تکنولوژی

چهارمین هاوینگ بیت کوین انجام شد؛ نصف‌شدن پاداش استخراج بلاک‌ها

چهارمین هاوینگ بیت کوین انجام شد؛ نصف‌شدن پاداش استخراج بلاک‌ها

شبکه بیت کوین ساعاتی پیش بالاخره چهارمین رویداد «هاوینگ» (Halving) یا نصف‌شدن پاداش ماینرهای خود را پشت‌سر گذاشت. با این اتفاق، اکنون استخراج‌کنندگان بلاک‌ها به‌جای 6.25، تنها 3.125 بیت کوین پاداش دریافت می‌کنند.

شبکه بیت کوین با موفقیت پس از بلاک شماره 840 هزار، پاداش استخراج را نصف کرد تا چهارمین رویداد هاوینگ انجام شود. بسیاری از فعالان بازار رمزارزها منتظر این اتفاق بودند و حالا بعضی از آن‌ها پیش‌بینی می‌کنند که قیمت بیت کوین حتی تا 250 هزار دلار افزایش یابد.

البته در زمان نگارش این مطلب بیت کوین در حوالی 64100 دلار معامله می‌شود و در 24 ساعت گذشته تنها 2.7 درصد رشد کرده است.

رویداد هاوینگ یک فرایند برنامه‌ریزی‌شده در پروتکل بیت کوین است که با استخراج هر 210 هزار بلاک، یعنی تقریباً هر چهار سال یک بار، رخ می‌دهد. سه هاوینگ قبلی در سال‌های 2020، 2016 و 2012 رخ داده بودند. پاداش بیت کوین اولین‌بار در سال 2012 نصف شد و از 50 به 25 رسید.

چهارمین هاوینگ بیت کوین انجام شد؛ نصف‌شدن پاداش استخراج بلاک‌ها

هاوینگ بیت کوین چیست؟

مهم‌ترین هدف هاوینگ مدیریت مسئله کمیاب‌بودن این رمزارز و کنترل عرضه آن است. این مکانیزم توسط خالق ناشناس بیت کوین در کد آن کارگذاری شده است. با کاهش پاداش استخراج، عملاً سرعت تولید بیت کوین‌های جدید پایین می‌آید و کل این سکه‌های دیجیتالی که درمجموع 21 میلیون عدد است، دیرتر استخراج می‌شود. طبق پیش‌بینی‌ها، استخراج کل بیت کوین‌ها تا سال 2140 طول خواهد کشید.

اگرچه برخی باور دارند که کمیاب‌تر شدن بیت کوین باعث افزایش قیمت آن می‌شود، اما برخی کارشناسان نیز معتقدند که انتظارات بیش‌ازحد برای افزایش قیمت این رمزارز موجب شکل‌گیری حباب شده و می‌تواند به افت ارزش این ارز دیجیتال منجر شود.

قیمت بیت کوین در چند وقت گذشته افزایش قابل‌توجهی داشته است. بزرگ‌ترین رمزارز بازار مدتی پیش رکورد تاریخی خود را شکست و از 70 هزار دلار فراتر رفت. بااین‌حال، اکنون با اندکی افت در کانال 61 هزار دلار معامله می‌شود.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا