فناوری

یک پیشرفت فنی که نوید باتری‌های لیتیومی کارآمدتر و ارزان‌تر را می‌دهد

یک پیشرفت فنی که نوید باتری‌های لیتیومی کارآمدتر و ارزان‌تر را می‌دهد

این پیشرفت که از طریق همکاری بین مؤسسه علوم و فناوری پیشرفته کره (KAIST)، مؤسسه ملی علم و فناوری اولسان (UNIST) در کره جنوبی و دانشگاه مک گیل کانادا امکان‌پذیر شد، بر نمک‌های سنگ آمورف منگنز (DRX) تمرکز دارد.

طبق گزارشی از دانشگاه مک گیل، کاتد جدید مبتنی بر نمک‌های سنگی منگنز، 40 درصد بهبودی در چگالی انرژی ایجاد می‌کند که میزان الکتریسیته ذخیره شده را نسبت به جرم یا حجم باتری اندازه‌گیری می‌کند.

کاهش هزینه‌ها
محققان انتظار دارند با توجه به حذف مواد گران قیمت که به طور سنتی در باتری‌های لیتیوم-یون استفاده می‌شود، این نوآوری هزینه‌های تولید باتری را تا 20 درصد کاهش دهد.

پروفسور Seo Dong-hwa از موسسه پیشرفته علوم و فناوری کره، اهمیت استراتژیک این توسعه را برجسته کرد.

پروفسور Seo Dong-hwa از موسسه پیشرفته علوم و فناوری کره، درباره  اهمیت استراتژیک این توسعه گفت: «در حالی که هنوز چالش‌هایی برای تجاری‌سازی وجود دارد، توسعه کاتدهای نسل بعدی که نیازی به فلزات نیکل و کبالت ندارند، که به شدت به چین وابسته هستند، می‌تواند ما را آماده کند تا منابع را به سلاح تبدیل کنیم و رقابت جهانی شرکت‌هایمان را افزایش دهیم.».

بر اساس گزارش سایت  The Cool Down، در شیمی استاندارد باتری، یون‌های لیتیوم بین آند و کاتد از طریق الکترولیت حرکت می‌کنند.

 

یک پیشرفت فنی که نوید باتری‌های لیتیومی کارآمدتر و ارزان‌تر را می‌دهد

فلزات گران قیمتی که اغلب در ساخت الکترودها استفاده می‌شوند به میزان قابل توجهی در هزینه باتری کمک می‌کنند، که به نوبه خود بر پذیرش وسایل نقلیه الکتریکی (EVs) تأثیر می‌گذارد.

بنابراین نوآوری‌هایی مانند کاتدهای سنگ نمک مبتنی بر منگنز می‌توانند تغییر به گزینه‌های حمل و نقل پاک را تسریع کنند و سرعت پذیرش خودروهای الکتریکی را بالا ببرند.

بر اساس این گزارش، شرکت Cox Automotive انتظار دارد سال 2024 سالی تاریخی برای فروش خودروهای الکتریکی در ایالات متحده باشد.

وی گفت که جایگزینی خودروهای برقی با سوخت فسیلی اثرات زیست محیطی قابل توجهی دارد، زیرا هر وسیله نقلیه الکتریکی حتی با در نظر گرفتن روش های فعلی تولید، سالانه تقریباً 10000 پوند آلودگی هوا را حذف می‌کند.

کاهش آلودگی هوا همچنین می‌تواند خطرات اقلیمی را کاهش دهد، زیرا ناسا تغییرات آب و هوایی ناشی از اقدامات انسان را با افزایش فراوانی و شدت خشکسالی، سیل و سایر بلایای طبیعی مرتبط دانسته است.

ادغام موفق
ادغام موفقیت آمیز نانولوله‌های چند جداره در کاتدهای سنگ نمک مبتنی بر منگنز به تیم تحقیقاتی کمک کرد تا بر چالش‌های تخریب اولیه غلبه کنند.

هدف تحقیقات در حال انجام بهبود ترکیب منگنز و نانولوله برای اطمینان از عملکرد قابل اعتماد است.

پروفسور جین هیوک لی، از دانشگاه مک گیل، نسبت به آینده این فناوری ابراز خوش‌بینی کرد.

وی خاطرنشان کرد: «یافته‌های ما نویدبخش آینده توسعه باتری‌های لیتیوم-یونی است و راهی به سوی راه‌حل‌های ذخیره‌سازی انرژی مقرون‌به‌صرفه و پایدار ارائه می‌دهد.

بر اساس این گزارش، این پیشرفت در فناوری باتری نه تنها پتانسیل ایجاد انقلابی در ذخیره‌سازی انرژی را دارد، بلکه بر نقش حیاتی همکاری بین‌المللی در توسعه راه‌حل‌های انرژی پاک تاکید می‌کند.

هیوک لی تاکید کرد که اگر این تحولات مقیاس پذیر باشد، می‌تواند تأثیرات گسترده‌ای داشته باشد که به نفع کشورها در سراسر جهان است.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا