عمومی

کنگره آمریکا پس از ۶۰ سال درباره یوفو جلسه استماع برگزار کرد

روز سه‌شنبه، یک مقام دولتی در جلسه‌ی استماع علنی در کنگره‌ی آمریکا اعلام کرد که کارگروه ویژه‌ی جدید پنتاگون برای ردیابی پدیده‌های هوایی ناشناس (UAP)، نزدیک به ۴۰۰ گزارش جمع‌آوری کرده است. این اظهارات از سوی اسکات بری، نایب‌رئیس اطلاعات نیروی هوایی ایالات متحده بیان شد. او دیروز به‌عنوان شاهد متخصص در جلسه‌ی استماع درباره‌ی UAP-ها که به میزبانی کمیته‌ی فرعی کمیته‌ی اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا برگزار شد، شهادت داد.

روز گذشته کنگره‌ی آمریکا برای نخستین بار در بیش از ۵۰ سال گذشته، جلسه‌ی استماعی علنی درباره‌ی پدیده‌های هوایی ناشناس یا آنچه با عنوان یوفو معروف است، برگزار کرد. بری افزایش مشاهدات را به شماری از عوامل از جمله رشد تعداد کوادکوپترها و پهپادها، به‌روزرسانی فناوری حسگرها، افزایش ازدحام هوایی اجسامی نظیر بالون‌های مایلار و کاهش نگرش منفی پیرامون گزارش یوفو نسبت داد.

به‌گفته‌ی بری هرچند بسیاری از مشاهدات غیرقابل توضیح باقی مانده‌اند، هیچ مدرکی مبنی بر دخالت فراطبیعی یا فرازمینی وجود ندارد. او حین شهادت در کنگره گفت: «وقتی از محتوا صحبت به میان می‌آید، ما هیچ چیز در دست نداریم. ما در کارگروه ویژه‌ی پدیده‌ی هوایی ناشناس هیچ پدیده‌ای شناسایی نکرده‌ایم که منشأ آن غیرزمینی باشد. وقتی می‌گویم غیرقابل توضیح، منظورم همه چیز است؛ از داده‌های خیلی کم گرفته تا داده‌هایی که ما را به سمت هیچ توضیحی هدایت نمی‌کنند.»

جلسه‌ی استماع اخیر صرفاً تازه‌ترین فصل داستان علاقه‌ی مجدد به مشاهدات یوفو است. تازه‌ترین دور توجهات در سال ۲۰۱۷ آغاز شد؛ وقتی نشریه‌ی معتبر نیویورک تایمز گزارشی درباره‌ی واحدی محرمانه در پنتاگون به نام «برنامه‌ی پیشرفته‌ی شناسایی تهدیدات هوافضا» (AATIP) منتشر کرد؛ برنامه‌ای که ظاهراً با هدف بررسی UAP-ها پایه‌گذاری شده بود. درنهایت در سال ۲۰۲۰ داستان با ایجاد کارگروه ویژه‌ی پدیده هوایی ناشناس در وزارت نیروی دریایی آمریکا که بررسی مشاهدات را تداوم داد، به اوج خود رسید. جلسه‌ی استماع دیروز با هدف گرفتن اطلاعات از این کارگروه از سوی نمایندگان مختلفی که به موضوع یوفو علاقه‌مند شده‌اند، برگزار شد.

آندره کارسون، نماینده‌ی ایالت ایندیانا و رئیس کمیته‌ی فرعی مبارزه با تروریسم، ضدجاسوسی و ضدگسترش سلاح در سخنرانی آغاز جلسه گفت: «درست است که پدیده‌های هوایی ناشناس غیرقابل توضیح هستند: اما آن‌ها واقعی‌اند. باید بررسی بشوند و تهدیدات فراوانی که ایجاد می‌کنند، باید کاهش یابد.»

بری برای نشان‌دادن آنچه کارگروه ویژه‌ی UAP در چنته دارد، دو ویدئوی مختلف از مشاهدات گزارش‌شده را که قبلاً در اینترنت و رسانه‌ها منتشر شده بودند، نمایش داد. اولی شامل ویدئویی گرفته‌شده از کاکپیت یک هواگرد نیروی دریایی بود که جسم کروی بازتابنده و کوچکی را درحال عبور از کنار پنجره نشان می‌داد. این ویدئوی فوق‌العاده کوتاه که فقط چند ثانیه به طول انجامید، به منظور نشان‌دادن میزان کم شواهد به‌دست‌آمده از مشاهدات یوفو نمایش داده شد. بری در این‌باره گفت: «در اغلب موارد، این می‌تواند کل یک گزارش باشد و در بسیاری از سایر موارد، شواهد موجود از این هم بسیار کمتر است.»

بری ویدئوی دیگری نمایش داد که ظاهراً مثلثی چشمک‌زن درحال حرکت در آسمان را ازطریق عینک دید در شب نشان می‌داد. وی خاطرنشان کرد که توضیح این ویدئو سال‌ها موجب سردرگمی مسئولان شد؛ اما سال‌ها بعد دیگر مقام‌های نیروی دریایی ضمن مشاهده‌ی پهپادهای درحال پرواز در محدوده‌ی نزدیک، تصویری مشابه ثبت کردند. اکنون کارگروه ویژه‌ی پدیده هوایی ناشناس اطمینان دارد که ویدئوی اصلی نیز حاوی پهپاد بوده است.

مقاله‌های مرتبط:

  • تابو یوفو؛ چگونه پنتاگون اجسام ناشناس پرنده را جدی گرفت؟
  • ۲۰۲۲ می‌تواند سالی سرنوشت‌ساز برای پژوهش‌های یوفو باشد

بری گفت: «ما اکنون کاملاً مطمئن هستیم که این مثلث‌ها با سامانه‌های هوایی بدون سرنشین در منطقه مرتبط هستند. ظاهر مثلثی‌شکل نتیجه‌ی عبور نور از عینک دید در شب و سپس ثبت توسط دوربین تک‌لنزی بازتابی (SLR) است.» پس از این اظهارات بری، جلسه‌ی علنی به شکل غیرعلنی ادامه یافت و مقام‌ها در آن اطلاعات محرمانه را دراختیار کنگره قرار دادند.

سال گذشته، پنتاگون گزارشی تفصیلی درباره‌ی مشاهدات یوفو منتشر و در آن به پنج توضیح احتمالی برای پدیده‌های هوایی ناشناس اشاره کرد. این توضیحات شامل مواردی نظیر ازدحام هوابرد، پدیده‌های طبیعی در جو زمین، فناوری فوق‌محرمانه‌ی آمریکایی یا فناوری متعلق به دشمنان خارجی مثل روسیه و چین بود.

گزارش توضیح پنجمی را نیز تحت عنوان «سایر» ذکر کرد که شامل هرچیز غیرقابل توضیح است. این موارد، مشاهداتی هستند که همچنان توجهات عمومی را به خود جلب می‌کنند. بری همچنین تأکید کرد که کارگروه ویژه UAP هیچ لاشه‌ای ندیده است که با داشتن منشأ زمینی ناسازگار باشد. او افزود «شماری از رویدادها وجود دارد که هیچ توضیحی برایشان نداریم. این موارد به وضوح بیش از همه توجه ما را به خودشان جلب کرده‌اند.»

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا