ماهواره و فضا

کشف بزرگ‌ترین عروس دریایی تاجدار

دانشمندان منطقه‌ای بدون آفتاب و موسوم به «نیمه‌شب» و واقع در خلیج مونتری کالیفرنیا گونه جدیدی از عروس دریایی تاجدار را کشف کرده‌اند که شبیه نعلبکی مایل به قرمز است.
 
به گزارش lastech و به نقل از لایوساینس، پژوهشگران مؤسسه تحقیقاتی آکواریوم خلیج مونتری در بیانیه‌ای اعلام کردند که این گونه تازه کشف‌شده با نام علمی Atolla reynoldsi حدود ۱۳ سانتیمتر قطر دارد و می‌تواند ۲۶ تا ۳۹ شاخک داشته باشد. این گونه نیز همچون ۱۰ گونه شناخته شده دیگر از جنس آتولا، شیار عمیقی دارد که در اطراف ناحیه مرکزی خود می‌چرخد و به بدنش ظاهری مانند یک سر گنبدی شکل می‌دهد که تاجی قرمز رنگ بر سر دارد.
 
به گفته محققان، اگرچه پهنای این عروس دریایی خیلی زیاد نیست، اما به نظر می‌رسد بزرگترین گونه شناخته شده آتولا باشد. با این حال، چیزی که واقعاً این عروس دریایی را از اقوامش متمایز می‌کند، این است که برخلاف همه گونه‌های دیگر عروس دریایی تاج‌دار، فاقد شاخک دراز است؛ شاخک بلند و نازکی که در پشت بدن قرار دارد و قطر آن تا شش برابر قطر بدن عروس دریایی است.
 

محققان در حین تحلیل هزاران ساعت فیلم گرفته شده در منطقه نیمه‌شب خلیج مونتری در خلال ماه آوریل سال ۲۰۰۶ تا ماه ژوئن سال ۲۰۲۱، گهگاه عروس‌های دریایی را مشاهده می‌کردند که فاقد شاخک انتهایی بودند. این گروه علمی بر این باور بود که سه گونه جدید از عروس دریایی تاجی را کشف کرده است؛ اما مشاهدات موجود برای اثبات این فرضیه بسیار اندک بود.
 
اکنون در مطالعه جدیدی که در ماه گذشته در نشریه Animals چاپ شد، پژوهشگران به طور قطعی یکی از عروس‌های دریایی ناشناخته را به عنوان گونه جدید A. reynoldsi شناسایی کردند.

این تیم ۱۰ نمونه از عروس دریایی تاجی مرموز (از جمله نمونه‌های فیزیکی و مشاهده‌های حاصل از تصاویر آرشیوی)، را مورد مطالعه قرار داد، تا به این نتیجه رسید که این گونه از نظر مولکولی و مورفولوژیکی از سایر گونه‌های شناخته شده در این جنس متمایز است؛ یعنی هم از نظر فیزیکی و هم از لحاظ ژنتیکی از اقوامش متمایز به نظر می‌رسد.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا