عمومی

گوشی مرجع کوالکام با اسنپدراگون ۸ الیت به امتیاز چندهسته‌ای ۱۱هزار نزدیک شد؛ ۲۰ درصد سریع‌تر از A18 Pro

گوشی مرجع کوالکام با اسنپدراگون ۸ الیت به امتیاز چندهسته‌ای ۱۱هزار نزدیک شد؛ ۲۰ درصد سریع‌تر از A18 Pro

یک افشاگر با انتشار پستی در ویبو، بنچمارک‌های گیمینگ و چندهسته‌ای اسنپدراگون ۸ الیت را به‌نمایش گذاشت.

کوالکام دیشب در رویدادی مختصر تراشه‌ی اسنپدراگون ۸ الیت را رونمایی کرد. این پردازنده‌‌ی هشت هسته‌ای که قدرتمندترین تراشه‌ی دنیای موبایل محسوب می‌شود، به‌زودی قلب تپنده‌ی بهترین گوشی های اندرویدی جهان خواهد شد.

دستگاه مرجع کوالکام
گوشی مرجع کوالکام

عکاس: Fat Wei

اسنپدراگون ۸ الیت از نسل دوم معماری اختصاصی اوراین در هسته‌های CPU بهره می‌برد و شامل دو هسته‌ی اصلی و ۶ هسته‌ی قدرتمند است که در فرکانس‌های ۴٫۳۲ و ۳٫۵۳ گیگاهرتز کار می‌کنند و هریک ۱۲ مگابایت حافظه‌ی کش L2 دارند. واحد گرافیک این پردازنده از معماری آدرنو ۸۳۰ با فرکانس ۱٫۱ گیگاهرتز استفاده می‌کند.

دستگاه مرجع کوالکام از پشت
گوشی مرجع کوالکام

عکاس: Fat Wei

گوشی‌های مجهزبه تراشه‌ی جدید کوالکام هنوز رونمایی نشده‌اند؛ بنابراین تراشه روی یک گوشی مرجع مورد آزمایش قرار گرفت. اسنپدراگون ۸ الیت در دستگاه مرجع کوالکام با ۲۴ گیگابایت رم پرسرعت LPDDR5X، یک ترابایت فضای ذخیره‌سازی UFS4.0 و یک نمایشگر ۶٫۷۳ اینچی AMOLED با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز همراه شده است.

امتیاز چند پردازنده در بنچمارک gfxbench

عکاس: Fat Wei

پیش‌تر دیدیم که اسنپدراگون ۸ الیت در بنچمارک‌های گوناگون بسیار درخشان ظاهر شد و با اختلاف بالایی از رقبای خود سبقت گرفت. در بنچمارک انتوتو، سیستم-روی-چیپ کوالکام توانست با کسب امتیاز ۳٫۱ میلیون، از دیمنسیتی ۹۴۰۰ با امتیاز ۲٫۸ میلیون و A18 Pro اپل با امتیاز ۱٫۶۵ میلیون جلوتر بایستد.

امتیاز بنچمارک گیک بنچ چند پردازنده موبایل

در بنچمارک گیک‌بنچ ۶ که اخیرا منتشر شد نیز شاهد امتیازهای ۳٬۲۴۸ و ۱۰٬۷۵۸ در عملکردهای تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای اسنپدراگون ۸ الیت بودیم؛ در حالی که آیفون ۱۶ پرو مکس مجهز به تراشه‌ی A18 Pro در بنچمارک‌ مقدماتی lastech، ۳٬۲۹۴ امتیاز در بخش تک‌هسته‌ای و ۷٬۷۸۳ امتیاز در بخش چندهسته‌ای به‌دست آورد.

دستگاه مرجع کوالکام در دست درحال اجرای بازی
اجرای بازی روی گوشی مرجع کوالکام

عکاس: Fat Wei

در بنچمارک گیمینگ که در گوشی مرجع کوالکام انجام شد، اسنپدراگون ۸ الیت توانست بازی Aztec را در دو حالت 1440p و 1080p با نرخ‌های ۱۲۸ و ۳۵۳ فریم‌برثانیه، بازی Manhattan3.1 را با نرخ ۳۵۸ فریم‌برثانیه و Manhattan3.1.1 را با ۲۱۲ فریم‌برثانیه اجرا کند. امتیاز پردازنده در بنچمارک 3Dmark به ۲٬۶۸۱ رسید که بدون شک بهترین امتیاز برای گوشی محسوب می‌شود.

نرخ فریم اسنپدراگون ۸ الیت در اجرای چند بازی
نرخ فریم بازی‌های مختلف

عکاس: Fat Wei

مصرف توان تراشه‌ی پرچمدار کوالکام در طول بسیاری از آزمون‌های گرافیکی و گیمینگ از مقدار متوسط ۴٫۷ وات تجاوز نکرد؛ حتی در حالتی که فرکانس آن به مقدار بوست نزدیک می‌شد. با این حال، در دو مورد که بررسی‌کننده آن‌ها را «صحنه‌های جهنمی» خواند، نرخ فریم روی حدود ۶۰ ثابت بود و مصرف توان پردازنده به بیش از ۱۳ وات رسید؛ به‌طوری که با کمک فن خنک‌کننده‌، گوشی توانست تا ۲۰ دقیقه دوام بیاورد.

بررسی‌کننده معتقد است که اسنپدراگون ۸ الیت سقف عملکرد بسیار بالایی دارد و می‌تواند بازی‌هایی را که برای اکثر گوشی‌ها غیرقابل تصور هستند، مدیریت کند. این موضوع باعث می‌شود افراد به عملکرد این تراشه روی بهترین گوشی‌ های گیمینگ و حتی تبلت‌ها امیدوار باشند.

از آزمون اسنپدراگون ۸ الیت در دستگاه مرجع کوالکام، می‌توان قدرت هسته‌های قوی آن را احساس کرد. معماری لپ‌تاپی اوراین و فرآیند پیشرفته‌ی ساخت، بهبود عملکرد چشم‌گیری را به ارمغان آورده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا