تکنولوژی

مدیرعامل سابق اینتل: فروش کسب‌وکار ساخت تراشه اینتل برای آمریکا خوب نیست

مدیرعامل سابق اینتل: فروش کسب‌وکار ساخت تراشه اینتل برای آمریکا خوب نیست

اینتل در‌حال‌حاضر به مشکل مالی بزرگی دچار شده و برخی محصولات اخیر آن، ازجمله پردازنده‌های Arrow Lake با مشکل پایداری عرضه شده‌اند که باعث نارضایتی مشتریان شده است. همین دلایل زمزمه‌هایی از خرید بخش تولیدی این شرکت توسط کوالکام، Arm و حتی سامسونگ و اپل را به راه انداخته است. حالا «کریگ بَرت» (Craig Barrett)، مدیرعامل سابق اینتل، در مصاحبه‌ای گفته این کار به اینتل آسیب می‌زند و هدف آمریکا برای رهبری بازار نیمه‌رسانا را مختل می‌کند.

برت که تا 2009 رئیس هیئت‌مدیره اینتل بوده، به Fortune می‌گوید شرکت‌های تولیدکننده تراشه برای اینکه از رقابت عقب نمانند، نیاز به سرمایه‌گذاری‌های هنگفت دارند. او می‌گوید فقط 3 سازنده تراشه -اینتل، سامسونگ و TSMC- هزینه موردنیاز برای حفظ تحقیق و‌ توسعه محصولات آینده را دارند.

ضربه تجزیه اینتل به ایالات متحده

پت گلسینگر مدیرعامل اینتل
پت گلسینگر

بخش طراحی اینتل به‌احتمال زیاد به کار خود ادامه خواهد برد اما سؤال اصلی به کسب‌وکار ریخته‌گری این شرکت مربوط می‌شود که احتمال واگذاری آن وجود دارد.

مدیرعامل سابق اینتل این موضوع را با واگذاری GlobalFoundries توسط AMD در سال 2008 مقایسه کرده است. درحال‌حاضر AMD با پردازنده‌های رایزن خود در زمینه CPU عملکرد خوبی دارد و بسیاری از تراشه‌های آن را TSMC تولید می‌کند.

از سوی دیگر، GlobalFoundries با منابع محدود خود نتوانست در تحقیق‌ و‌ توسعه پیشرفت کند و از رقبای خود عقب ماند. برت می‌گوید اگر بخش ریخته‌گری اینتل نیز از این شرکت جدا شود، ممکن است این اتفاق تکرار شود.

او پیشنهاد می‌کند اینتل و دولت ایالات متحده به‌جای تجزیه این شرکت، روی چیزی که برای شرکت‌های نیمه‌رسانا مهم‌تر است، رهبری فناوری، تمرکز کنند. در واقع برت می‌گوید اگر اینتل بتواند روی ارائه عملکرد بهتر نسبت به رقبای خود تمرکز کند، می‌تواند وضعیت را تغییر بدهد و بار دیگر رهبر تولید تراشه در سطح جهان باشد.

مدیرعامل سابق اینتل: فروش کسب‌وکار ساخت تراشه اینتل برای آمریکا خوب نیست

برت همچنین از مدیرعامل فعلی اینتل، «پت گلسینگر»، به‌خاطر قرارگرفتن در مسیر درست، به‌ویژه با رونمایی از تراشه Clearwater Forest Xeon که براساس فرایند 18A ساخته شده است، تمجید کرد.

درنهایت، رئیس سابق اینتل می‌گوید که ایالات متحده در سال گذشته بیش از مجموع 28 سال قبلی در صنعت نیمه‌هادی سرمایه‌گذاری کرده است و باید حتی سرمایه‌گذاری‌های بیشتری، به‌ویژه در تحقیقات آکادمیک انجام دهد تا بتواند در صنعت نیمه‌هادی از دیگر رقبای خود پیشی بگیرد. او همچنین اشاره می‌کند که بودجه پنج‌ساله مرکز ملی فناوری نیمه‌رسانا (NSTC) که آمریکا روی آن سرمایه‌گذاری کرده، کمتر از هزینه‌های سالانه اینتل برای تحقیق‌و‌توسعه است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا