تکنولوژی

کاهش تولید خودرو طی نیمه اول 1403 در سایه رکود بازار [آبان 1403]

کاهش تولید خودرو طی نیمه اول 1403 در سایه رکود بازار [آبان 1403]

با آغاز پاییز 1403، بازار خودرو وارد دوره‌ای شدید از رکود شد. قیمت خودروها در مقایسه با قبل کاهش یافت و حتی نرخ برخی خودروها در بازار آزاد از نرخ رسمی آن‌ها نیز کمتر شد. در همین حین، آمار وزارت صنعت نشان می‌دهد طی نیمه اول 1403 تولید خودرو در کشور کاهشی بوده است. به‌عبارتی کمتر کسی به خرید خودرو علاقه نشان می‌دهد و خودروسازان نیز تمایل چندانی به تولید محصول ندارند.

دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت آمار تولید خودروسازان را در شش‌ماهه نخست 1403 منتشر کرده است. براساس این آمار، تولید خودرو در ایران طی نیمه اول 1403 در مقایسه با نیمه اول 1402، 5 درصد افت کرده است. در این مدت، خودروسازان تعداد 605 هزار و 546 دستگاه انواع خودروهای سواری و تجاری را تولید کردند. در مدت مشابه سال گذشته، نیمه اول 1402، این رقم 639 هزار و 948 دستگاه بوده است. جزئیات تولید خودروها را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید:

کاهش تولید خودرو در کشور طی نیمه اول 1403:

نوع محصول تولید 6 ماه 1402 تولید 6 ماه 1403 درصد رشد
سواری 543.018 516.848 -5%
وانت 75.839 78.884 +4%
ون 2.056 901 -56%
مینی‌بوس و میدل باس 387 243 -37%
اتوبوس 402 416 +3%
کامیونت، کامیون و کشنده 18.192 8.254 -54%
جمع تولید 6 ماهه 1403 639.894 605.546 -5%

مطابق آنچه در جدول بالا می‌بینیم، تولید خودروهای سواری نسبت به سال گذشته 5 درصد افت کرده است. این میزان افت مساوی افت مجموع تولید خودروها در 6 ماه گذشته است. ازآنجایی‌که بخش قابل‌توجهی از تولید خودروسازان در ایران به مدل‌های سواری اختصاص دارد، افت تولید این‌ گونه خودروها بر مجموع تولید تأثیرگذار خواهد بود.

تنها بخش‌هایی که در حوزه تولید خودرو رشد کرده‌اند، بخش وانت‌ها و اتوبوس بوده‌اند. وانت‌بارها خودروهای تجاری شناخته می‌شوند و از الزامات قیمت‌گذاری دستوری تبعیت نمی‌کنند؛ بنابراین تولید و عرضه وانت‌بارها برای خودروسازان سودآور است و آن‌ها می‌توانند وانت‌بارها را به هر تعداد و هر نرخی که می‌خواهند، به فروش برسانند.

تولید خودرو

رشد بخش اتوبوس را نیز باید ناشی از تلاش سرمایه‌گذاران بخش خودرو و نهادهای دولتی بدانیم. پس از فرسودگی شدید ناوگان حمل مسافر درون‌شهری و برون‌شهری، توجه‌ به تولید اتوبوس بیشتر شده است. چند شرکت ازجمله ایران‌خودرو دیزل، سروش دیزل و نامیک وارد حوزه تولید اتوبوس برون‌شهری و درون‌شهری شده‌اند اما باتوجه‌به انبوه اتوبوس‌های فرسوده در سطح کشور، این رشد 3 درصدی تا نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا