فناوری

ناسا پروژه VIPER را که هدف آن جستجوی یخ در ماه بود لغو کرد

ناسا پروژه VIPER را که هدف آن جستجوی یخ در ماه بود لغو کرد

قرار بود که «کاوشگر تحقیقاتی قطبی کشف مواد فرّار» یا VIPER ناسا به دنبال یخ آب در قطب جنوب ماه بگردد. این آژانس امیدوار بود که بتواند به سؤالات مهمی مانند اینکه در کجای ماه آب وجود دارد و چه مقدار از آن برای استفاده فضاپیماهای آینده قابل دسترسی است کمک کند. اما اکنون ناسا تصمیم گرفته است که این پروژه را لغو کند و توسعه این ماه‌نورد را متوقف نماید، و دلیل آن را «افزایش هزینه‌ها، تاخیر در تاریخ پرتاب و ریسک رشد هزینه در آینده» اعلام کرد.
 
به گزارش lastech، این آژانس قبلاً 450 میلیون دلار برای توسعه VIPER هزینه کرده است – حتی مونتاژ این ماه‌نورد و نصب ابزارهای علمی آن انجام شده است. با این حال، هنوز باید این ماه‌نورد را تحت یک سری آزمایش‌ها قرار دهد تا اطمینان حاصل شود که می‌تواند پرتاب موشک و شرایط سخت فضای بیرون اتمسفر را تحمل کند.
 
جوئل کرنز، معاون اکتشافات ناسا، به این نشریه گفت که لغو آن حداقل 84 میلیون دلار برای این آژانس صرفه‌جویی دربرخواهد داشت، زیرا دیگر نیازی به پرداخت هزینه برای آزمایش‌ها و عملیات این ماه‌نورد ندارد.
 
کرنز افزود که این آژانس همچنین نگران هزینه‌های اضافی در صورت تاخیر در پرتاب مریخ نورد است. ناسا برای اولین بار ماموریت VIPER را در سال 2019 اعلام کرد و قصد داشت آن را در اواخر سال 2022 پرتاب کند. با این حال، از جمله، به دلیل مشکلات زنجیره تامین در اوج همه‌گیری کووید، پرتاب آن به اواخر سال 2024 به تعویق افتاد. مسائل بیشتر باعث شد ناسا پرتاب خود را مجدداً به، حداقل، سپتامبر 2025 منتقل می‌کند، بنابراین تأخیرهای بیشتر هم بعید به نظر نمی‌رسید.
 

ناسا پروژه VIPER را که هدف آن جستجوی یخ در ماه بود لغو کرد

ناسا چندین پروژه در نوبت اجرا دارد که در راستی‌آزمایی وجود یخ آب در ماه به آن کمک خواهند کرد. این آژانس فقط روی آن هدف متمرکز نخواهند شد و به احتمال زیاد به زمان بیشتری برای دستیابی به آنچه امیدوار بود VIPER محقق کند نیاز دارد.

ناسا در حال برنامه‌ریزی برای جداسازی این ماه‌نورد و استفاده از ابزارهای سنجشی و قطعات آن برای ماموریت‌های آینده است. با این حال، پیشنهادهای شرکت‌های آمریکایی و بین‌المللی را که ممکن است بخواهند از این ماه‌نورد استفاده کنند، به شرط اینکه هزینه بیشتری برای دولت ایالات‌متحده در پی نداشته باشد، بررسی خواهد کرد.
 
در حالی که خود این پروژه لغو شده است، اما پروازی که قرار بود VIPER را به ماه برساند همچنان برقرار خواهد بود. ناسا Astrobotic را برای پرتاب این ماه‌نورد و توسعه یک فرودگر به نام گریفین انتخاب کرد تا VIPER را با خیال راحت به مقصد برساند. این ماموریت با یک آیتم غیرکارکردی برای شبیه‌سازی جرم VIPER پرواز خواهد کرد. آنگونه که کرنز توضیح داده است، موفقیت‌آمیز شدن پروژه فرودگر گریفین همچنان برای ماموریت‌های آینده ارزشمند خواهد بود، خواه حامل یک ماه‌نورد واقعی باشد یا نباشد.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا