عمومی

چطور از دسترسی هوش مصنوعی به اطلاعات حساس جلوگیری کنیم؟

چطور از دسترسی هوش مصنوعی به اطلاعات حساس جلوگیری کنیم؟

Quora ادعا می‌کند درحال‌حاضر از پاسخ‌ها، پست‌ها یا نظرات کاربران برای آموزش هوش مصنوعی استفاده نمی‌کند. این شرکت همچنین هیچ‌گونه داده‌ی کاربری را برای آموزش هوش مصنوعی به‌فروش نمی‌رساند. به‌هر حال، Quora همچنان گزینه‌ای برای انصراف از این موضوع در نظر گرفته است. برای اینکار، به صفحه‌ی Settings بروید، روی Privacy کلیک و سپس Allow large language models to be trained on your content را غیرفعال کنید.

به‌نوشته‌ی WIRED، امکان دارد Quora همچنان از برخی پست‌های خاص برای آموزش مدل‌های زبان بزرگ (LLM) استفاده کند. صفحات راهنمای این شرکت توضیح می‌دهند درصورتی‌که به پاسخ تولیدشده با هوش مصنوعی، پاسخ دهید، شاید اطلاعات آن، برای آموزش هوش مصنوعی مورد استفاده قرار گیرد. این شرکت اشاره می‌کند که احتمال استخراج داده‌ها ازطرف شرکت‌های متفرقه نیز وجود دارد.

شرکت Automattic، مالک وب‌سایت‌های Tumblr و WordPress.com، اعلام کرده که با همکاری شرکت‌های هوش مصنوعی قصد دارد از مجموعه داده‌های عظیم و منحصربه‌فرد محتوای منتشر شده در پلتفرم‌های خود برای آموزش هوش مصنوعی استفاده کند. سخنگوی این شرکت تأکید کرده است که ایمیل‌های کاربران و محتوای خصوصی شامل این همکاری نخواهد شد.

درصورتی‌که در Tumblr وبلاگ شخصی دارید، می‌توانید با مراجعه به Settings، انتخاب وبلاگ، کلیک روی آیکون چرخ‌دنده، رفتن به بخش Visibility و فعال‌کردن گزینه‌ی Prevent third-party sharing مانع استفاده از محتوای خود برای آموزش هوش مصنوعی شوید. همچنین بر اساس صفحات پشتیبانی Tumblr، پست‌های صریح، وبلاگ‌های حذف‌شده، و وبلاگ‌های دارای رمزعبور یا خصوصی به‌هیچ‌وجه با شرکت‌های دیگر به اشتراک گذاشته نمی‌شوند.

شاید برایتان عجیب باشد، اما حتی همان پیام‌های رد و بدل شده‌ی به‌ظاهر بی‌اهمیت در اسلک محل کارتان هم ممکن است برای آموزش مدل‌های این پلتفرم استفاده شوند. براساس گفته‌ی معاون بخش محصول اسلک، این پلتفرم از سالیان گذشته در محصولاتش از یادگیری ماشین برای ارائه‌ی قابلیت‌هایی مثل پیشنهاد کانال و ایموجی استفاده می‌کند.

اگرچه اسلک از داده‌های مشتریان برای آموزش مدل زبان بزرگ محصول هوش مصنوعی خود استفاده نمی‌کند، اما می‌تواند از تعاملات شما برای بهبود قابلیت‌های یادگیری ماشینی نرم‌افزار بهره ببرد. در صورتی‌که از حساب سازمانی اسلک استفاده می‌کنید، امکان انصراف از این فرآیند وجود ندارد.

تنها راه برای لغو اشتراک اسلک، ارسال ایمیل ازطرف مدیر سیستم به آدرس feedback@slack.com است. موضوع ایمیل باید Slack Global model opt-out request باشد و URL سازمان نیز در آن درج شود. اسلک هیچ جدول زمانی برای مدت زمان انجام فرایند لغو اشتراک ارائه نمی‌دهد، اما پس‌از تکمیل آن باید ایمیل تأیید برای شما ارسال کند.

وب‌سایت اختصاصی

اگر وب‌سایت اختصاصی خود را راه‌اندازی کرده‌اید، می‌توانید با به‌روزرسانی فایل robots.txt از ربات‌های هوش مصنوعی بخواهید صفحاتتان را کپی نکنند. بسیاری از وب‌سایت‌های خبری اجازه‌ نمی‌دهند ربات‌های هوش مصنوعی مقالاتشان را مرور کنند. برای مثال، فایل robots.txt وب‌سایت WIRED اجازه‌ی دسترسی به ربات‌های OpenAI، گوگل، آمازون، فیسبوک، Anthropic و Perplexity و بسیاری دیگر را نمی‌دهد.

این قابلیت صرفاً برای ناشران محتوا کاربرد ندارد. هر وب‌سایتی می‌تواند با اضافه کردن دستور disallow به فایل robots.txt، ربات‌های هوش مصنوعی را از دسترسی به سایت خود منع کند.

منبع : زومیت
مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا