عمومی

هوش مصنوعی کوچک Gemma 2 گوگل با ۲۷ میلیارد پارامتر معرفی شد

هوش مصنوعی کوچک Gemma 2 گوگل با ۲۷ میلیارد پارامتر معرفی شد

گوگل در‌کنار معرفی پردازنده‌ی هوش مصنوعی Trillium و مدل Gemini 1.5 Flash در رویداد Google I/O 2024، چند عضو جدید خانواده‌ی متن‌باز Gemma را رونمایی کرد. گل سرسبد آن‌ها، مدل هوش مصنوعی Gemma 2، قرار است با ۲۷ میلیارد پارامتر در ماه ژوئن (خرداد و تیر) دردسترس توسعه‌دهندگان قرار گیرد.

مدل PaliGemma که هم‌اکنون دردسترس است، به‌توصیف گوگل، «اولین مدل زبانی تصویری در خانواده‌ی جما» است که برای کپشن‌نویسی و برچسب‌زنی تصاویر و پرسش‌وپاسخ تصویری به‌کار می‌رود.

تا این‌ لحظه، مدل‌های استاندارد جما که اوایل ۲۰۲۴ منتشر شدند، تنها در نسخه‌های ۲ میلیارد و ۷ میلیارد پارامتری وجود داشتند و انتشار نسخه‌ی جدید با ۲۷ میلیارد پارامتر جهش بزرگی در این مدل به‌شمار می‌رود.

به‌گفته‌ی جاش وودوارد، معاون گوگل لبز، مدل‌های Gemma «میلیون‌ها بار» در سرویس‌های مختلف دانلود شده‌اند. او تأکید کرد که مدل ۲۷ میلیارد پارامتری جدید برای اجرا روی پردازنده‌های گرافیکی نسل بعدی انویدیا و تراشه‌های TPU گوگل کلاد و سرویس Vertex AI بهینه شده است.

به‌ادعای وودوارد، جما ۲ از مدل‌های دوبرابر بزرگ‌تر از خود، عملکرد بهتری نشان‌ داده است. بااین‌حال، گوگل جزئیات زیادی درباره‌ی Gemma 2 منتشر نکرده است و برای قضاوت درباره‌ی عملکرد آن باید تا دسترسی توسعه‌دهندگان به این مدل منتظر ماند.

منبع : زومیت
مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا