عمومی

میزهای ایستاده ممکن است برای سلامتی مفید نباشند

میزهای ایستاده ممکن است برای سلامتی مفید نباشند

میزهای ایستاده به‌عنوان راه‌حلی برای مشکل نشستن طولانی‌مدت در در محل کار معرفی شده‌اند. اما مطالعه‌ای نشان می‌دهد میزهای ایستاده بی‌تحرکی را جبران نمی‌کنند و حتی ممکن است خطر ابتلا به مشکلاتی همچون واریس و لخته‌شدن خون در پاها را افزایش دهند.

مطالعه‌ی جدید که تحت هدایت پژوهشگران دانشگاه سیدنی انجام شد، نشان داد ایستادن بیش از دو ساعت در روز ممکن است خطر ابتلا به مشکلاتی نظیر ترومبوز وریدی عمقی و واریس را افزایش دهد. یافته‌ها در مجله بین المللی اپیدمیولوژی منتشر شده است.

دکتر متیو احمدی از دانشکده پزشکی و بهداشت دانشگاه سیدنی می‌گوید افرادی که در طول روز به مدت طولانی می‌نشینند یا می‌ایستند، باید حرکات منظم را در روال روزانه‌ی خود بگنجانند.  ایستادن طولانی‌مدت سبک زندگی بی‌تحرک را خنثی نمی‌کند و می‌تواند برای برخی افراد از نظر سلامت گردش خون خطرناک باشد.

بیشتر بخوانید

نوشته های مشابه

برای تعیین این موضوع که آیا ایستادن فواید برای سلامتی دارد یا خیر، پژوهشگران داده‌های حدود ۸۳ هزار نفر را که بخشی از پایگاه داده‌ی بیوبانک بریتانیا بودند، مورد مطالعه قرار دادند. این افراد در ابتدای مطالعه دچار بیماری قلبی نبودند و دستگاه‌هایی را روی مچ دست خود می‌بستند که حرکات آن‌ها را ردیابی می‌کرد. پژوهشگران دریافتند به ازای هر ۳۰ دقیقه اضافی ایستادن فراتر از دو ساعت، خطر بیماری‌های گردش خون ۱۱ درصد افزایش می‌یابد.

به‌گفته‌ی پژوهشگران، ایستادن خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی مانند سکته، نارسایی قلبی و بیماری عروق کرونر قلب را کاهش نمی‌دهد. پروفسور امانوئل استاماتاکیس، مدیر مرکز تحقیقات پوشیدنی‌های مک‌کنزی در دانشگاه سیدنی می گوید: «برای افرادی که به‌طور منظم به مدت طولانی می‌نشینند، گنجاندن فعالیت‌های نامنظم و ورزش‌های منظم در طول روز ممکن است راه بهتری برای کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی باشد. در طول ساعاتی که پشت میز هستید، برای مدتی بلند شوید، پیاده‌روی کنید، از پله‌ها استفاده کنید، هنگام رانندگی در مسافت‌های طولانی به طور منظم استراحت کنید و هنگام ناهار برای چند دقیقه تحرک داشته باشید.»

یافته‌های پژوهش جدید بر اهمیت فعال‌بودن در طول روز کاری تاکید می‌کند. هرچه بتوانید بیشتر از بی‌تحرکی اجتناب کنید، بهتر است. طبق نتایج مطالعه، ایستادن با افزایش خطر بیماری قلبی‌عروقی همراه نبود، اما مشکلات دیگری را برای سلامت گردش خون به همراه داشت و برای کاهش این خطرات باید فعال بمانیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا