تکنولوژی

کشف مقبره 4300 ساله در مصر که می‌تواند اسرار سلطنتی باستانی را برملا کند

تیمی از باستان‌شناسان مصری مقبره 4300 ساله مردی به نام «Mehtjetju» را کشف کرده‌اند؛ مقامی که بر اساس توضیحات این مقبره، ادعا می‌کند به «اسناد مخفی» سلطنتی آن زمان دسترسی داشته است.

«کمیل کوراشکیویچ»، استاد دانشکده شرق شناسی دانشگاه ورشو با توجه به تصاویر و نشانه‌های موجود در مقبره توضیح می‌دهد:

«این شخص بزرگ که Mehtjetju نام دارد، از جمله مقامات رسمی بوده که به اسناد و مدارک مهر و موم شده و مخفیانه سلطنتی دسترسی داشته است.»

تاکنون باستان‌شناسان ورودی این مقبره را کاوش کرده‌اند که از کتیبه‌های هیروگلیف، نقاشی‌ها و تصاویر برجسته‌ای تشکیل شده است. هنوز اتاق دفن بررسی نشده که احتمالا بقایای خانواده Mehtjetju در آن کشف خواهد شد.

مقبره این مقام رسمی در کنار «هرم پلکانی جوزر» کشف شده که حدود 4700 سال پیش در گورستان سقاره مصر ساخته شده است. کوراشکیویچ توضیح می‌دهد که جوزر، یکی از فرعون‌های بزرگ و پادشاهی مهم و مورد احترام بوده و مقامات اغلب درخواست می‌کردند که حتی قرن‌ها بعد، در کنار هرم او دفن شوند.

Mehtjetju همزمان با سلطنت تتی، اوسرکارع و پپی یکم سه فرعون اول سلسله ششم زندگی می‌کرده است. همچنین دانشمندان ادعا کرده‌اند که او القاب دیگری مانند «بازرس املاک سلطنتی» نیز داشته است.

«آن میسی راث»، استاد بالینی تاریخ هنر و مطالعات عبری و یهودیت دانشگاه نیویورک که البته در این تحقیق حضور نداشته، توضیح می‌دهد که وجود برخی جزئیات نشان می‌دهد که احتمالا تزئینات مقبره کامل نشده باشد.

او توضیح می‌دهد که یکی از نقاشی‌ها، طراحی مردی را نشان می‌دهد که در کنار یک بز کوهی بزرگ به نام اوریکس (Oryx) قرار دارد. به گفته او، با توجه به اینکه در این نقاشی فقط نمای کلی مرد دیده می‌شود، احتمالا طراحی‌ها آن کامل نشده است.

تیم باستان شناسی قصد دارد بررسی‌های خود را در ماه سپتامبر دوباره آغاز کند و در آن زمان اتاق دفن را بررسی کنند. این اتاق ممکن است حاوی مومیایی Mehtjetju باشد.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا