تکنولوژی

نتیجه یک مطالعه: ملکه زنبور عسل می‌تواند یک هفته زیر آب زنده بماند!

نتیجه یک مطالعه: ملکه زنبور عسل می‌تواند یک هفته زیر آب زنده بماند!

بر اساس مطالعه‌ای که روز چهارشنبه منتشر شد، برخی زنبورهای عسل می‌توانند به‌طور شگفت‌انگیزی روزها زیر آب دوام بیاورند. این تحقیق نشان می‌دهد که زنبورها می‌توانند در برابر افزایش سیل‌های ناشی از تغییرات آب و هوایی که حفره‌های خواب زمستانی آنها را تهدید می‌کند، مقاومت کنند.

«سابرینا روندو»، نویسنده اصلی این مطالعه، به خبرگزاری فرانسه گفت که بقای این گرده‌افشان‌هایی که برای اکوسیستم‌ها حیاتی هستند، در میان روندهای نگران‌کننده جهانی کاهش جمعیت آنها، دلگرم‌کننده است.

«نایجل رین» از دانشگاه گوئلف، یکی از نویسندگان این مقاله در بیانیه‌ای گفت، با گرم شدن کره زمین که باعث سیل‌های مکرر و شدید در سراسر جهان می‌شود، این یک چالش غیرقابل پیش‌بینی برای گونه‌های ساکن در خاک، به ویژه زنبورهایی است که در زیر زمین لانه می‌کنند یا زمستان‌گذرانی می‌کنند.

کشف اتفاقی

روندو گفت که برای اولین بار به‌طور تصادفی متوجه شد که ملکه زنبور عسل می‌تواند غرق شدن را تحمل کند.

نتیجه یک مطالعه: ملکه زنبور عسل می‌تواند یک هفته زیر آب زنده بماند!

او درحال مطالعه تأثیر باقی‌مانده آفت‌کش‌ها در خاک بر روی زنبورهای ملکه بود که در زمستان در زیر زمین لانه حفر می‌کنند. که ناگهان آب به‌طور تصادفی وارد لانه چند زنبور عسل شد.

روندو که این آزمایش را برای تحصیل در مقطع دکترا انجام می‌داد، گفت: «من ترسیدم. مقدار آب کم بود. بنابراین آنقدرها هم مهم نبود، اما من نمی‌خواستم آن زنبورها را از دست بدهم.»

او گفت که در کمال تعجب، آنها زنده ماندند: «من مدت زیادی است که روی زنبورهای بامبل مطالعه می‌کنم. من در مورد آن با افراد زیادی صحبت کرده‌ام و هیچ کس نمی‌دانست که این احتمال وجود دارد.»

او آزمایش دیگری را برای درک بهتر آنچه اتفاق افتاده است راه‌اندازی کرد.

آزمایش مقاومت زنبورهای عسل دربرابر سیل

طبق این مطالعه که در مجله Biology Letters منتشر شده است، محققان 143 زنبور ملکه در خواب زمستانی را در لوله‌ها قرار دادند. برخی بدون آب به‌عنوان گروهی برای مقایسه، برخی شناور در آب و برخی کاملاً با استفاده از یک پیستون، برای مدت زمانی بین هشت ساعت تا هفت روز در آب غوطه‌ور بودند.

زنبورهای عسل

این مطالعه باید روی گونه‌های دیگر زنبورهای عسل تکرار شود تا مشخص شود این ویژگی چقدر رایج است.

او گفت: «اما این دلگرم‌کننده است که بدانیم حداقل (سیل) تهدید بزرگ دیگری نیست که باید در نظر بگیریم.»

قابل توجه است که 81 درصد از ملکه‌های در خواب زمستانی که در آب فرو رفته‌ بودند، نه تنها هفت روز زنده ماندند، بلکه پس از بازگشت به شرایط خشک، هشت هفته بعد هم زنده‌ ماندند.

روندو خاطرنشان کرد: «تأثیر بلندمدت آب بر سلامت زنبورها، هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز دارد.»

او گفت که زنبورهای معمولی شرقی مورد استفاده در این مطالعه در آمریکای شمالی یافت می‌شوند. آنها به‌طور ویژه مقاوم هستند و به اندازه سایر گونه‌های زنبور عسل دچار کاهش جمعیت نمی‌شوند.

روندو، که اکنون یک دانشجوی فوق دکترا در دانشگاه اتاوا است، می‌گوید: «بنابراین ما همچنان متعجب هستیم که آیا این مقاومت در برابر سیل می‌تواند بخشی از دلیلی باشد که آنها انقدر خوب عمل می‌کنند یا خیر.»

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا