فناوری

چطور با گرمازدگی و دیگر عوارض اضطراری ناشی از گرما مقابله کنیم؟

چطور با گرمازدگی و دیگر عوارض اضطراری ناشی از گرما مقابله کنیم؟

در ماه ژوئن امسال، برخی مناطق زمین و همچنین ایالات متحده آمریکا، با موج گرمای بی‌سابقه‌ای مواجه شد‌ند. به نظر می‌رسد گرمای تابستان امسال افراد بسیاری در سراسر جهان، ازجمله ۶۰ میلیون آمریکایی، را تحت تاثیر قرار دهد. 

در سال ۲۰۲۳، میزان مراجعه به اورژانس به‌دلیل مشکلات ناشی از گرما در مقایسه با پنج سال گذشته به‌شکل چشمگیری افزایش یافت و به ۱۲۰هزار مورد رسید. به همین دلیل، آگاهی از شرایط خطرناک و تشخیص ضرورت کمک‌رسانی برای جلوگیری از گرمازدگی و سایر عوارض اضطراری مرتبط با گرما ضروری است. 

دکتر لیانا ون، پزشک اورژانس و دانشیار بالینی در دانشگاه جورج واشینگتن، در رابطه با این موضوع توضیحات ارزشمندی ارائه می‌کند. به گفته او، گرمازدگی شرایط اضطراری پزشکی است که باید فورا درمان شود زیرا می‌تواند به‌سرعت کشنده شود. بدن معمولا ظرفیت کنترل و تنظیم دمای خودش را دارد، اما وقتی این سازوکار تحت تاثیر گرمای شدید قرار می‌گیرد، دمای بدن به‌سرعت بالا می‌رود و فرد نمی‌تواند آن را پایین بیاورد. دمای داخلی بدن در عرض ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به‌سرعت به ۴۱ درجه سلسیوس یا بالاتر می‌رسد. اگر این اتفاق بیفتد، فرد دچار گیجی و سرگیجه می‌شود و احساس ضعف می‌کند. همچنین ممکن است نتواند درست صحبت کند یا اینکه هوشیاری‌اش را از دست می‌دهد. حتی ممکن است دچار تشنج و ضربان قلب غیرطبیعی شود. اگر شخصی در اطراف شما با چنین وضعیتی مواجه شد، او را بی‌درنگ به بیمارستان منتقل کنید.  

دکتر لیانا ون می‌گوید که در چنین حالتی فرد مورد نظر را به جای خنک و سایه ببرید، سپس پارچه‌های سرد و مرطوب یا کیسه‌های یخ را روی گردن، کشاله ران، و زیر بغلش قرار دهید و تا زمان رسیدن پزشکان اورژانس در کنارش بمانید. برخی موارد گرمازدگی با شدت کمتر هم علائمی مانند حالت تهوع، خستگی، سرگیجه، سردرد، تعریق شدید و سردی پوست دارد. بنابراین قرار گرفتن در سایه و جای خنک، و مرطوب کردن لباس‌ها ضروری است. 

به گزارش سی‌ان‌ان، گرمای شدید دو تاثیر مهم بر بدن می‌گذارد: یکی تاثیر مستقیم است که باعث گرم‌شدن بیش از حد بدن می‌شود، و دیگری تشدید بیماری‌های زمینه‌ای مانند ناراحتی‌های قلبی و عروقی. گرمای شدید ممکن است افراد بسیاری را با مشکل مواجه کند، اما سه گروه از افراد آسیب‌ بیشتری خواهند دید: جوانان و میانسالان، افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، و افرادی که به دلایل اجتماعی و شغلی ناگزیرند در معرض گرما قرار بگیرند.

در مواقعی که دمای هوا بسیار بالا و گرما شدید است، همه افراد باید اقدامات احتیاطی به کار ببندد. در چنین مواردی بهتر است زمان قرار گرفتن در گرما و در خارج از خانه را محدود کنید، تمرینات بدنی را صبح‌ها و شب‌ها انجام دهید، اگر از خانه بیرون رفتید در سایه و جاهای خنک بمانید و تا حد ممکن آب و مایعات بنوشید. کودکان، افراد مسن و حیوانات خانگی را هرگز بدون رعایت موارد ایمنی و مراقبت در ماشین رها نکنید، زیرا دمای داخل ماشین بسیار سریع گرم می‌شود و می‌تواند کشنده باشد.  

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا