تکنولوژی

ناسا اطلاعات برنامه سی روزه اعزام فضانوردان به مریخ را فاش کرد

ناسا در تلاش برای فراهم کردن مقدمات اولین ماموریت سرنشین‌دار خود به مریخ است و در اطلاعیه‌ای جدید از جزئیات برنامه اعزام فضانوردان به مریخ پرده برداشت.

این آژانس فضایی در روز سه‌شنبه 17 می، اهداف اصلی خود برای یک ماموریت 30 روزه با هدف اعزام فضانوردان به مریخ را منتشر کرد و از مردم خواست تا در مورد نحوه برنامه‌ریزی نظرات خود را اعلام کنند. مردم تا 3 ژوئن فرصت دارند نظرات و انتقادات خود از این برنامه را برای ناسا ارسال کنند.

ناسا قصد دارد تا اواخر دهه 2030 یا اوایل دهه 2040 پروژه اعزام فضانوردان به مریخ را عملی کند. تحقق این چشم‌انداز چالش برانگیز است. برای مثال، با فرض اینکه بودجه و فناوری چالش‌هایی بر سر دانشمندان نباشند، باتوجه به فاصله زمین و مریخ، زمان رفت و برگشت فضانوردان در حدود 500 روز طول خواهد کشید.

گرانش – یا به عبارت دقیق‌تر، فقدان گرانش – مسئله مشکل‌ساز دیگری است زیرا فضاپیماهای کنونی هیچ شباهتی به فضاپیماهای تخیلی فیلم‌هایی مانند «Martian» ندارند. فضانوردان پس از ماه تجربه زندگی در شرایط بی‌وزنی در طول سفر، به مریخ می‌رسند که گرانش بسیار ضعیفی دارد – گرانش آن حدود یک سوم گرانش زمین است.

ناسا پیشنهاد می‌کند یکی از راه‌های رسیدگی به این موضوع این است که خدمه در طول پرواز تحت فشار گرانش مریخ زندگی کنند.

اعزام فضانوردان به مریخ

«کرت ووگل» مدیر معماری فضایی این پروژه گفت: « ما می‌خواهیم از به روزترین نکات علمی و تکنولوژی در این پروژه استفاده کنیم. پس باید فضانوردان را برای زندگی به مدت سی روزه در شرایط گرانش ضعیف به خوبی آماده کنیم.»

طرح این ماموریت در مراحل اولیه است و می‌تواند به طور قابل توجهی دچار تغییر شود. مطابق برنامه، قرار است چهار نفر به مریخ فرستاده شوند که از میان آن‌ها دو نفر اجازه قدم گذاشتن بر مریخ را دارند – تاحدودی شبیه به ماموریت‌های فضایی «آپولو».

محاسبات نشان می‌دهد وزن تدارکات و سخت‌افزارها در حدود 25 تن خواهد بود. هرچند رساندن این حجم از محموله به مریخ کار دشواری است، اما ناسا امیدوار است با انجام ماموریت «آرتمیس 1» موفق به کسب اطلاعات شود. آرتمیس پروژه برگرداندن انسان به سطح ماه است که در دهه میلادی جاری عملی خواهد شد.

با این‌حال، منتقدان باور دارند سفر به مریخ دشوارتر از سفر به ماه است و نیاز به فناوری‌های جدیدتری دارد.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا