نیسان چگونه میخواهد از بحران جان سالم به در ببرد؟

نیسان چگونه میخواهد از بحران جان سالم به در ببرد؟
لغو رسمی مذاکرات ادغام با هوندا، سایر تصمیمات جدیای را که نیسان ساعاتی پیش برای بهبود وضعیت خود اعلام کرد، تحت الشعاع قرار داد. اکنون که این شرکت به تنهایی عمل میکند، باید بدون اتکا به یک شریک برای نجات خود، برنامههایش را منسجم کند. هوندا قصد داشت نیسان را به یک شرکت تابعه تبدیل کند، اما این اتفاق نیفتاد. در عوض، نیسان اکنون در حال ترسیم راههایی است که تا خود را از بحران خارج کند.
به گزارش Motor1، اولین اقدام، کاهش ۶,۵۰۰ نفر از نیروی کار در کارخانههای خودرو و موتور نیسان است. در مرحلهی اول، تعداد کارکنان تا سال مالی ۲۰۲۵ (از ۱۲ فروردین ۱۴۰۴ تا ۱۱ فروردین ۱۴۰۵) به میزان ۵,۳۰۰ نفر کاهش خواهد یافت و ۱,۲۰۰ نفر دیگر نیز تا سال مالی ۲۰۲۶ (از ۱۲ فروردین ۱۴۰۵ تا ۱۱ فروردین ۱۴۰۶) اخراج میشوند. بر اساس اعلامیهای که در اواسط پاییز ۲۰۲۴ منتشر شد، کاهش بیشتر نیروی کار نیز برنامهریزی شده است؛ به شکلی که نیسان اعلام کرد، نیروی کار خود را به میزان ۹,۰۰۰ کارمند کاهش خواهد داد. ۲,۵۰۰ تعدیل نیروی باقیمانده نیز از طریق برنامهی جدایی داوطلبانه و حذف موقعیتهای شغلی در بخش نیروی کار غیرمستقیم انجام خواهد شد.
نیسان تأکید میکند که ظرفیت تولید جهانی تا سال مالی ۲۰۲۶ بهمیزان ۲۰ درصد کاهش خواهد یافت و از پنج میلیون به چهار میلیون خودرو در سال خواهد رسید. سه کارخانه تعطیل خواهند شد که اولین مورد آن در تایلند و در سهماههی اول سال مالی ۲۰۲۵ خواهد بود. دو کارخانهی دیگر نیسان هنوز اعلام نشدهاند؛ اما یکی از آنها در سهماههی سوم سال مالی ۲۰۲۵ و دیگری در سال مالی ۲۰۲۶ تعطیل میشوند. نیسان همچنین شیفتهای کاری دو کارخانهی مونتاژ خود در ایالتهای تنسی و میسیسیپی ایالات متحده را کاهش میدهد.
علاوهبر تعطیلی کارخانهها، کاهش شیفتهای کاری و حذف هزاران شغل، نیسان به راههای دیگری برای کاهش هزینهها نیز فکر کرده است. این شرکت قصد دارد زمان توسعهی نسل بعدی خودروهای خود را تا ۱۵ ماه کاهش دهد و از ۵۲ ماه فعلی به تنها ۳۷ ماه برساند. توسعهی مدلهای بعدی تنها ۳۰ ماه زمان خواهد برد که در مقایسه با روش فعلی، کاهشی چشمگیری به میزان ۲۰ ماه خواهد داشت. این بازههای زمانی از شروع توسعه تا آغاز تولید محاسبه میشوند.
نیسان قصد دارد استراتژی «سادهسازی طراحی» را اجرا کند که با شش محصول عمدهی جهانی آغاز میشود. بهنظر میرسد این شرکت میخواهد زبان طراحی خود را با مدلهای جهانی یکپارچه کند. پیشبینی میشود پیچیدگی قطعات تا ۷۰ درصد کاهش یابد، که کمی بلندپروازانه بهنظر میرسد.
علاوهبر کاهش هزینهها در هر جایی که ممکن است، نیسان محصولات جدیدی را نیز معرفی میکند. یک مدل پلاگین خودرو هیبرید Rouge در سال مالی ۲۰۲۵ عرضه خواهد شد و پساز آن یک مدل e-Power در سال مالی ۲۰۲۶ به بازار میآید.
مدل e-Power احتمالاً از یک موتور احتراق داخلی بهعنوان ژنراتور برای شارژ باتریهایی که موتورهای الکتریکی را تغذیه میکنند، استفاده خواهد کرد. چنین حالتی را در نیسان قشقایی E-Power دیدهایم که در آن موتور احتراق داخلی بهصورت مکانیکی به چرخها متصل نیست.
نیسان برای شکستخوردن، بیشاز حد بزرگ است
نیسان قصد دارد در سال مالی ۲۰۲۵ نسل بعدی لیف، یک خودرو الکتریکی کامپکت و یک خودرو کلاس «Kei car» را معرفی کند. در سال مالی ۲۰۲۶ نیز یک مینیون بزرگ در ژاپن با سیستم نسل سوم E-Power معرفی خواهد شد که برای مدل قشقایی در اروپا و Rogue در ایالات متحده نیز در نظر گرفته شده است. بازدهی سوخت این سیستم نسبتبه نسل اول ۲۰ درصد افزایش یافته و هزینههای تولید نیز ۲۰ درصد کاهش خواهد یافت.
مقالههای مرتبط
اگرچه همکاری و ادغام نیسان با هوندا منتفی شده است، اما این دو خودروساز ژاپنی هنوز قصد دارند در زمینهی نرمافزار و خودروهای الکتریکی با هم همکاری کنند. درهمینحال، نیسان همچنان بهدنبال ایجاد یک مشارکت جدید است تا «فرصتهای مشارکت استراتژیک که پتانسیل افزایش قابل توجه ارزش شرکت را دارند» دنبال کند. مشخص نیست که این بهمعنای همکاری با یک خودروساز دیگر است یا یک شرکت فعال در حوزهی فناوری مانند فاکسکان.
اگرچه ممکن است نیسان اکنون در وضعیت مالی نامطلوبی باشد، اما میتوان ادعا کرد که این شرکت یکی از شرکتهایی است که «برای شکستخوردن بیشاز حد بزرگ است.» اما هنوز این امید وجود دارد که این شرکت بزرگ با بهینهسازی و یا همکاری با شرکت دیگری بهغیر از هوندا، دوباره شکوفا شود.