تکنولوژی

گوگل نسل ششم پردازنده تنسور خود را با نام Trillium معرفی کرد

گوگل نسل ششم پردازنده تنسور خود را با نام Trillium معرفی کرد

رویداد گوگل I/O 2024 میزبان اخبار مختلفی ازجمله جمینای 1.5 فلش و دیگر دستاوردهای جدید غول فناوری مستقر در ماونتین ویو بود. در بخشی از این مراسم از Trillium به‌عنوان ششمین نسل از واحد پردازش تنسور گوگل رونمایی شد. این پردازنده 4.7 برابر بهتر از قبل شده است و در اواخر سال 2024 برای مشتریان ابری گوگل عرضه می‌شود.

به‌گزارش رویترز، «سوندار پیچای»، مدیرعامل گوگل پیش از مراسم امشب در گفت‌وگویی با خبرنگاران اعلام کرد که تقاضا در بازار برای کامپیوتر مربوط به حوزه یادگیری ماشینی در شش سال رشد خیره‌کننده‌ای داشته و هر سال تقریباً 10 برابر شده است. او باور دارد که گوگل برای این لحظه ساخته شده و بیش از یک دهه است که در زمینه پردازنده هوش مصنوعی پیشگام است.

معرفی پردازنده Trillium گوگل

گوگل نسل ششم پردازنده تنسور خود را با نام Trillium معرفی کرد

غول فناوری مستقر در ماونتین ویو یکی از معدود شرکت‌هایی است که پردازنده‌های خود را به‌عنوان جایگزین پردازنده‌های انویدیا ارائه می‌کند. پردازنده جدید Trillium نیز ساخته شده است که توان لازم برای تولید متن و دیگر فایل‌های رسانه‌ای از مدل‌های بزرگ هوش مصنوعی را فراهم کند. این پردازنده نه‌تنها حدود 5 برابر قوی‌تر از پردازنده نسل قبلی یعنی v5e است، بلکه 67 درصد در مصرف انرژی بهینه‌تر عمل می‌کند. سوندار پیچای می‌گوید پردازنده تنسور جدید آن‌ها بهینه‌ترین TPU تاریخ گوگل است.

مهندسان گوگل در طراحی این واحد پردازشی تنسور با افزایش ظرفیت حافظه‌ای که پهنای باند بالا دارد، توانایی این پردازنده را ارتقا داده‌اند. مدل‌های هوش مصنوعی معمولاً به مقدار زیادی حافظه نیاز دارند که می‌توانند گلوگاه عملکرد این سیستم‌ها باشند. گوگل همچنین واحدهای MXU را در این پردازنده گسترش داده و مجموع سرعت کلاک را بالا برده است.

پردازنده Trillium از نسل سوم SparseCore استفاده می‌کند که گوگل آن را به‌عنوان یک شتاب‌دهنده تخصصی برای رتبه‌بندی‌های پیشرفته و کارهای مربوط به توصیه محتوا توصیف می‌کند. این شرکت می‌گوید با این کار، Trillium می‌تواند مدل‌ها را سریع‌تر آموزش بدهد و تأخیر کمتری داشته باشد.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا