عمومی

نگاه نزدیک به خودروهای برقی کانسپت و عجیب هوندا زیرو

نگاه نزدیک به خودروهای برقی کانسپت و عجیب هوندا زیرو

هوندا در نمایشگاه CES سال گذشته یکی از جالب‌ترین طرح‌های مفهومی را با دو نمونه‌ی اولیه‌ی هوندا Zero به‌نام‌های Saloon و Space-Hub ارائه کرد. هوندا وعده داده بود که یک سال بعد با مدل‌های «نزدیک‌تر به تولید» به نمایشگاه بیاید.

بنر نارنجی lastech و تپسی شاپ برای CES 2025

هوندا با دو خودرو 0 Saloon و هوندا 0 SUV به نمایشگاه CES 2025 آمد؛ خودروهایی که بسیاری از ویژگی‌های آینده‌نگرانه‌ی کانسپت‌های قبلی هوندا را حفظ کرده‌اند و هیجان‌انگیزتر به‌نظر می‌رسند.

نمای سه‌چهارم جلو خودرو هوندا زیرو SUV 0
هوندا SUV 0
نمای جلو خودرو هوندا زیرو Saloon
هوندا 0 Saloon

Saloon شیشه‌ی عقب ندارد و در واقع آن پنل مستطیلی‌شکل مشکی‌رنگِ پشت خودرو که با نورپردازی منحصربه‌فردی عمق پیدا کرده است، شفاف نیست.

خودروی سدان Honda 0 Saloon
خودروی شاسی بلند Honda 0 SUV

هوندا به‌جای آینه‌های سنتی از دوربین استفاده کرده است. رانندگانی که می‌خواهند نقاط کور خود را بررسی کنند، باید از دو صفحه‌نمایشی که در دو انتهای قطعه‌ی شیشه‌ای بلندِ سراسر داشبورد تعبیه شده‌اند، استفاده کنند.

خودروی شاسی بلند Honda 0 SUV
خودروی سدان Honda 0 Saloon

SUV 0 نسبت به Saloon کمتر عجیب و غریب به نظر می‌رسد و احتمالاً بدین معنی است که قبل از سدان، شاهد تولیدش خواهیم بود. شیشه‌ی عقب در این خودرو وجود دارد و حس فضای باز کابین به اصول طراحی هوندا Zero اشاره دارد.

اطلاعات فنی دقیقی از هیچ یک از خودروها در دست نیست. هوندا می‌گوید که خودروهای برقی Zero از تجربه‌ی این خودروساز در مسابقات فرمول یک بهره خواهند برد. هوندا به‌دنبال بازدهی بهینه‌ی باتری از طریق سیستم e-Axle است که شامل موتور، اینورتر و گیربکسی می‌شود که نیروی الکتریکی را به انرژی برای رانندگی تبدیل می‌کند. انتظار می‌رود Saloon و SUV 0 با باتری ۸۰ تا ۹۰ کیلووات‌ساعتی، حدود ۴۸۰ کیلومتر برد داشته باشد.

از دیگر نکات مهم، تلاش برای ادغام واحدهای کنترل الکترونیکی است؛ رویکردی مشابه خودروهای R1 که اخیراً توسط ریویان معرفی شد. هوندا با کاهش تعداد قطعات و سیم‌کشی، آشکارا در تلاش است تا هزینه‌های خود را در شرایطی که به نظر می‌رسد بهای تولید رو به افزایش باشد، کنترل کند.

مقاله‌ی مرتبط

عدم وجود دکمه‌های فیزیکی در خودروهای جدید هوندا، نشانه‌ی واضحی است از اینکه خودروسازان همچنان به درخواست مشتریان برای توقف انتقال تمام عملکردها به نمایشگر بی‌توجه‌اند. تلاش برای تنظیم دما با لمس کورکورانه‌ی نمایشگر لمسی درحالی‌که با سرعت ۱۲۰ کیلومتربرساعت درحال حرکت هستید، ایده‌ی جالبی به‌نظر نمی‌رسد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا