گوگل خواستار رد شکایت وزارت دادگستری آمریکا علیه کسبوکار تبلیغات خود شد
گوگل خواستار رد شکایت وزارت دادگستری آمریکا علیه کسبوکار تبلیغات خود شد
گوگل از دادگاه فدرال ویرجینیا درخواست کرد که شکایت ضدانحصار وزارت دادگستری آمریکا علیه این شرکت رد شود. این وزارتخانه در بهمنماه 1401 از غول فناوری شکایت و این شرکت را به ایجاد انحصار در حوزه فناوریهای تبلیغات دیجیتال متهم کرد. حالا گوگل میخواهد از ورود این پرونده به مرحله رسیدگی در دادگاه جلوگیری کند.
«مریک گارلند»، دادستان کل ایالاتمتحده، در هنگام شکایت از گوگل گفته بود که این شرکت رفتارهای ضدرقابتی و انحصارطلبانه داشته است تا هر تهدیدی علیه سلطه خود بر حوزه تبلیغات دیجیتال را از بین ببرد یا بیاثر کند. حالا گوگل در سندی که برای دادگاه فدرال ویرجینیا فرستاده است، میگوید وزارت دادگستری نشان نداده است که این شرکت حداقل 70 درصد بازار را کنترل میکند. پیشتر در برخی پروندهها گفته شده بود که آستانه شناختهشدن بهعنوان یک شرکت انحصارطلب، کنترل بیش از 70 درصد بازار است.
گوگل شکایت وزارت دادگستری علیه کسبوکار تبلیغات خود را صحیح نمیداند
گوگل میگوید این وزارتخانه بازارهایی ساختگی را صرفاً برای این پرونده بهوجود آورده و رقبای بزرگ این شرکت ازجمله شبکههای اجتماعی را درنظر نگرفته است. افزونبراین، غول ماونتین ویو باور دارد که ادعاهای وزارت دادگستری به سطحی میرود که فراتر از حدود و اختیارات قانون ضدانحصار است.
گوگل باور دارد که پرونده دولت آمریکا محکوم به شکست است، چون به اقداماتی حمله میکند که انتخابهای مجاز این شرکت درزمینه گزینش شریک و بهبود محصولات خود به نفع مصرفکنندگان محسوب میشود. وزارت دادگستری هنوز به ادعاهای گوگل پاسخی نداده است.
این وزارتخانه در ماه ژانویه 2023 شکایت علیه کسبوکار تبلیغاتی گوگل را ثبت کرد. این کسبوکار آنلاین در سال 2021 حدود 12 درصد از درآمد این شرکت را ساخته بود و نقشی حیاتی در موتور جستجو و فروش کلی خدمات ابری این شرکت ایفا میکند.
طبق برنامهریزی قبلی، دادگاه فدرال ویرجینیا برگزاری دادگاه این پرونده را برای ماه سپتامبر تعیین کرده بود. حالا قاضی این دادگاه میتواند دامنه موارد قابل بررسی را کمتر کند یا حتی بهکلی تصمیم به لغو بررسی این شکایت بگیرد.
گفتنی است که گوگل در پروندههای جداگانهای باید در ماه مارس 2025 در تگزاس و چند ایالت دیگر پاسخگوی اتهامات علیه سلطه بر بازار تبلیغات دیجیتال باشد.