رمز ارز

هوش مصنوعی ChatGPT چیست؟ تاثیر ChatGPT بر آینده ترید ارزهای دیجیتال

زمان مطالعه: 10 دقیقه

شرکت اوپن ای‌آی (OpenAI)، یک شرکت پژوهشی فعال در حوزه هوش مصنوعی، در نوامبر سال ۲۰۲۲ محصول جدیدی به نام ChatGPT را راه‌اندازی کرد که به سرعت به شهرتی باورنکردنی دست یافت. همان‌طور که از نام آن پیدا است، ربات هوش مصنوعی ChatGPT یک چت بات مبتنی بر فناوری هوش مصنوعی است که می‌تواند برای اهداف مختلف، از جمله بهبود عملکرد موتور جستجو، خودکارسازی فرآیندهایی مانند صدور بلیط‌های ترافیک یا صورتحساب‌ها، نوشتن مقاله‌ها و فیلمنامه‌ها و موارد دیگر، مورد استفاده قرار بگیرد. در این میان، نکته جالب توجه این است که معامله‌گران ارز دیجیتال نیز شروع به آزمایش و استفاده از چت جی پی تی به عنوان ربات‌های معاملاتی کرده‌اند. در حالی که فناوری ربات ChatGPT هنوز در مراحل اولیه خود قرار دارد، برخی بر این باورند که استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند نقش مهمی در معاملات ارزهای دیجیتال داشته باشد. با ما در ادامه این مطلب همراه باشید تا به بررسی تاثیر ChatGPT بر آینده ترید و به ویژه، تاثیر ChatGPT بر آینده ارزهای دیجیتال بپردازیم.

ربات هوش مصنوعی ChatGPT چیست؟

کلمه ChatGPT مخفف Chat Generative Pre-trained Transformer (تبدیل‌کننده از پیش آموزش‌دیده مولد چت) است. لازم به ذکر است که شرکت اوپن ای‌آی به دست شخصیت‌های بزرگی مانند ایلان ماسک (Elon Musk)، سم آلتمن (Sam Altman) و ایلیا ساتسکور (Ilya Sutskever)، رهبری می‌شود.

ربات هوش مصنوعی ChatGPT از تکنیک‌های یادگیری تقویت‌شده و تحت نظارت برای تولید انواع متن استفاده می‌کند، با هوشمندی به درخواست انسان پاسخ می‌دهد و حتی می‌تواند باگ برنامه‌های کامپیوتری را برطرف کند. البته، نباید فراموش کرد که چت جی پی تی ابزار بسیار جدیدی است و فقط چند ماه از راه‌اندازی آن می‌گذرد. بنابراین، به دلیل داده‌های محدودی که در دسترس آن است، ربات هوش مصنوعی ChatGPT گاهی ممکن است پاسخ‌های نادرستی ارائه دهد. با این حال، در طول زمان و با یادگیری از دستورات و داده‌های جدید، ربات ChatGPT هم هوشمندتر خواهد شد.

هوش مصنوعی ChatGPT چیست؟ تاثیر ChatGPT بر آینده ترید ارزهای دیجیتال

در حال حاضر، استفاده از چت جی پی تی رایگان است، با زبان انگلیسی به خوبی کار می‌کند و تنها کاری که برای دسترسی به آن باید انجام دهید، ایجاد یک حساب در وبسایت اوپن ای‌آی است. با این حال، شرکت اوپن ای‌آی در اواسط ژانویه ۲۰۲۳ اعلام کرد که ChatGPT Professional، نسخه پولی این ربات را هم معرفی خواهد کرد. طبق گزارش‌ها، نسخه پولی ربات هوش مصنوعی ChatGPT مزایایی مانند عدم خاموشی پنجره، ارسال تعداد پیام نامحدود به ربات و … را ارائه خواهد داد.

واکنش کاربران به ربات ChatGPT متفاوت، اما بیشتر مثبت است. البته در این میان، نگرانی‌هایی هم در مورد استفاده مخرب از این ربات، از جمله ایجاد ایمیل‌های فیشینگ، بدافزارهای پیشرفته، ایجاد و انتشار اطلاعات نادرست یا سرقت ادبی توسط چت جی پی تی وجود دارد.

تاثیر ChatGPT بر آینده ترید ارزهای دیجیتال

ربات هوش مصنوعی ChatGPT با توجه به توانایی پیشرفته خود برای درک و نوشتن کد، به ویژه سالیدیتی (Solidity) -زبان برنامه‌نویسی مورد استفاده برای توسعه قراردادهای هوشمند- راه خود را به دنیای ارزهای دیجیتال نیز باز کرده است. در همین راستا، برخی از معامله‌گران ارز دیجیتال در تلاش برای به دست آوردن مزیت رقابتی و دریافت توصیه‌های معاملاتی، شروع به استفاده از ربات ChatGPT کرده‌اند. در واقع، ربات هوش مصنوعی ChatGPT که از داده‌های آنی برای ایجاد پاسخ‌های خود استفاده می‌کند، می‌تواند به معامله‌گران در تصمیم‌گیری‌های سریع و آگاهانه قبل از انجام معاملات کمک نماید.

طبق گزارش‌ها، کارشناسان ارزهای دیجیتال در حال استفاده از چت جی پی تی به همراه پاین اسکریپت (Pine Script) -یک زبان برنامه‌نویسی توسعه‌یافته توسط تریدینگ ویوو (Trading View)- هستند تا با معاملات رمزارزی سازگاری بیشتری داشته باشد. به این ترتیب، ربات هوش مصنوعی ChatGPT می‌تواند به یک ربات معاملاتی تبدیل شود که دستورالعمل‌های معاملاتی مفیدی را بر اساس داده‌های بازار ارزهای دیجیتال ارائه می‌دهد.

تاثیر ChatGPT بر آینده ترید ارزهای دیجیتال

برای مثال، شما می‌توانید از ربات هوش مصنوعی ChatGPT در مورد احساسات سرمایه‌گذاران در مورد بیت کوین بپرسید. همچنین می‌توانید دستوراتی را وارد کنید که به چت جی پی تی دستور می‌دهد «ارزش جاری بازار»، «وضعیت ریسک‌پذیری»، «قیمت بیت کوین» و موارد دیگر را تجزیه و تحلیل کند. علاوه بر این، می‌توانید از ربات ChatGPT بخواهید که اصطلاحات، مفاهیم یا رویدادهای رمزارزی خاص را برای شما توضیح دهد. کاربران توییتر حتی از ربات هوش مصنوعی ChatGPT برای نوشتن کد اسکریپتِ یک سامانه معاملاتی استفاده کرده‌اند که اطلاعات مربوط به سفارشات BTC/USDT را نمایش می‌دهد.

علاوه بر اینها، استفاده از چت جی پی تی می‌تواند در نوشتن قراردادهای هوشمند نیز مفید باشد که این قراردادهای هوشمند به نوبه خود، به ایمن‌تر کردن و تسریع تراکنش‌های رمزارزی کمک می‌کنند. در نهایت، همه این کاربردهای بالقوه برای DAOها (سازمان‌های خودگردان غیرمتمرکز) نیز هیجان‌انگیز هستند. در واقع، DAOها می‌توانند با استفاده از این قراردادهای هوشمند تصمیم بگیرند و شفافیت و امنیت خود را بهبود ببخشند.

استفاده از چت جی پی تی برای ممیزی قراردادهای هوشمند

در این میان، برخی از کاربران جامعه وب ۳ از ربات هوش مصنوعی ChatGPT برای ممیزی قراردادهای هوشمند و یافتن آسیب‌پذیری‌ها در آنها استفاده کرده‌اند. این کار، این بحث را برانگیخته که آیا هوش مصنوعی در نهایت جایگزین توسعه‌دهندگان و حسابرسان در این حوزه خواهد شد یا خیر. از طرفی، بسیاری از کاربران نگران این موضوع هستند که ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی جی پی تی می‌تواند با نیت مخرب و برای سوءاستفاده از اشکالات موجود در قراردادها استفاده شود.

با این حال، برخی از کاربران می‌گویند که پاسخ‌های این ربات همیشه دقیق نیستند. به گفته آنها، ربات هوش مصنوعی ChatGPT با نسخه فعلی خود ممکن است برای بررسی‌های اولیه خوب باشد، اما قطعاً بر ممیزی‌های انسانی برتری ندارد. در واقع، بدون داشتن یک ایده قوی از معنای کد یا آنچه می‌خواهید با یک قرارداد انجام دهید، امکان یافتن یک اشکال و بهره‌برداری از آن، بسیار کم است.

تاثیر ChatGPT بر آینده ترید ارزهای دیجیتال

بنابراین، ربات هوش مصنوعی ChatGPT، حداقل در حال حاضر، یک ابزار کمکی برای شناسایی اشکال‌‌ها است، تا یک ابزار حسابرسی تمام عیار. بنابراین، باید با احتیاط از آن استفاده کرد و برای یافتن ایرادات احتمالی در کد صرفاً به آن متکی نبود.

آیا ربات‌های معاملاتی رمزارزی مبتنی بر هوش مصنوعی جواب می‌دهند؟

در پاسخ این سؤال می‌توان گفت، بله. در واقع، ربات‌های معاملاتی رمزارزی مبتنی بر هوش مصنوعی از دهه ۱۹۸۰ وجود داشته‌اند. در آن زمان هم، این ربات‌ها الگوریتم‌ها را می‌خواندند و پیش‌بینی‌های خود را در مورد بازار سهام انجام می‌دادند. البته، در گذشته ربات‌ها به اندازه ربات‌های امروزی پیچیده نبودند. با این حال، سابقه استفاده از آنها اثبات شده است.

با استناد به این موضوع، اکنون می‌توانیم از ربات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی برای ایجاد برنامه‌های مالی بلندمدت و خودکارسازی معاملات ارزهای دیجیتال استفاده کنیم. در واقع، با وجود داده‌های بسیار زیادی که اکنون در دسترس است، غیرممکن است که افراد بتوانند همه آنها را دنبال و ارزیابی کنند. برای حل این مشکل، فناوری هوش مصنوعی می‌تواند حجم وسیعی از داده‌ها و الگوریتم‌ها را تجزیه و تحلیل کرده و آنها را برای ما خلاصه کند.

تاثیر ChatGPT بر آینده ترید ارزهای دیجیتال

در همین حال، لازم به ذکر است که استفاده از ربات‌های معاملاتی رمزارزی مبتنی بر هوش مصنوعی کاملاً قانونی است (در حال حاضر) و گزینه‌های زیادی برای مبتدیان وجود دارد. معامله‌گران اغلب از این ربات‌ها برای اجرای استراتژی‌های سخت‌تر، مانند آربیتراژ (Arbitrage) استفاده می‌کنند.

شما همچنین می‌توانید از هوش مصنوعی برای تنظیم سفارش‌های حد سود (take-profit orders) استفاده کنید که در صورت رسیدن قیمت به هدف تعیین‌شده، به‌طور خودکار رمزارزها را می‌فروشد. به این ترتیب، شما می‌توانید حتی زمانی که در خواب عمیق هستید، سود کسب کنید.

با توجه به همه آنچه که گفته شد، ربات‌های معاملاتی رمزارزی مبتنی بر هوش مصنوعی یک گزینه بسیار عالی به شمار می‌‌روند. با این حال، همانند هر فناوری دیگری، این ربات‌ها هم مزایا و معایب خاص خود را دارند که قبل از استفاده، باید آنها را در نظر بگیرید.

مزایای انجام معاملات رمزارزی با استفاده از هوش مصنوعی

به حداقل رساندن ریسک: شما می‌توانید از هوش مصنوعی برای خرید یا فروش دارایی‌ها در بهترین زمان استفاده کنید و مطمئن شوید که ضرر زیادی نمی‌کنید. در زمان نوسانات بازار، حفظ وجوه شما در برابر افت سریع قیمت‌ها، بسیار مهم است.

ایجاد و پایبندی به استراتژی: ربات‌های معاملاتی مبتنی بر هوش مصنوعی، به‌کارگیری موفقیت‌آمیز استراتژی‌هایی را که مستلزم توجه مداوم هستند، برای معامله‌گران آسان‌تر می‌کنند. این ربات‌ها همچنین به تجزیه و تحلیل الگوریتم‌ها و روندها کمک می‌کنند تا معامله‌گران بتوانند تصمیمات درستی بگیرند.

تاثیر ChatGPT بر آینده ترید ارزهای دیجیتال

آموزش ساده و قابل‌فهم: مطالب زیادی برای یادگیری در مورد ارزهای دیجیتال وجود دارد و این موضوع ممکن است کاربران مبتدی را شوکه کند. شما می‌توانید از ربات‌های هوش مصنوعی مانند ربات ChatGPT برای دریافت توضیحات و اطلاعات سفارشی استفاده کنید.

قابل‌تنظیم بودن: معامله‌گران می‌توانند عملکرد ربات خود را مطابق با نیازهای شخصی خود سفارشی کنند.

انجام تراکنش‌های ایمن: برخی از معامله‌گران برای نظارت بر دارایی‌ها و انجام معاملات خود، به کارگزاران رمزارزی متکی هستند. با این حال، همیشه احتمال خطای انسانی یا نیت مخرب وجود دارد. با استفاده از ربات‌ها، شما می‌توانید اطمینان حاصل کنید که دارایی‌های شما فقط بر اساس شرایط شما معامله می‌شوند.

وجود گزینه‌های متعدد: انواع مختلفی از ربات‌ها و پلتفرم‌های معاملاتی مبتنی بر هوش مصنوعی وجود دارد که می‌توانید از بین آنها یکی را انتخاب کنید. شما همچنین می‌توانید از بیش از یک ربات یا پلتفرم استفاده و آنها را امتحان کنید تا زمانی که به گزینه درست و مناسب برسید.

معایب انجام معاملات رمزارزی با استفاده از هوش مصنوعی

پیچیده بودن برای مبتدیان: اگرچه ربات‌های هوش مصنوعی می‌توانند به مبتدیان در اهداف آموزشی کمک کنند، اما برای تجارت واقعی پیچیده هستند.

نیاز داشتن به دانش برنامه‌نویسی: برای سفارشی کردن یا ایجاد ربات معاملاتی مبتنی بر هوش مصنوعی خود، شما به دانستن زبان‌های برنامه‌نویسی نیاز دارید. در حالی که امکان درخواست از یک ربات دیگر برای ایجاد نرم افزار وجود دارد، اما این کار ممکن است با خطاهایی همراه باشد.

تاثیر ChatGPT بر آینده ترید ارزهای دیجیتال

فرآیند خسته‌کننده برنامه‌نویسی: برنامه‌نویسی ربات سفارشی شما کمی زمان می‌برد و ممکن است خسته‌کننده باشد. ممکن است مجبور شوید چند بار آزمایش کنید تا یاد بگیرید چگونه یک ربات را بدون هیچ خطایی مدیریت کنید.

پشتیبانی از ارزهای دیجیتال محدود: ارزهای دیجیتال زیادی در بازار برای انتخاب وجود دارد (بیش از ۲۲ هزار رمزارز). اگرچه ربات‌های معاملاتی هوش مصنوعی زیادی هم وجود دارند، اما با هر ارز دیجیتالی سازگار نیستند.

خلاصه مطلب

در این مقاله به معرفی ربات چت جی پی تی پرداختیم که انقلابی بزرگ در دنیای هوش مصنوعی به شمار می‌رود. همان‌طور که گفته شد، قابلیت تجزیه و تحلیل و خودکارسازی فرآیندها با ربات هوش مصنوعی ChatGPT استفاده از این ربات در معاملات ارزهای دیجیتال را نیز ممکن می‌کند و به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا تصمیمات درستی را بر اساس اطلاعات آنی اتخاذ کنند و فرصت‌ها و سود خود را به حداکثر برسانند. با این حال، توجه به این نکته نیز ضروری است که کاربران باید قبل از اعتماد کردن به پاسخ‌های چت جی پی تی، صحت اطلاعات را از منابع معتبر تأیید کنند. به عبارت دیگر، هوش مصنوعی چیزی را تضمین نمی‌کند و در نهایت، تصمیم‌گیری نهایی به عهده ذهن انسان است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا