عمومی

پیام‌رسانی محبوب، سؤالی کلیشه‌ای؛ آیا تلگرام واقعاً امن است؟

پیام‌رسانی محبوب، سؤالی کلیشه‌ای؛ آیا تلگرام واقعاً امن است؟

برای محافظت بیشتر دربرابر این گونه محتوا، می‌توانید با مراجعه به تنظیمات امنیت و حریم شخصی تلگرام از مسیر Settings > Privacy and Security، گزینه‌هایی مانند Restricted Mode را که تصاویر نامناسب را به‌صورت اتوماتیک شناسایی و فیلتر می‌کند، فعال کنید.

قابلیت دیگری که توصیه می‌شود غیرفعال کنید، People Nearby است که برقراری ارتباط با کاربران نزدیک شما را ممکن می‌کند. این ویژگی می‌تواند در دست هکرها به ابزار خطرناکی برای دسترسی به موقعیت جغرافیایی دقیق شما تبدیل شود. برای غیرفعال‌سازی People Nearby به مسیر Contacts > Find People Nearby بروید و روی گزینه‌ی Stop Showing Me کلیک کنید؛ با این‌ کار، این گزینه به «Make Myself Visible» تبدیل خواهد شد.

فقط اپلیکیشن تلگرام متن‌باز است؛ پیام‌ها با پروتکل اختصاصی رمزنگاری می‌شوند

حتی برای امنیت بیشتر می‌توانید دسترسی تلگرام به لوکیشن خود را به‌طور کامل قطع کنید؛ برای این‌ کار در iOS به مسیر Settings > Privacy and Security > Location Services > Telegram بروید و گزینه‌ی Never را از تب Allow Location Access انتخاب کنید. در گوشی‌های اندرویدی، به مسیر Settings > Apps > Telegram بروید و گزینه‌ی Location را از بخش Permissions خاموش کنید.

نکته‌ی مهم دیگری که باید در مورد امنیت تلگرام بدانید این است که متن‌بازبودن آن فقط مربوط به اپلیکیشن کلاینت است و این پیام‌رسان برای رمزنگاری پیام‌های کاربران در سمت سرور، از یک پروتکل اختصاصی تحت عنوان MTProto استفاده می‌کند. محققان امنیتی بر این باورند که برای افزایش امنیت سیستم، به‌کارگیری پروتکل‌های رمزنگاری استاندارد نسبت به پروتکل‌های اختصاصی ارجحیت دارد. دلیل این امر، امکان شناسایی آسیب‌پذیری پروتکل‌ها و رفع سریع آن‌ها عنوان شده است.

آیا تلگرام داده‌های کاربران را جمع‌آوری می‌کند؟

تلگرام نیز مانند سایر پیام‌رسان‌ها برخی از داده‌های کاربر را به‌مدت ۱۲ ماه در سرورهای خود ذخیره می‌کند؛ ازجمله نام کاربری، تاریخچه‌ی تغییر نام کاربری، مشخصات دستگاهی که پیام‌رسان روی آن نصب شده است، عادات استفاده از برنامه و آدرس آی‌پی کاربران. البته هیچ‌یک از این داده‌ها برای مصارف تبلیغاتی و تجاری مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، اما همیشه این احتمال وجود دارد که تحت فشار دولت‌ها، تلگرام مجبور به ارائه‌ی این اطلاعات باشد.

چگونه امنیت تلگراممان را افزایش دهیم؟

برای افزایش امنیت تلگرام توصیه می‌کنیم مراحل زیر را انجام دهید:

فعال‌سازی تأیید دومرحله‌ای (Two-Step Verification)

برای فعال‌سازی این قابلیت به مسیر Settings – Privacy and Security مراجعه کنید. توجه داشته باشید با فعال‌سازی تأیید دومرحله‌ای، امکان شنود و دسترسی به حساب کاربری شما توسط هکرها تقریباً به صفر نزدیک می‌شود.

محدودکردن اطلاعاتی که با دیگران به اشتراک می‌گذارید

شماره‌ی موبایل، متن Bio و تصویر پروفایلتان را از دیگران پنهان کنید. همچنین، در چت با افرادی که نمی‌شناسید، از ارائه‌ی اطلاعاتی نظیر نام واقعی، محل سکونت و هر اطلاعات دیگری که به پیداکردن سایر اکانت‌های شما در اینترنت منجر می‌شود، اکیداً خودداری کنید.

تا جای ممکن از چت مخفی استفاده کنید

در بعضی مواقع دوستان و اعضای خانواده ممکن است در یک گروه حضور داشته باشند، اما برای اطمینان از امنیت حداکثری چت‌ها، به‌جای چت معمولی از چت مخفی با پشتیبانی‌ از رمزنگاری سرتاسری استفاده کنید.

با رعایت احتیاط در گروه‌ها و کانال‌ها عضو شوید

اگر گروه یا کانالی را نمی‌شناسید، هرگز عضو آن نشوید. به یاد داشته باشید که ادمین کانال و سایر اعضای گروه می‌توانند به حساب کاربری شما دسترسی داشته باشند و اطلاعاتی مانند نام و تصویر پروفایلتان را ذخیره کنند. همچنین از وابستگی عاطفی به افرادی که نمی‌شناسید، پرهیز کنید.

از ارسال پول یا اطلاعات کارت بانکی خود به افراد غریبه خودداری کنید

امروزه کلاه‌برداران برای دسترسی به حساب بانکی شما شاید خود را به‌عنوان کارشناس پشتیبانی، کارمند بانک یا هر شخص دیگری که فکر می‌کنید قابل اطمینان است، معرفی کنند. جهت جلوگیری از کلاهبرداری در تلگرام، به خاطر داشته باشید که هرگز برای انجام هیچ کاری نیاز به پرداخت پول یا به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات حساب بانکی از طریق تلگرام نیست. از این گذشته، در بسیاری از مواقع با بررسی شناسه‌ی کاربری یا شماره‌ی شخص و پرس‌وجو از سازمان‌های مربوطه می‌توان ادعای کلاه‌برداران را مورد راستی‌آزمایی قرار داد.

از کلیک روی لینک‌های مشکوک خودداری کنید

اگر شخص غریبه‌ای در قامت کارشناس پشتیبان یا کارمند اداری ظاهر شد و شما را وادار به کلیک روی لینک‌های ناشناس کرد، هرگز درخواست او را قبول نکنید. با توجه به آنکه اغلب حملات فیشینگ، آلوده‌سازی سیستم قربانی به بدافزار، سرقت اطلاعات و خرابکاری‌های اینترنتی با استفاده لینک‌های مخرب و ناشناس انجام می‌شوند، از کلیک روی این نوع لینک‌ها خودداری کنید.

اگر چیزی بیش‌ازاندازه رؤیایی است، به آن شک کنید

همه‌ی ما می‌دانیم که احتمال برنده‌شدنمان در لاتاری، یافتن تخفیف‌های حیرت‌انگیز یا مواجهه با فرصت‌های کم‌نظیر در زندگی، بسیار پایین است و اگر شخصی چنین ادعاهایی در بستر تلگرام مطرح کرد، باید به ادعا و هویت او شک کنیم. بهترین روش برای مقابله با شرایط این‌چنینی، پاسخ ندادن به افراد غریبه است.

منبع : زومیت
مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا