عمومی

نشست خبری دومین رویداد ملی پادکست فارسی برگزار شد

نشست خبری دومین رویداد ملی پادکست فارسی برگزار شد

وحید اسدی، مدیر رادیو جوان و دبیر رویداد ملی پادکست فارسی گفت: «این باشگاه با عمر یک ساله خود توانسته بیش از ۱۵۰۰ عضو جذب کند و افراد برجسته‌ای مانند احمد فیاض و اسماعیل باستانی نقش مهمی در توسعه این مجموعه ایفا کرده‌اند.»

احمد فیاض، نویسنده و کارگردان پادکست در ادامه گفت: «باشگاه پادکسترهای جوان فضایی برای تعامل حرفه‌ای میان پادکسترها فراهم کرده است. خرد جمعی می‌تواند به رشد پادکست فارسی کمک کند و این رسانه را به ابزاری مؤثر برای ایجاد تصورات خلاقانه در ذهن مخاطب تبدیل کند.»

اسماعیل باستانی، برنامه‌ساز رادیو و عضو هیات داوران با اشاره به بخش ویژه دوره جدید رویداد ملی پادکست فارسی که به اعتیاد اشاره دارد اضافه کرد: «پایین آمدن سن اعتیاد و گسترش مصرف مواد مخدر در جامعه از دلایل انتخاب این موضوع بوده است. پادکست می‌تواند نقش مهمی در آگاهی‌بخشی درباره این آسیب اجتماعی ایفا کند.»

امیرحسین مددی، مدیرعامل شنوتو و عضو هیات داوران در ادامه این نشست درباره استانداردهای تولید پادکست گفت: «استمرار یکی از عوامل موفقیت پادکست است و نباید هر فایل صوتی درباره یک موضوع هیجان‌انگیز را پادکست دانست. با وجود تمام مشکلات اقتصادی، پادکست توانسته جای خود را در میان برندها باز کند. باید به دنبال مدل‌های پایدار درآمدزایی باشیم.»

مددی روش اصلی درآمدی پادکست‌ها را جذب حامی دانست و افزود: «روش اصلی درآمدی پادکست‌ها از طریق جذب حامی است اما رسانه‌ها و آژانس‌های تبلیغاتی هم باید به چرخه درآمدزایی پادکست به عنوان یک رسانه جدید توجه ویژه کنند، به ویژه به دلیل اینکه مخاطب پادکست معمولا طبقه تاثیرگذار جامعه است.»

به گفته حاضران این نشست پادکست‌های تاریخی به دلیل مخاطبان زیاد، تولیدات بیشتری دارند. با این حال به باور مددی ژانر جنایی هم موفق شده در میان مخاطبان ایرانی و خارجی، محبوبیت زیادی جذب کند.

سیاوش صفاریان‌پور، پادکست‌ساز در ادامه با اشاره به علاقه مخاطبان به ژانر توسعه فردی، از علاقه حامی‌های مالی به پادکست‌های بلند خبر داد و گفت: «حامی‌های مالی به پادکست‌های بیشتر از ۵۰ دقیقه علاقه دارند و این موضوع روی تولیدکنندگان هم اثر می‌گذارد.»

به گفته صفاریان‌پور پادکست به عنوان ابزاری مهم برای مخاطبان شناخته شده و برخلاف بسیاری از محتواهای کوتاه و سریع، مخاطبان پادکست معمولا زمان بیشتری را به گوش دادن اختصاص می‌دهند.

او ادامه داد: پادکست به تدریج جایگاه خود را در فضای تبلیغاتی و رسانه‌ای پیدا کرده است. این رسانه نه تنها ابزار ارتباطی قدرتمندی است بلکه می‌تواند به خلق محتواهای عمیق و تاثیرگذار کمک کند.»

علی بیاگوی، عضو هیات داوران رویداد ملی پادکست فارسی از ارسال بیش از ۲۱۷ اثر برای این دوره از مسابقات خبر داد و گفت: «بیش از نیمی از این آثار شرایط حضور در مسابقه را دارند. در این تعداد سهم خانم‌ها و آقایان تقریبا برابر است.»

 مراسم اختتامیه این رویداد بهمن ماه برگزار خواهد شد. دومین رویداد ملی پادکست فارسی از ۱۶ مهر تا ۳۰ آبان ۱۴۰۳ با دبیری وحید اسدی و مشارکت رادیو جوان پذیرای آثار شرکت‌کنندگان بوده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا