عمومی

گوگل از حذف سرویس موسیقی اپیک گیمز در پلی استور صرف‌نظر می‌کند

در پی برخی جنجال‌ها، گوگل تهدید کرده بود که به‌زودی اپلیکیشن بندکمپ (Bandcamp‌) را از پلی استور حذف می‌کند؛ بااین‌حال به‌نوشته‌ی انگجت، توسعه‌دهندگان بندکمپ لازم نیست نگران این موضوع باشند. این سرویس موسیقی به توافقی دست پیدا کرده است تا بتواند به استفاده از سیستم پرداخت داخلی در نسخه‌ی اندروید اپلیکیشن ادامه دهد. این یعنی شکایت شرکت مادر بندکمپ (اپیک گیمز) از گوگل قرار نیست باعث حذف‌شدن این اپلیکیشن از پلی استور شود.

بدین‌ترتیب، سهمی که هنرمندان از فروش هر موسیقی دریافت می‌کنند، تغییر نخواهد کرد؛ اما بندکمپ ۱۰ درصد از فروش در نسخه‌ی اندروید را تا زمان حل‌شدن پرونده‌ی حقوقی بین اپیک گیمز و گوگل به‌عنوان سپرده نگه می‌دارد. بندکمپ می‌گوید برای جبران این هزینه، به هنرمندان فشار وارد نمی‌کند و سراغ راه‌های جدیدی برای جذب سرمایه خواهد رفت.

توافق‌نامه‌ی امضا‌شده از روز ۱ ژوئن ۲۰۲۲ (۱۱ خرداد ۱۴۰۱) وارد مرحله‌ی عملیاتی می‌شود و در همان روز، سیاست‌ جدید گوگل نیز اجرا خواهد شد. به‌موجب این سیاست، اپلیکیشن‌هایی مثل بندکمپ مجبورند برای خریدهای درون‌برنامه‌ای صرفاً از سیستم پرداخت پلی استور استفاده کنند. البته گوگل همچنان از قدرت لازم برخوردار است که سیاست‌های پلی استور را برای موارد خاصی نظیر بندکمپ هم اجرا کند.

اقدام اخیر بندکمپ و گوگل تا حدی مصالحه‌‌ای دوطرفه محسوب می‌شود. اپیک در دادگاه خواستار صدور حکمی مقدماتی شده بود که باعث می‌شد گوگل حتی بدون سپرده‌ی ۱۰ درصدی اخیر، اجازه‌ی حذف بندکمپ را نداشته باشد. اپیک گیمز مدت‌ها است می‌گوید سیاست پرداخت گوگل نه‌تنها به سرویس‌هایی مثل بندکمپ، بلکه به هنرمندان آسیب می‌زند؛ چون درآمد هنرمندان را کاهش می‌دهد و پرداخت دستمزد آن‌ها را به‌تعویق می‌اندازد.

افزون‌براین، گوگل مدعی شده است که اپیک گیمز و بندکمپ قصد دارند بدون پرداخت هزینه‌ی سرویس‌هایی که پلی استور ارائه می‌دهند، همچنان از این فروشگاه استفاده کنند. در حالت عادی، گوگل ازطریق سرویس پرداخت پلی استور کارمزدی ۱۰ درصدی برای اپلیکیشن‌هایی مثل بندکمپ اعمال می‌کند و می‌گوید این کارمزد ۱۰ درصدی بسیار کمتر از کارمزدی است که بندکمپ و اپیک گیمز از کاربرانشان دریافت می‌کنند.

  • اپیک گیمز ازطریق سرویس Bandcamp، پرونده دیگری علیه گوگل به راه انداخته است

صرف‌نظر از حواشی اخیر، توافق بین بندکمپ و گوگل خبر خوشی برای هنرمندان صنعت موسیقی است. در‌صورتی‌که اپیک گیمز بازنده‌ی پرونده‌ی حقوقی با گوگل شود، احتمالاً بندکمپ روند پرداخت به هنرمندان را تغییر خواهد داد؛ ولی چنین اتفاقی به‌ این‌ زودی‌ها رخ نمی‌دهد.

گوگل اطلاعیه‌ای برای اپیک گیمز ارسال کرده و در آن گفته است که به دفاع از خود دربرابر ادعاهای اپیک گیمز و تلاش این شرکت برای پرداخت‌نکردن هزینه‌ی سرویس‌های پلی استور ادامه می‌دهد.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا