عمومی

چین‌و‌چروک‌های خواب چگونه اثر خود را برجای می‌گذارند؟

چین‌و‌چروک‌های خواب چگونه اثر خود را برجای می‌گذارند؟

از خواب بلند می‌شوید، خود را به حمام می‌رسانید و به آینه خیره می‌شوید. باورتان نمی‌شود. یک شبه چین‌وچروک‌هایی روی صورت شما ایجاد شده است. آن‌ها چین‌وچروک خواب هستند.

چین‌وچروک‌های خواب موقتی هستند، اما از آن‌جا که با افزایش سن پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد، آن‌ها می‌توانند اثر خود را برجای بگذارند.

پوست شما به دلایل مختلفی ازجمله پیری، آسیب ناشی از خورشید، استعمال دخانیات، آبرسانی ضعیف، حالات چهره همیشگی مانند اخم و وضعیت خوابیدن چروکیده می‌شود.

وقتی به پهلو یا روی شکم می‌خوابید، پوست صورت شما خیلی بیشتر از زمانی که به پشت بخوابید، فشرده می‌شود. وقتی به پهلو یا روی شکم می‌خوابید، گرانش صورت شما را به سمت بالش فشار می‌دهد. وقتی در خواب حرکت می‌کنید، پوست شما از حالت طبیعی خارج می‌شود، زیرا در همه جهات فشرده و کشیده می‌شود. می‌توانید با خوابیدن به پشت یا تغییر موقعیت مکرر این نیروهای خارجی را که روی صورت شما تاثیر می‌گذارند، کاهش دهید.

در صورت جوان، چروک‌های خواب موقتی هستند و پس از بیدار شدن از بین می‌روند. اما چین و چروک‌های موقت خواب می‌توانند با گذشت زمان و تکرار پایدار شوند. با افزایش سن، خاصیت ارتجاعی پوست کم می‌شود و شرایط ایده‌آلی برای ایجاد چروک‌های پوستی خواب و ماندگاری آن‌ها ایجاد می‌شود. مدت زمان صرف‌شده در هر وضعیت خواب، میزان نیروهای خارجی اعمال‌شده بر هر ناحیه از صورت و همچنین سطح تماس با بالش بر الگو و میزان تشکیل چروک‌های خواب اثر دارد.

متخصصان پوست اغلب می توانند این وضعیت را تشخیص دهند. افرادی که معمولا روی یک سمت بدن خود می‌خوابند، آن سمت صورت آن‌ها تخت‌تر است و خطوط خواب آشکارتری دارد.

آیا مراقبت از پوست می‌تواند از چین‌وچروک‌های خواب جلوگیری کند؟

کلاژن و الاستین دو جزء اصلی لایه میانی پوست هستند. آن‌ها ساختار پوست را تشکیل می‌دهند و خاصیت ارتجاعی پوست را حفظ می‌کنند.

مکمل کلاژن موجود در محصولات مراقبت از پوست می‌تواند به کاهش تشکیل چین و چروک کمک کند.

هیالورونیک اسید که یکی از مولکول‌های طبیعی بدن انسان است، ساختار طبیعی کلاژن و الاستین پوست را حفظ، تولید کلاژن را تحریک و به آبرسانی کمک می‌کند و از این راه می‌تواند به کند کردن تشکیل چین‌وچروک‌ها کمک کند. هیالورونیک اسید از رایج‌ترین مواد فعال موجود در کرم‌ها، ژل‌ها و لوسیون‌های مراقبت از پوست است.

بیشتر بخوانید

مرطوب‌کننده‌ها می‌توانند به روش‌های مختلفی به پوست آبرسانی کنند. مواد پوشاننده لایه نازکی از روغن روی پوست تولید می‌کنند که از هدر رفتن آب براثر تبخیر جلوگیری می‌کند. هومکتانت‌ها (دسته‌ای از مرطوب‌کننده‌ها) آب را جذب و آن را در پوست نگه می‌دارند.

روبالشی‌های ابریشمی در کاهش چین و چروک‌های خواب اثر دارند؟

روبالشی‌های ابریشمی اجازه می‌دهند پوست سُر بخورد و حرکت کند، نه اینکه در نقطه خاصی اصطکاک ایجاد کرده و فشار وارد کند، بنابراین می‌توانند در کاهش چین‌وچروک‌های خواب تاثیر داشته باشند.

بالش‌های مخصوص طراحی‌شده برای کاهش استرس مکانیکی در طول خواب نیز می‌توانند از تغییرشکل پوست جلوگیری کنند. چنین بالش‌هایی می‌توانند در کاهش و جلوگیری از تشکیل برخی از چین‌وچروک‌های پوست صورت مفید باشند.

خوابیدن به پشت و همچنین مرطوب کردن پوست پیش از خواب می‌تواند خطر ایجاد خطوط خواب را کاهش دهد. همچنین‌ انتخاب‌های سبک زندگی مانند ترک سیگار، نوشیدن آب فراوان، رژیم غذایی سالم (مصرف مقدار کافی از سبزیجات، میوه‌ها، مغزهای گیاهی، دانه‌ها، چربی‌های سالم، ماست و سایر غذاهای تخمیرشده) و استفاده منظم از ضدآفتاب می‌تواند ظاهر پوست صورت ما را بهتر کند.

منبع : زومیت
مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا