موتور ۲۰۲۵ تویوتا با قدرت حیرتانگیز و ویژگیهای تحولآفرین معرفی شد
موتور ۲۰۲۵ تویوتا با قدرت حیرتانگیز و ویژگیهای تحولآفرین معرفی شد
مدیر ارشد فناوری تویوتا، هیروکی ناکاجیما، موتور جدید چهار سیلندر این شرکت را «تحول آفرین» توصیف کرد. این پیشرانههای جدید در حجمهای ۱٫۵ و ۲ لیتری طراحی شدهاند و بااینکه بر بهینهسازی برای برقیسازی تمرکز دارد، عنصر لذت رانندگی را نیز نادیده نگرفته است. نمونهی ۲ لیتری توربوشارژ این موتور سال گذشته روی لکسوس IS بهصورت آزمایشی نصب شد.
در نمایشگاه خودرو توکیو ۲۰۲۵، موتور چهار سیلندر تویوتا در مدل آزمایشی با موتور میانی که بر پایهی GR یاریس ساخته شده بود، نصب شد. در بیانیهی مطبوعاتی، تویوتا، جزئیات قدرت این موتور را فاش نکرد، اما در مصاحبهای با خبرنگاران ژاپنی اشاره کرد که این موتور میتواند قدرتی معادل ۴۰۰ اسب بخار داشته باشد.
در وورکشاپی که ماه می ۲۰۲۴ (اردیبهشت ۱۴۰۳) برگزار شد، ناکاجیما اعلام کرد هدف این موتور تولید ۴۰۰ PS، معادل ۳۹۴ اسب بخار است، اما ناکاجیما در نمایشگاه توکیو ۲۰۲۵ اشاره کرد که این موتور ممکن است حتی قدرتمندتر باشد. در سال ۲۰۲۴، گشتاور این موتور حدود ۵۰۰ نیوتن متر تخمین زده شده بود.
تولید موتورهای ۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ با قدرت بالای ۴۰۰ اسب بخار موضوع جدیدی نیست. بهعنوان مثال، موتور M139 مرسدس-ایامجی در مدلهای AMG 45 قدرتی معادل ۴۱۶ اسب بخار تولید میکند. در مدل C63، این موتور با نصب طولی (M139l) توان ۴۶۹ اسب بخار دارد. حتی میتسوبیشی Evo X FQ-440 MR نیز یک دهه پیش با ۴۴۰ اسب بخار عرضه شد، هرچند این خودرو تغییرات زیادی در موتور خود داشت.
ناکاجیما همچنین اعلام کرد، تویوتا برای نسخهای ضعیفتر از موتور ۲ لیتری توربوشارژ با توان ۳۰۰ PS (۲۹۶ اسب بخار) و گشتاور ۴۰۰ نیوتن متر نیز برنامه دارد. نسخهی مسابقهای این موتور میتواند بیشاز ۶۰۰ اسب بخار قدرت تولید کند. این موتور قابلیت نصب به صورت عرضی و طولی را دارد.
درحالحاضر، تویوتا از موتور ۲ لیتری توربوشارژ در خودروهای اسپرت خود با استفاده از موتور B48 بیامو بهره میبرد، اما این همکاری طولانی نخواهد بود. خودرو سوپرا در آستانهی بازنشستگی است، اما نام تجاری آن ادامه خواهد یافت. هنوز مشخص نیست که نسل بعدی سوپرا از موتور G20E استفاده خواهد کرد یا خیر.
تویوتا همچنین به بازگرداندن مدلهای اسپرت قدیمی خود مانند سلکا یا MR2 اشارههایی کرد. به نظر میرسد موتور G20E در قلب خط تولید خودروهای اسپرت تویوتا قرار گیرد. این موتور بالاتر از واحد ۱٫۶ لیتری سه سیلندر G16E-GTS که در GR یاریس و GR کرولا استفاده میشود، قرار خواهد گرفت.
در کنار تویوتا، لکسوس نیز درحال کار روی خودرویی جذاب است، اما با موتوری بزرگتر. مدل احتمالی LFR که بهنظر میرسد موتور V8 توئین توربو داشته باشد، بهعنوان نسخهی قانونی جادهای خودرو مسابقهای GT3 تویوتا شناخته خواهد شد. لکسوس همچنین روی خودرو الکتریکی بهعنوان جانشین غیرمستقیم LFA نیز کار میکند.
مقالههای مرتبط
با وجود تمرکز صنعت خودرو بر شاسیبلندها و قوانین سختگیرانهتر زیستمحیطی، تویوتا همچنان علاقهمندان به خودروهای اسپرت را فراموش نمیکند. بهنظر میرسد تیم Gazoo Racing قصد دارد با برندهایی مانند مرسدس-ایامجی، آئودی اسپرت و بیامو M رقابت کند و این کار را با قیمتی مناسبتر انجام دهد، درحالیکه لکسوس مدلهای گرانتر را هدف قرار داده است.