عمومی

معرفی ویتامین E ؛ هرآنچه باید در مورد خواص و فواید ویتامین ای بدانید

ویتامین E یک آنتی‌ اکسیدان محلول در چربی است که در بسیاری از غذاها وجود دارد. این ویتامین از سیستم ایمنی حمایت می‌کند، به سالم ماندن عروق خونی کمک می‌کند و در بیان ژن و سیگنال‌دهی سلولی نقش دارد.

هشت شکل طبیعی از ویتامین E وجود دارد و آلفا-توکوفرول شکلی از آن است که بدن عمدتاً از آن استفاده می‌کند. در این مقاله، شواهد موجود درباره‌ی مزیت‌های ویتامین E برای سلامتی را بررسی می‌کنیم. همچنین به منابع غذایی و مکمل های ویتامین ای و تداخلات و خطرهای آن‌ها می‌پردازیم.

عناوین این مقاله :

خواص ویتامین E

ایمنی مکمل‌های ویتامین E

ویتامین E در چه غذاهایی وجود دارد

مکمل های ویتامین E

علائم کمبود ویتامین E چیست

دلایل کمبود ویتامین E

ویتامین E پوست و مو

خواص و فواید ویتامین E

خواص ویتامین E

ویتامین E به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند و به محافظت از بدن دربرابر رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. رادیکال‌های آزاد، مولکول‌هایی هستند که به‌عنوان بخش طبیعی از متابولیسم تولید می‌شوند. آن‌ها می‌توانند باعث آسیب و بیماری شوند و به روند پیری کمک کنند. علاوه‌بر‌این، ویتامین E برای عملکرد سیستم ایمنی، بیان ژن و سیگنال‌دهی سلول مهم است. این ویتامین به گشاد شدن عروق خونی کمک می‌کند و از تشکیل لخته‌های اضافی جلوگیری می‌کند.

پژوهشگران بررسی کرده‌اند که آیا ممکن است ویتامین E به پیشگیری یا درمان بیماری‌های خاص نیز کمک کند. نتایج مربوط به بسیاری از کاربردهای این ویتامین ازجمله کمک به پیشگیری از زوال شناختی، متناقض یا بی‌نتیجه هستند. با وجود فقدان نتیجه‌گیری‌های قوی، مؤسسه ملی سلامت (NIH) به برخی از پژوهش‌هایی اشاره می‌کند که نشان می‌دهند ویتامین E ممکن است برای افراد مبتلا به شرایط زیر مزیت‌هایی داشته باشد.

بیماری عروق کرونر قلب

چندین مطالعه نشان می‌دهند که ویتامین E می‌تواند به پیشگیری یا به تأخیر انداختن بیماری عروق کرونر قلب (CHD) کمک کند.

مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهد ویتامین E از تشکیل کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم جلوگیری می‌کند؛ بنابراین ممکن است به پیشگیری از تشکیل لخته‌های خونی کمک کند. علاوه‌بر‌این، چندین مطالعه مشاهده‌ی نرخ پایین بیماری قلبی را با مصرف بیشتر ویتامین E مرتبط می‌کنند. اگرچه برخی از کارآزمایی‌های بالینی تصادفی قابلیت مکمل‌های ویتامین E را برای کمک به پیشگیری از CHD مورد تردید قرار می‌دهند.

به‌طور‌کلی، مؤسسه ملی سلامت می‌گوید برای تعیین این موضوع که آیا مکمل‌های ویتامین E برای افراد مبتلا به CHD مفید است یا نه، به مطالعات گسترده‌تری نیاز است که شامل شرکت‌کنندگان جوان‌تری باشد.

اختلالات چشمی

ویتامین E ممکن است به پیشگیری از دژنراسیون ماکولا وابسته به سن کمک کند. مؤسسه ملی سلامت به شواهدی اشاره می‌کند که نشان می‌دهند مصرف ویتامین E همراه با روی، مس و آنتی‌اکسیدان‌های دیگر ممکن است پیشرفت این بیماری را در افراد درمعرض خطر ابتلا به نوع پیشرفته آن آهسته کند. اگرچه آن‌ها اذعان می‌کنند که شواهد حمایت‌کننده از استفاده‌ی ویتامین E برای درمان یا پیشگیری از اختلالات چشمی متناقض هستند.

سرطان

پژوهشگران اثرات آنتی‌اکسیدانی و تنظیم‌کننده سیستم ایمنی ویتامین E بر سرطان را بررسی کرده‌اند. برای مثال، مطالعه‌ای از سال ۲۰۰۲ نشان داد مصرف طولانی‌مدت مکمل ویتامین E ممکن است مرگ ناشی از سرطان مثانه را کاهش دهد.

اگرچه مؤسسه ملی سلامت هشدار می‌دهد که درحال‌حاضر شواهد کافی برای حمایت از مصرف ویتامین E برای سرطان وجود ندارد. آن‌ها همچنین گزارش می‌کنند که این ویتامین ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهد. کارآزمایی پیشگیری سرطان سلنیوم و ویتامین E (کارآزمایی SELECT)، نشان داد خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردانی که ویتامین E مصرف می‌کردند، افزایش پیدا کرده بود؛ اما شرکت‌کنندگانی که مکمل‌های حاوی سلنیوم را نیز مصرف می‌کردند، افزایش خطر را نشان ندادند.

به‌طور‌کلی، فرد نباید مکمل ویتامین E یا سلنیوم را به‌منظور پیشگیری از سرطان مصرف کند؛ زیرا پژوهشگران هنوز مکانیسم عمل این مکمل‌ها را به‌طور کامل درک نکرده‌اند. آن‌ها همچنین درمورد تداخلات احتمالی این مکمل‌ها با غذاها، مکمل‌های دیگر و داروها مطمئن نیستند.

ایمنی مکمل های ویتامین E

مؤسسه ملی سلامت درمورد خطرهای سلامتی مرتبط با مصرف مکمل‌های ویتامین E هشدار می‌دهد. آن‌ها به پژوهش‌هایی اشاره می‌کنند که استفاده از مکمل‌های حاوی مقادیر بالای ویتامین E را با افزایش خطر سکته هموراژیک (ناشی از خونریزی در مغز) و سرطان پروستات مرتبط می‌کنند.

آن‌ها همچنین گزارش می‌کنند که مکمل‌های ویتامین E ممکن است خطر خونریزی را در افرادی که داروهای ضدانعقادی مانند وارفارین (کومادین) را مصرف می‌کنند، افزایش دهند. علاوه‌بر‌این، مؤسسه ملی سلامت هشدار می‌دهد که مکمل‌های ویتامین E ممکن است با ترکیبی از نیاسین / سیمواستاتین و نیز با شیمی‌درمانی و پرتودرمانی تداخل داشته باشد.

بارداری و شیردهی

طبق مطالعه مروری که سال ۲۰۱۵ منتشر شد، پژوهش‌های موجود از مصرف مکمل ویتامین E در دوران بارداری حمایت نمی‌کنند. به‌گفته‌ی پژوهشگران این مطالعه، این ماده مغذی به پیشگیری از مشکلات بارداری کمک نمی‌کند و ممکن است موجب درد شکمی و پارگی زودهنگام غشاها شود.

پژوهش‌هایی که درزمینه‌ی مصرف ویتامین E و شیردهی انجام شده باشد، کمیاب است. به‌طور‌کلی افرادی که به نوزاد خود شیر می‌دهند، باید پیش از مصرف هر نوع مکملی با متخصص مراقبت‌های بهداشتی صحبت کنند.

ویتامین E در چه غذاهایی وجود دارد

ویتامین E در بسیاری از غذاها وجود دارد و به‌عنوان مکمل نیز موجود است.

غذاهای غنی از ویتامین E

ویتامین E در مواد غذایی زیر وجود دارد:

  • دانه‌هایی مانند تخمه آفتابگردان یا بذر کدو تنبل
  • روغن‌های گیاهی مانند روغن جوانه گندم، روغن آفتابگردان یا روغن گلرنگ
  • مغزهای گیاهی ازجمله بادام، فندق و گردو
  • کره‌های حاصل از مغزهای گیاهی
  • سبزیجات سبز مانند اسفناج، کلم سبز و کلم بروکلی
  • آووکادو
  • فلفل دلمه‌ای قرمز
  • انبه
  • غذاهای غنی‌شده مانند غلات، آب‌میوه‌ها و مارگارین (کره گیاهی)

مقدار ویتامین E موجود در برخی غذاها در جدول زیر آمده است (یک اونس معادل ۲۸ گرم است).

ویتامین ای غذاها / vitamin e in foods

مکمل های ویتامین E

مکمل‌های ویتامین ای به شکل طبیعی و مصنوعی دردسترس قرار دارند. تولیدکنندگان مکمل‌های ویتامین E معمولاً اشکال طبیعی آن را با حرف d (مانند دی گاما توکوفرول) و اشکال مصنوعی آن را با dl مشخص می‌کنند (مانند دی ال آلفا-توکوفرول).

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) از ژانویه ۲۰۲۰ تولیدکنندگان را ملزم کرده است تا مقادیر ویتامین ای را برحسب میلی‌گرم (mg) ذکر کنند. در مواردی ممکن است همچنان از برچسب‌های قدیمی استفاده شود که محتوای این ویتامین را برحسب واحد بین‌المللی (IU) نشان می‌دهد.

برای تبدیل واحد بین‌المللی به میلی‌گرم می‌توان از فرمول‌های زیر استفاده کرد:

  • یک واحد بین‌المللی از فرم طبیعی معادل ۰/۶۷ میلی‌گرم آلفا توکوفرول است.
  • یک واحد بین‌المللی از فرم مصنوعی معادل ۰/۴۵ میلی‌گرم آلفا توکوفرول است.

برای تبدیل میلی‌گرم به واحد بین‌المللی می‌توان از فرمول‌های زیر استفاده کرد:

  • یک میلی‌گرم فرم طبیعی آلفا توکوفرول، ۱/۴۹ واحد بین‌المللی است.
  • یک میلی‌گرم فرم مصنوعی آلفا توکوفرول، ۲/۲۲ واحد بین‌المللی است.

به‌گفته‌ی دفتر مکمل‌های غذایی مؤسسه ملی سلامت (ODS)، برای دریافت فواید سلامتی مشابه، مقدار مصرف ویتامین E مصنوعی باید ۵۰ درصد بیشتر از ویتامین ای طبیعی باشد. قبل از مصرف مکمل ویتامین ای با پزشک مشورت کنید؛ زیرا مصرف بیش‌از‌حد ویتامین E می‌تواند ضرر داشته باشد.

مقدار مورد نیاز ویتامین ای

مقادير توصيه‌شده روزانه یا RDA ویتامین E بسته به سن و وضعیت شیردهی فرد متفاوت است (منبع: مؤسسه ملی سلامت):

مقدار توصیه شده ویتامین ای / RDA

علائم کمبود ویتامین E چیست؟

بدن برای عملکرد به ویتامین E نیاز دارد؛ بنابراین، ویتامین E از ویتامین‌های ضروری برای بدن است. ویتامین E محلول در چربی است؛ یعنی برای جذب مناسب به چربی رژیم غذایی نیاز دارد. ویتامین E پیش از اینکه وارد جریان خون شود و مورد استفاده قرار گیرد، عمدتاً در کبد ذخیره می‌شود. کمبود این ویتامین غیرمعمول است و معمولاً نتیجه‌ی بیماری زمینه‌ای است. برخی از نوزادان نارس نیز دارای سطوحی پایینی از این ویتامین هستند.

ویتامین E به هشت شکل شیمیایی وجود دارد. پزشک به کمک آزمایش خون می‌تواند متوجه شود که فرد چه مقداری از نوع آلفا توکوفرول آن را دارد. آن‌ها با استفاده از این اطلاعات می‌توانند سطح کلی ویتامین E فرد را مشخص کنند.

سطح طبیعی معمولاً در محدوده ۵/۵ تا ۱۷ میلی‌گرم در لیتر (mg/L) قرار دارد. محدوده‌ی طبیعی ممکن است برای نوزادان و کودکان زیر ۱۷ سال متفاوت باشد. محدوده‌های طبیعی همچنین می‌تواند بین آزمایشگاه‌های مختلف اندکی متفاوت درنظر گرفته شود. وقتی یک فرد بالغ کمتر از ۴ میلی‌گرم ویتامین E در لیتر خون خود داشته باشد، معمولاً به مکمل نیاز دارد.

علائم و نشانه‌های کمبود ویتامین ای

سطوح پایین ویتامین E می‌تواند منجر به موارد زیر شود:

ضعف عضلانی: ویتامین E برای سیستم عصبی مرکزی ضروری است. این ویتامین از آنتی‌اکسیدان‌های اصلی بدن است و کمبود آن به استرس اکسیداتیو منجر می‌شود که می‌تواند ضعف عضلانی را در پی داشته باشد.

مشکلات هماهنگی و راه رفتن: کمبود ویتامین E می‌تواند موجب شکسته شدن نورون‌های خاصی به نام نورون‌های پورکنژ شود و به توانایی آن‌ها در انتقال سیگنال‌ها آسیب بزند.

بی‌حسی و سوزن سوزن شدن: آسیب به رشته‌های عصبی می‌تواند از انتقال صحیح سیگنال‌ها توسط اعصاب جلوگیری کند و منجر به این نوع احساسات شود که نوروپاتی محیطی نیز نامیده می‌شود.

کاهش بینایی: کمبود ویتامین E می‌تواند سلول‌های گیرنده‌ نور شبکیه و سلول‌های دیگر چشم را ضعیف کند. این امر می‌تواند به مرور زمان موجب از دست دادن بینایی شود.

مشکلات سیستم ایمنی: برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهند که کمبود ویتامین E می‌تواند مانع از عملکرد سلول‌های ایمنی شود. افراد سالخورده ممکن است بیشتر درمعرض خطر بروز این مسئله قرار داشته باشند.

ضعف عضلانی و مشکلات هماهنگی علائم عصبی هستند که نشان‌دهنده آسیب به سیستم عصبی مرکزی و محیطی هستند. سیستم محیطی، شبکه‌ای از اعصاب است که فراتر از مغز و نخاع قرار دارد. این نورون‌ها پیام‌ها را به سراسر بدن منتقل می‌کنند. سیستم عصبی مرکزی شامل مغز و نخاع است. غلاف نورون‌ها عمدتاً از چربی تشکیل شده است. وقتی بدن ویتامین E خیلی کمی داشته باشد، حاوی آنتی‌اکسیدان‌های کمتری است که از این چربی‌ها محافظت می‌کنند و عملکرد سیستم عصبی مختل می‌شود.

دلایل کمبود ویتامین E

ژنتیک: کمبود ویتامین E غالبا در خانواده‌ها دیده می‌شود، یعنی منشأ ژنتیکی دارد. آگاهی از سابقه خانوادگی می‌تواند تشخیص بیماری‌های ارثی نادر خاص را آسان‌تر کند. دو مورد از این بیماری‌ها، آبتالیپوپروتئینمی مادرزادی و کمبود ویتامین E جداشده خانوادگی (آتاکسی همراه با کمبود ویتامین E) مزمن هستند و منجر به سطوح بسیار پایین ویتامین E می‌شوند.

مقاله‌های مرتبط:

  • آنتی اکسیدان چیست؟ هرآنچه باید درباره آنتی‌ اکسیدان بدانیم
  • بهترین منابع غذایی برای انواع ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز بدن
  • معرفی ویتامین D؛ هرآنچه از مکمل‌ها و نقش ویتامین دی در بدن باید بدانید

بیماری‌ها: کمبود ویتامین E همچنین می‌تواند ناشی از بیماری‌هایی باشد که جذب چربی را به‌شدت کاهش می‌دهند. علت آن است که بدن برای جذب مناسب ویتامین E به چربی نیاز دارد. برخی از این بیماری‌ها عبارت‌اند از:

  • پانکراتیت مزمن
  • بیماری سلیاک
  • بیماری کلستاتیک کبدی
  • فیبروز سیستیک

کمبود ویتامین E همچنین در نوزادانی که وزن و چربی کمتری دارند، رایج است. نوزادان نارس درمعرض خطر کمبود این ویتامین قرار دارند، زیرا دستگاه گوارش نابالغ چربی و ویتامین E را به‌خوبی جذب نمی‌کند. کمبود ویتامین E در این نوزادان همچنین می‌تواند منجر به کم‌خونی همولیتیک شود که سلول‌های قرمز خون را تخریب می‌کند.

نحوه درمان کمبود ویتامین E

مکمل ویتامین E اغلب مؤثر است.

نوزادان و نوزادان نارس: روش کنونی شامل ارائه مکمل ویتامین E ازطریق لوله‌ای به معده است. در صورت لزوم، می‌توان آن را به صورت داخل وریدی نیز تجویز کرد. درحالی‌که یک دوز می‌تواند به اندازه کافی سطح ویتامین E را در خون افزایش دهد، ممکن است به چند دوز نیاز باشد.

کودکان و بزرگسالان: کودکان و بزرگسالانی که دچار کمبود ناشی از بیماری‌های ارثی خاص هستند، به مکملی با دوزهای بالای ویتامین E نیاز دارند. مصرف مکمل می‌تواند پیشرفت بیماری را متوقف کند. وقتی کمبود به موقع تشخیص داده شود، ممکن است بتواند از علائم عصبی پیشگیری کند.

به‌طور کلی، بعید است که فردی دارای سطوح پایین ویتامین E باشد، مگر اینکه دچار بیماری مزمن زمینه‌ای، بیماری ژنتیکی یا رژیم غذایی باشد که ازنظر چربی بسیار فقیر است. برای افراد دیگر، معمولاً به مکمل نیازی نیست.

عوارض مصرف بیش از اندازه مکمل ویتامین E

فرد نباید مقدار زیادی از مکمل‌های محلول در چربی ازقبیل ویتامین‌های A و D و E و K را مصرف کند. سطوح بیش‌ازحد ویتامین E ممکن است موجب خونریزی غیرطبیعی، دردهای عضلانی، اسهال و استفراغ شود. این خونریزی می‌تواند خطر سکته مغزی و مرگ زودرس را افزایش دهد.

ویتامین E بیش‌از‌حد همچنین می‌تواند با داروهای رقیق‌کننده خون مانند وارفارین و داروهای شیمی‌درمانی تداخل داشته باشد. فرد باید تمام مکمل‌ها و ویتامین‌هایی را که به‌طور منظم مصرف می‌کند، به پزشک اطلاع دهد. از مصرف مکمل بیش‌ از مقدار توصیه‌شده اجتناب کنید، مگر اینکه پزشک تجویز کرده باشد.

روغن / oil

خواص و فواید ویتامین E

همان‌طور که قبلا نیز اشاره شد، ویتامین E یک ویتامین واحد نیست، بلکه گروهی از ویتامین‌های محلول در چربی با اثرات آنتی‌اکسیدانی است. آنتی‌اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند. رادیکال‌های آزاد با طیف وسیعی از مشکلات سلامتی از سرطان گرفته تا پیری زودرس در ارتباط هستند.

روغن ویتامین E از ویتامین E مشتق می‌شود و می‌توان آن را مستقیماً روی پوست مصرف کرد یا به لوسیون‌ها، کرم‌ها و ژل‌ها اضافه کرد. غلظت‌ها بین تولیدکنندگان متفاوت است و برخی افراد کپسول‌های ویتامین E را باز کرده و محتویات آن را روی پوست خود می‌مالند.

بسیاری از طرفداران روغن ویتامین E استدلال می‌کنند که این ویتامین آنتی‌اکسیدانی قوی است؛ اما نتایج پژوهش‌ها درمورد مزیت‌های آن متناقض بوده است.

روغن ویتامین E از اجزای بسیاری از محصولات مراقبت از پوست است، خصوصا محصولاتی که ادعا می‌کنند خواص ضدپیری دارند. مزیت‌های روغن ویتامین E عمدتاً جنبه آرایشی دارد و از حمایت علمی چندانی برخوردار نیست. پیش از استفاده از روغن ویتامین E با پزشک یا متخصص مراقبت از پوست مشورت کنید.

ده مزیت احتمالی روغن ویتامین E

فواید احتمالی روغن ویتامین E از دو ویژگی کلیدی ناشی می‌شود: خواص آنتی‌اکسیدانی آن که می‌تواند با التهاب مبارزه کند و اثرات رادیکال‌های آزاد را کاهش دهد و خواص مرطوب‌کنندگی آن.

برخی از مزیت‌های ادعا شده روغن ویتامین E عبارت‌اند از:

مرطوب‌کردن پوست: ویتامین E در بسیاری از مرطوب‌کننده‌ها وجود دارد و این روغن ممکن است به‌عنوان مرطوب‌کننده برای پیشگیری یا درمان پوست خشک و پوسته پوسته استفاده شود.

التیام زخم: برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهند که مکمل‌های ویتامین E ممکن است به التیام زخم کمک کنند. این امکان وجود دارد که روغن ویتامین E موضعی نیز مزیت‌های مشابهی داشته باشد، اما پژوهش‌های کمی در این‌باره انجام شده است.

پیشگیری از سرطان پوست: مطالعه‌ای که سال ۲۰۱۳ منتشر شد، نشان داد احتمال ابتلا به سرطان پوست در موش‌هایی که مکمل ویتامین E را دریافت کرده بودند، حتی زمانی که درمعرض مقادیر زیادی از نور فرابنفش قرار می‌گرفتند، کمتر بود. این نتایج موجب شد برخی از حمایت‌کنندگان روغن ویتامین E ادعا کنند که این روغن می‌تواند از سرطان پوست جلوگیری کند. اگرچه مطالعات انجام‌شده روی انسان‌ها تاکنون مزیتی در زمینه پیشگیری از سرطان پوست درنتیجه‌ی مصرف ویتامین E پیدا نکرده است.

کاهش خارش پوست: ویتامین E نمی‌تواند واکنش‌های آلرژیک، عفونت‌ها و مشکلات دیگری را که موجب خارش پوست می‌شود، درمان کند. اگرچه به علت اینکه پوست را مرطوب می‌کند، ممکن است به‌طور موقت خارش ناشی از خشکی پوست را تسکین دهد. مرطوب نگه داشتن پوست ممکن است به پیشگیری از خشکی پوست و جلوگیری از علائمی مانند خارش کمک کند. هر نوع روغن بی‌خطری برای پوست ممکن است این فواید را داشته باشد.

تسکین اگزما: ویتامین E ممکن است خشکی، خارش و پوسته پوسته شدن مرتبط با اگزما یا درماتیت آتوپیک را تسکین دهد. مطالعه‌ای نشان داد مکمل‌های خوراکی ویتامین E می‌توانند علائم اگزما را بهبود دهند. اگرچه روغن ویتامین E هنوز در درمان اگزما به خوبی مورد مطالعه قرار نگرفته است، ممکن است اثربخشی مرطوب‌کننده‌های موضعی را افزایش دهد.

کاهش علائم پسوریازیس: حداقل یک مطالعه ویتامین E موضعی را با کاهش علائم پسوریازیس مرتبط کرده است. در این مطالعه همچنین عوارض جانبی جدی براثر استفاده از این محصول دیده نشد. با‌این‌حال، اثرات ویتامین E بر پسوریازیس به‌خوبیِ بیشتر درمان‌های موجود نبود. روغن ویتامین E ممکن است گزینه خوبی برای افراد باشد که می‌خواهند از داروهای تجویزی اجتناب کنند و دچار پسوریازیس خفیفی هستند.

جلوگیری از ایجاد جای زخم: مدت‌ها است این باور عمومی وجود دارد که اگر ویتامین E که روی پوست استفاده شود، به شکل مکمل مصرف شود یا هر دو، ممکن است جای زخم‌ها را درمان کند یا از تشکیل آن‌ها جلوگیری کند. اما پژوهش‌های انجام‌شده از این ادعا حمایت نمی‌کنند و ارتباطی بین مصرف ویتامین E و پیشگیری از ایجاد جای زخم پیدا نکرده‌اند.

در مطالعه قدیمی‌تری از سال ۱۹۹۹، تقریباً یک سوم از شرکت‌کنندگان نسبت‌به ویتامین E موضعی واکنش آلرژیک نشان دادند که نشان می‌دهد این روغن بیشتر از اینکه از ایجاد جای زخم جلوگیری کند، احتمالاً آن را بدتر خواهد کرد. مطالعه مروری جدیدتری نشان داد، شواهد در این زمینه که آیا ویتامین E جای زخم را بهبود می‌دهد یا آن را بدتر می‌کند، ضدونقیض است. پژوهش‌ها نشان می‌دهند احتمال ایجاد جای زخم در پوستی که به خوبی مرطوب می‌شود، کمتر است، بنابراین، برای افرادی که دربرابر ویتامین E واکنش آلرژیک نشان نمی‌دهند، استفاده از آن به‌عنوان مرطوب‌کننده حین بهبود زخم ممکن است فوایدی داشته باشد.

پیشگیری یا درمان خطوط و چین و چروک‌های ریز: پوست خشک نسبت‌به پوستی که به‌خوبی مرطوب شده است، چرکیده‌تر به‌نظر می‌رسد. خواص مرطوب‌کنندگی روغن ویتامین E ممکن است به پوست کمک کند تا جوان‌تر و صاف‌تر به نظر برسد.

اگرچه این ادعاها که ویتامین E از چروک شدن پوست جلوگیری یا آن را درمان می‌‌کند، توسط شواهد علمی حمایت نمی‌شود. بهترین استراتژی برای پیشگیری از چروک شدن پوست پرهیز از نور مستقیم خورشید و استفاده از کرم ضدآفتاب باکیفیت است.

پیشگیری از آفتاب‌سوختگی: پژوهش‌های معدودی نشان می‌دهند که ویتامین E می‌تواند از ایجاد آفتاب‌سوختگی جلوگیری یا آن را کاهش دهد. ازآنجا که روغن ویتامین E می‌تواند پوست‌های خشک و پوسته پوسته را مرطوب کرده و تسکین دهد، ممکن است به کاهش سوختگی و خارش ناشی از آفتاب‌سوختگی کمک کند. با‌این‌حال، استفاده از کرم ضدآفتاب و اجتناب از مواجهه‌ی مستقیم با نور خورشید بهترین راه برای محافظت از پوست است.

کمک به سلامت ناخن: پژوهش‌ها نشان می‌دهند که مصرف ویتامین E می‌تواند از بروز سندرم ناخن زرد که موجب پوسته شدن، ترک خوردن و زرد شدن ناخن‌ها می‌شود، پیشگیری کند. مزیت‌های مرطوب‌کنندگی روغن ویتامین E همچنین ممکن است با پیشگیری از ترک‌خوردگی کوتیکول‌ها و خشکی پوست اطراف بستر ناخن به سلامت ناخن‌ها کمک کند.

خطرها و ملاحظات مرتبط با مصرف روغن ویتامین E

بزرگ‌ترین خطر مرتبط با مصرف ویتامین E واکنش آلرژیک است. ویتامین E می‌تواند پوست را تحریک کند و مشکلات پوستی را بدتر کند. افراد دارای سابقه واکنش‌های آلرژیک باید از مصرف ویتامین E اجتناب کنند یا ابتدا آن را روی ناحیه کوچکی از پوست خود آزمایش کنند.

ازآنجا که روغن ویتامین E یک مکمل و یک محصول زیبایی است، تحت نظارت سازمان غذا و داروی آمریکا قرار ندارد. بنابراین، دو روغن ویتامین E ممکن است غلظت‌های کاملاً متفاوتی داشته باشند و در یک فرد، اثرات متفاوتی را موجب شوند. بسیاری از محصولات ویتامین E حاوی مواد دیگری نیز هستند. لازم است برچسب روی محصول را بخوانید و اگر درمورد ایمنی محصول اطمینان ندارید، با پزشک مشورت کنید.

نحوه مصرف روغن ویتامین E

قبل از استفاده از روغن ویتامین E آن را روی پوست خود آزمایش کنید. مقدار کمی از روغن را به ناحیه‌ای مانند پشت زانو یا پشت گوش خود که زیاد دیده نمی‌شود، بمالید. ۲۴ تا ۴۸ ساعت صبر کنید. اگر واکنشی ایجاد نشد، احتمالاً استفاده از آن خطری ندارد.

درصورت استفاده از ویتامین E روی زخم نیز ابتدا آن را روی قسمت کوچکی از زخم استفاده کنید و ۲۴ تا ۴۸ ساعت صبر کنید. با غلظت کم روغن ویتامین E شروع کنید و لایه نازکی را روی ناحیه آسیب‌دیده بمالید. طی چند روز، به‌تدریج مقدار آن را افزایش دهید تا زمانی که به سطوح توصیه‌شده روی بسته‌بندی برسید. برچسب روی محصول را به دقت بخوانید و بیش از مقدار توصیه‌شده استفاده نکنید.

برای دریافت مزیت بیشتر، چند قطره روغن ویتامین E را به کرم مرطوب‌کننده غلیظی اضافه کنید. این کار خاصیت مرطوب‌کنندگی کرم را افزایش می‌دهد و به کاهش هرگونه تحریک احتمالی کمک می‌کند.

روغن مو / hair oil

ویتامین E پوست و مو

برخی ادعا کرده‌اند که ویتامین E مزیت‌های متعددی برای سلامت مو دارد، اما بسیاری از این ادعاها فاقد شواهد علمی محکم هستند. بیشتر ادعاها درمورد نقش ویتامین E در سلامت مو به خواص آنتی‌اکسیدانی آن مربوط می‌شود و بر این ایده تمرکز دارد که ویتامین E می‌تواند آسیب سلولی را کاهش دهد و رشد مو را تقویت کند. در ادامه‌ به برخی از رایج‌ترین ادعاها در این زمینه اشاره می‌کنیم.

به حفظ سلامت پوست سر کمک می‌کند

ویتامین E ممکن است به حفظ سلامت پوست سر و مو کمک کند، زیرا خواص آنتی‌اکسیدانی دارد که می‌تواند به حفظ رشد مو کمک کند. خواص آنتی‌اکسیدانی این ویتامین می‌تواند به کاهش میزان استرس اکسیداتیو و رادیکال‌های آزاد که موجب از بین رفتن سلول‌های فولیکول مو در پوست سر می‌شوند، کمک کند.

به پیشگیری از ریزش مو کمک می‌کند

شواهد محدودی برای حمایت از این ادعا وجود دارد که ویتامین E می‌تواند به پیشگیری از ریزش مو کمک کند. مطالعه پژوهشی کوچکی با استفاده از ۳۸ داوطلبی که دچار ریزش مو بودند، نقش ویتامین E را در پیشگیری از ریزش موی آن‌ها بررسی کرد. مطالعه به این نتیجه رسید که یکی از اجزای ویتامین E درمقایسه‌با دارونما رشد موی داوطلبان را بهبود داد. با‌این‌حال پژوهش‌های بیشتری برای تعیین این موضوع نیاز است که ویتامین E چه تأثیری بر ریزش مو دارد.

افزایش درخشندگی مو

به‌گفته‌ی برخی افراد، ویتامین E می‌تواند به احیای درخششی که درنتیجه‌ی آسیب دیدن مو از بین می‌رود، کمک کند. مواد شیمیایی، گرما و محصولات حالت‌دهنده مو می‌توانند به مو آسیب برسانند. فرد می‌تواند با استفاده از روغن‌ها که لایه محافظ اضافه‌ای برای پوست و مو فراهم می‌کنند، درخشش موهای خود را بازیابی کند. بسیاری از تولیدکنندگان با هدف بازیابی درخشندگی مو، ویتامین E را به محصولات خود اضافه می‌کنند. پژوهش‌های محدودی درزمینه‌ی تأثیر ویتامین E بر درخشان کردن موها وجود دارد.

نحوه استفاده یا دریافت بیشتر ویتامین E

ویتامین E در برخی غذاها وجود دارد. افراد همچنین می‌توانند آن را در مکمل‌ها و محصولات دیگر پیدا کنند. برای افزایش مصرف ویتامین E یا استفاده بیشتر از این ویتامین روی مو و پوست روش‌های زیر را می‌توانید دنبال کنید:

استفاده از شامپو و سایر محصولات مو که حاوی ویتامین E هستند

برخی شامپوها و نرم‌کننده‌ها حاوی ویتامین E هستند. افراد می‌توانند موهای خود را با شامپوها و نرم‌کننده‌های حاوی ویتامین E شستشو دهند. هنگام استفاده از محصولات خاص و مکمل‌ها باید دستورالعمل‌های روی برچسب را دنبال کنید. البته شواهد کمی برای حمایت از اثربخشی شامپوهای غنی‌شده با ویتامین E در تقویت سلامت مو موجود دارد.

بهبود رژیم غذایی

ویتامین E در چند نوع غذا ازجمله سبزیجات برگی، مغزهای گیاهی و دانه‌ها، روغن گیاهی و غلات صبحانه غنی‌شده وجود دارد. برای افزایش مصرف ویتامین E، افراد می‌توانند غذاهایی را بخورند که به‌طور طبیعی سرشار از این ویتامین هستند.

استفاده از مکمل‌ها

افرادی که مکمل ویتامین E مصرف می‌کنند، باید همیشه آن را طبق دستورالعمل‌ها مصرف کنند. همچین باید مکمل ویتامین E را همراه غذا مصرف کرد، زیرا این ویتامین محلول در چربی است.

روغن‌های ویتامین E

برخی روغن‌ها حاوی ویتامین E خالص هستند. اگر کارخانه تولیدکننده، آن‌ را رقیق نکرده باشد، باید این روغن‌ها را با یک روغن حامل مخلوط کرد. این امر به پیشگیری از تحریک پوست کمک می‌کند.

اگرچه می‌توان روغن‌های ویتامین E را مستقیم روی پوست سر استفاده کرد، روغن‌های خالص ممکن است بهترین انتخاب برای بیشتر افراد نباشند؛ زیرا گران بوده و استفاده از آن‌ها می‌تواند سخت باشد.

جمع‌بندی

ویتامین E آنتی‌اکسیدان مهمی است که از سیستم ایمنی و سلامت خون و عروق خونی حمایت می‌کند. این ویتامین همچنین در بیان ژن و پیام‌رسانی سلولی نقش دارد. افراد معمولاً ویتامین کافی را ازطریق رژیم غذایی سالمی که حاوی مقدار کافی از چربی‌ها است، دریافت می‌کنند. غذاهای غنی از ویتامین E عبارت‌اند از مغزهای گیاهی، دانه‌ها و روغن‌های گیاهی. اگرچه مشکلاتی که بر جذب مواد مغذی اثر می‌گذارند ممکن است موجب شوند که فرد دچار کمبود این ویتامین شود.

وقتی فرد بزرگسالی دچار کمبود ویتامین E باشد، احتمالاً علت آن بیماری مزمن یا بیماری ژنتیکی است. وقتی علت کمبود این ویتامین رژیم غذایی با چربی بسیار پایین باشد، می‌توان با افزودن چربی به رژیم غذایی کمبود را برطرف کرد. مصرف مداوم ویتامین E برای توقف پیشرفت بیماری و پیشگیری از عوارض ضروری است. زمانی که بیماری فرد زود تشخیص داده شود و درمان مستمر دریافت کند، معمولاً پیش‌آگهی خوبی خواهد داشت.

به‌طورکلی، نتایج پژوهش‌هایی که درزمینه توانایی ویتامین E برای پیشگیری یا درمان مشکلات سلامتی خاص انجام شده است، متناقض است. اگرچه، مطالعات بیشتر ممکن است مزیت‌های پیشنهادی را برای افراد مبتلا به بیماری قلبی یا دژنراسیون ماکولا وابسته به سن تأیید کند.

دانشمندان هنوز درحال مطالعه اثرات ویتامین E بر سلامتی هستند. مطالعاتی که تاکنون انجام شده است، نشان می‌دهند ویتامین E در پیشگیری یا درمان سرطان مؤثر نیست و دربرابر بیماری قلبی نیز محافظت نمی‌کند. مصرف مکمل‌های ویتامین E ممکن است برای سلامتی مضر باشد؛ زیرا می‌توانند با برخی از داروها ازجمله داروهای شیمی‌درمانی تداخل داشته باشند. همچنین ممکن است فرد درنتیجه مصرف مکمل مقدار زیادی ویتامین E دریافت کند. بنابراین، دنبال کردن دستورالعمل‌های تولیدکننده یا پزشکی درمورد دوز مصرفی ضروری است.

افرادی به‌طور مداوم دارو مصرف می‌کنند، باید پیش از مصرف مکمل‌های ویتامین E با پزشک مشورت کنند. مشورت با متخصص سرطان برای افرادی که به سرطان مبتلا هستند، خصوصا اگر تحت درمان باشند، بسیار مهم است.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا