عمومی

همه آنچه که باید درباره درگاه ملی خدمات مالیات بدانید

همه آنچه که باید درباره درگاه ملی خدمات مالیات بدانید

درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی با نام مصطلح آن درگاه ملی خدمات مالیات، سامانه جامع امور مالیاتی است. کاربران در این سامانه می‌توانند امور و خدمات مالیاتی مختلفی را دریافت کنند.

با توجه به تنوع خدمات ارائه‌شده در درگاه ملی خدمات مالیات احتمالاً کاربران نیاز به راهنما برای ثبت نام، ورود و استفاده از خدمات این سامانه داشته باشند. در این مطلب تلاش کرده‌ایم به چنین سؤالاتی پاسخ دهیم.

معرفی سامانه درگاه ملی خدمات مالیات

درگاه ملی خدمات مالیاتی توسط سازمان امور مالیاتی راه‌اندازی شده تا به متقاضیان خدمات الکترونیکی مورد نیاز را ارائه دهد. درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان مالیاتی با نشانی www.my.tax.gov.ir در دسترس است.

صاحبان کسب‌وکار یا دیگر افرادی که مشمول مالیات می‌شوند و نیازمند استفاده از این سامانه هستند، می‌توانند از خدمات مختلف این سامانه مثل استعلام پرونده‌های مالیاتی، مشاهده بدهی‌های مالیاتی و ثبت درخواست‌ها استفاده کنند.

نوشته های مشابه

انواع مختلفی از اطلاعات مودیان مالیاتی، اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی، در این سامانه ثبت می‌شود که مهم‌ترینِ آن‌ها عبارت‌اند از:

اطلاعات شخصی (مثل نام و نام خانوادگی، شماره شناسنامه، کد ملی و آدرس برای اشخاص حقیقی یا اطلاعات مشابه برای اشخاص حقوقی)، اطلاعات مالیاتی (شامل اطلاعات مربوط به تسهیل و تسویه مالیات، تخفیفات مالیاتی اعلامیه مالیاتی و دیگر موارد مرتبط با تعهدات مالیاتی، اطلاعات مالی (یعنی اطلاعات مربوط به درآمدها، هزینه‌ها، سرمایه، دارایی‌ها و بدهی‌های اشخاص حقیقی یا حقوقی)، اطلاعات مربوط به اعتبارسنجی (شامل اطلاعات مربوط به احراز هویت، تأییدهای بانکی و…) و اطلاعات تراکنش‌ها (مانند جزئیات مربوط به تراکنش‌های مالی و تجاری افراد یا شرکت‌ها).

برای استفاده از هر یک از خدماتی که درگاه ملی خدمات مالیات ارائه می‌کند قبل از هر چیز باید در این درگاه ثبت نام کنید. نحوه ثبت نام در این سامانه را در ادامه این مطلب برایتان توضیح خواهیم داد.

ثبت نام در درگاه ملی خدمات مالیات

هر شخص حقیقی یا حقوقی‌ای که مشمول قانون مالیات شده و بنابراین، مودی مالیاتی شناخته شود لازم است که به دولت مالیات پرداخت کند. این اشخاص باید مشخصات خود و کسب‌وکارشان را در درگاه ملی خدمات مالیات ثبت کنند تا اطلاعات مربوط به درآمد آن‌ها و چگونگی کسب این درآمد ثبت و قابل بررسی شود.

این ثبت اطلاعات و و تشکیل پرونده مالیاتی هم با استفاده از روش حضوری قابل انجام است و هم از طریق درگاه ملی خدمات مالیات. با توجه به اینکه روش‌های آنلاین و غیرحضوری سریع‌تر و کم‌دردسرتر است، ممکن است عده‌ای این روش را به شیوه ثبت نام حضوری برای تشکیل پرونده ترجیح دهند؛ به همین دلیل، لازم است با نحوه ثبت نام در درگاه ملی خدمات مالیات آشنا باشند.

در نظر داشته باشید که برای ورود به درگاه خدمات مالیات و استفاده از خدمات مختلف آن نیاز به ثبت نام دارید. پیش از این، همه مودیان برای ثبت نام نیاز به ورود به درگاه خدمات مالیات به نشانی www.my.tax.gov.ir داشتند اما در حال حاضر این سامانه گزینه ثبت نام ندارد. برای ثبت نام کردن در درگاه خدمات مالیات باید در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ثبت نام کنید.

با توجه به اینکه پنجره ملی خدمات دولت با هدف یکپارچه‌سازی تمامی خدمات الکترونیک راه‌اندازی شده است و همه سامانه‌های دولتی هم موظف به پیوستن و ارائه خدمات در آن هستند، شما با ثبت نام کردن در این سامانه می‌توانید به درگاه خدمات مالیات دسترسی داشته باشید.

دسترسی به تمامی خدمات الکترونیک از قبیل تشکیل پرونده مالیاتی، اظهارنامه مالیاتی، استفاده از توافق تبصره ماده ۱۰۰، صورت معاملات، مالیات بر حقوق و کارپوشه مدیریت صورت حساب (سامانه مودیان) از طریق درگاه ملی خدمات مالیات انجام می‌شود.

راه‌های ورود به درگاه ملی خدمات مالیات

پس از ثبت نام در پنجره خدمات دولت هوشند و درگاه ملی خدمات مالیات، برای این که بتوانید به حساب کاربری خود در این درگاه دسترسی داشته باشید باید وارد درگاه ملی خدمات مالیات شوید. برای این ورود، چه به‌عنوان شخص حقیقی و چه به‌عنوان شخص حقوقی، دو راه دارید که در ادامه توضیح داده می‌شود.

ورود از طریق درگاه ملی خدمات مالیات

زمانی که وارد صفحه اصلی درگاه خدمات مالیات می‌شوید برای ورود دو روش پیش رو دارید. روش اول این است که اگر ایرانی هستید شماره ملی یا شناسه ملی خود را وارد کنید و اگر از اتباع هستید شماره فیدا را در کادر مربوطه درج کنید. در کادر بعدی هم کلمه عبور را بنویسید و بعد از وارد کردن کد امنیتی نمایش‌داده‌شده، روی گزینه «ورود به درگاه ملی» کلیک کنید. به این ترتیب، شما به حساب کاربری فعال خود در این درگاه وارد خواهید شد و می‌توانید از خدمات ارائه‌شده استفاده کنید.

منبع : زومیت
مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا