت گرافیک مقدار ۳۰۰ وات را اعلام کرده است.

از دیدگاه شما، ادعای برتری AMD فقط ترفند تبلیغاتی است یا توانسته چنین عملکردی را درزمینه‌ی قیمت و توان مصرفی کسب کند؟

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا