ولوو تولید انبوه کامیونهای خودران را شروع میکند
ولوو تولید انبوه کامیونهای خودران را شروع میکند
صنعت حملونقل بهسرعت در حال دگرگونشدن است و فناوری رانندگی خودران نقشی مهم در این تحول ایفا میکند. در این میان، همکاری بین شرکتهای نوآور و خودروسازان بزرگ شتابی مضاعف به این روند میبخشد. یکی از این همکاریهای برجسته مربوط به مشارکت استارتاپ Waabi و شرکت Volvo Autonomous Solutions است که میتواند آینده کامیونهای خودران را رقم بزند.
همکاری ولوو با Waabi براساس سرمایهگذاری استراتژیک شرکت سوئدی ولوو در این استارتاپ شکل گرفته است. این دومین همکاری ولوو با یکی از استارتاپها برای توسعه کامیونهای خودران محسوب میشود. پیشاز این، ولوو با Aurora Innovation برای معرفی کامیون خودران Volvo VNL همکاری کرده بود. حالا Waabi از همان مدل کامیون بهره میبرد؛ اما با این تفاوت که از فناوریها خود استفاده خواهد کرد؛ ازجمله مجموعه سنسورها و سیستمهای محاسباتی و نرمافزار Waabi Driver.
به نقل از تککرانچ، Waabi قصد دارد در ماههای آینده آزمایشهای تجاری خود را در تگزاس با کامیونهای تولید ولوو آغاز کند و تا پایان سال ۲۰۲۵، قابلیت رانندگی بدون راننده را در جادههای عمومی به نمایش بگذارد.
Waabi از فناوری شبیهسازی خود برای آزمایش و آموزش فناوری خودران و طراحی کامیونها بهمنظور یکپارچهسازی با تولیدکنندگان اصلی تجهیزات استفاده کرده است. در سال ۲۰۲۲، این استارتاپ اولین کامیون اختصاصی خود را با سنسورها و سیستمهای محاسباتی و نرمافزار ساختهشده در خط مونتاژ معرفی کرد. مدیرعامل Waabi معتقد است که مدلهای هوش مصنوعی توسعهیافته شرکتش میتوانند مشابه انسانها استدلال کنند که این امر به تسریع تجاریسازی و بهبود کلی سیستم کمک میکند.
Waabi تابهامروز ۲۸۲ میلیون دلار سرمایه جذب کرده و مدیرعامل آن معتقد است که این استارتاپ بهاندازه کافی برای راهاندازی عملیاتی بدون راننده در جادههای عمومی و فراتر از آن، سرمایه دارد. رقبای اصلی آن، یعنی Aurora و Kodiak، بهترتیب ۳٫۴۶ میلیارد دلار و ۲۴۳ میلیون دلار سرمایه جذب کردهاند.
مقالههای مرتبط
همکاری Waabi و ولوو میتواند نقطه عطفی در صنعت حملونقل خودران محسوب شود. Waabi با رویکرد نوآورانه و تکیه بر هوش مصنوعی و ولوو با تجربه و تخصص خود در صنعت خودرو، میتوانند نسل جدیدی از کامیونهای خودران را به بازار عرضه کنند که ایمنتر و کارآمدتر و مقرونبهصرفهتر باشند. آینده این همکاری و تأثیر آن بر صنعت حملونقل خودران هنوز در هالهای از ابهام قرار دارد؛ اما بیشک این همکاری میتواند به تسریع روند توسعه و تجاریسازی این فناوریها کمک کند.