چه عواملی در موفقیت علمی دانشآموزان موثر است؟
چه عواملی در موفقیت علمی دانشآموزان موثر است؟
این تحقیق به منظور بررسی کاهش علاقه به علم در دوران نوجوانی و پیامدهای آن بر انتخابهای آموزشی انجام شده است. با توجه به نیاز فزاینده به نیروی کار ماهر در زمینههای علمی، فناوری، مهندسی و ریاضی، درک عواملی که دانشآموزان را به سمت علم سوق میدهد، ضروری است.
این پژوهش شامل ۱,۲۴۰ دانشآموز از شش مدرسه متوسطه در شمال غرب انگلستان بود. جمعآوری دادهها در دو مرحله انجام شد. در مرحله اول، دانشآموزان یک نظرسنجی آنلاین درباره انگیزه خود برای مطالعه علم تکمیل کردند.
سپس، دو هفته بعد، آنها در یک آزمون علمی ۳۰ دقیقهای شرکت کردند.
تحلیل دادهها چهار پروفایل انگیزشی مختلف را شناسایی کرد:
۱. ارزش بالا/هزینه پایین (سازگار از نظر انگیزشی): این گروه بالاترین انتظارات از موفقیت و شناخت اهمیت علم را داشتند و هزینههای تحصیل را کم میدانستند.
۲. ارزش بالا/هزینه بالا (مشتاق و تلاشگر): این دانشآموزان ارزش زیادی برای علم قائل بودند اما موانع قابل توجهی را نیز گزارش کردند.
۳. ارزش بالا/هزینه متوسط: این گروه به علمآموزی علاقهمند بودند اما انتظارات کمتری از موفقیت داشتند.
۴. ارزش پایین/هزینه بالا (بیانگیزگی): این دسته کمترین انتظارات از موفقیت و علاقه به علم داشتند.
محققان همچنین دریافتند که پسزمینه اجتماعی-اقتصادی و جنسیت بر پروفایلهای انگیزشی تأثیرگذار است. برای مثال، دانشآموزان با پسزمینه اقتصادی ضعیف، کمتر به پروفایلهای سازگار از نظر انگیزشی تعلق داشتند.
این مطالعه نشان میدهد که باورهای دانشآموزان درباره توانایی خود و اهمیت علم نقش حیاتی در تعیین دستاوردها و آرزوهای آنها دارد. با این حال، محدودیتهایی نیز وجود دارد؛ مانند زمان کوتاه بین اندازهگیری انگیزه و ارزیابی دستاوردها که ممکن است نتایج بلندمدت را تحت تأثیر قرار دهد.
هدف نهایی این تحقیق، درک بهتر عوامل روانشناختی مؤثر بر موفقیت دانشآموزان در آموزش اجباری است تا معلمان و سیاستگذاران بتوانند حمایت مؤثرتری از یادگیری و پیشرفت دانشآموزان داشته باشند.