مدیرعامل دیجیپی: هوش مصنوعی و ابَردیتاها به کمک مدیریت ریسک میآیند
مدیرعامل دیجیپی: هوش مصنوعی و ابَردیتاها به کمک مدیریت ریسک میآیند
مدیرعامل دیجیپی با اشاره به اینکه اکوسیستم لندتک برای اعتبارسنجی افراد دادههای دیجیتال را جایگزین دادههای سنتی کرده است، گفت: «رگولاتور باید به ما اعتماد کند و اجازه بدهد بهعنوان تسهیلگر کنارش فعالیت کنیم؛ چون اهداف مشترکی را دنبال میکنیم. ما با کمک هوش مصنوعی در دنیای ابَردیتاها میتوانیم مدیریت ریسک را بسیار دقیقتری کنیم.»
«هومن امینی» در پنل زیستبوم پرداختهای اعتباری و خدمات اعتباردهی در یازدهمین همایش بانکداری نوین و نظامهای پرداخت، گفت: «هدف ما کمک به رشد اقتصاد دیجیتال است که درحالحاضر فاصله زیادی با اهدافی ترسیمشده دارد.»
او با بیان اینکه برای کمک به رشد اقتصاد دیجیتال اول باید به توانمندسازی افراد کمک کنیم، افزود: «در حوزه نظام اعتباردهی دیجیتال، ابتدا باید افراد و کسبوکارها را شناسایی کنیم، سپس باید احراز اهلیت یا همان اعتبارسنجی صورت بگیرد تا فرد اعتبار دریافت کند. در ادامه، باید کمک کنیم اعتبار را برگرداند تا پسازآن، بتواند اعتبار بیشتری دریافت کند.»
مدیرعامل دیجیپی توضیح داد: «این زنجیره ارزش در یک سیستم سنتی نیز سخت ایجاد میشود، حال به این سختی، بُعد دیجیتال را هم اضافه کنید. ما در این فضا میخواهیم افراد را برای پرداخت اعتبار شناسایی کنیم، سپس بررسی کنیم چقدر اعتبار به آنها پرداخت کنیم، بعد ببینیم این اعتبار برایشان خلق ارزش کرده است یا نه، کمک کنیم اعتبار در جای درستی مصرف شود و درنهایت کمک کنیم این اعتبار به زنجیره بازگردد.»
او با بیان اینکه حل این چندوجهی مانند هفتخان رستم است، اظهار کرد: «در ایران هنوز هم در خان اول آن هستیم. سؤال این است که چطور میتوان این مسائل را حل کرد؟ سالهای گذشته تلاش شده مشتریان برمبنای داده و هوشمندسازی اطلاعات شناخته شوند. حال مشتریان ما اولین بار در سوپری سر کوچه شناسایی میشوند یا در فضای دیجیتال؟ اگر به نسل Z بپردازیم، باید بگوییم حتماً در فضای دیجیتال شناسایی میشوند.»
امینی افزود: «ما درمورد افرادی صحبت میکنیم که ابتدا هویتشان در فضای دیجیتال برای ما مشخص شده است. شناسایی افراد بر مبنای داده این فرصت را به ما داده تا مطمئن شویم این شخص همان فردی است که خود را معرفی کرده و از طرفی مطمئن شویم فرد توان دریافت اعتبار را دارد. همچنین در این فضای دادهمحور به کاربر کمک میکنیم اعتبارش را مصرف کند و درنهایت در راستای کمک به رشد اقتصاد دیجیتال، به او کمک میکنیم اعتبارش را در جای درست هزینه کند و سپس انگیزه داشته باشد اعتبارش را بازگرداند تا در آینده اعتبار بیشتری دریافت کند. این فرایندی است که ما سعی داریم، بهعنوان بخشی از اکوسیستم فینتک و لندتک، توسعه بدهیم.»
دادههای آلترناتیو بهجای دادههای حاکمیتی
امینی توضیح داد: «دادههایی که در این مسیر بررسی میشوند، لزوماً دادههای حاکمیتی نیستند، بلکه دادههای آلترناتیو را مطرح کردهایم. در نگاه کلاسیک افراد پس از آنکه به سن قانونی رسیدند، تازه صاحب هویت مالی میشوند. در این نگاه سنتی، این افراد ارزش داده یا ارزش اعتباریای ندارند اما در شیوههای دیجیتال، اعتبار فرد با رفتارهای دیجیتالش افزایش یا کاهش مییابد.»
مدیرعامل دیجیپی افزود: «ما تلاش میکنیم این اعتبارسنجی را شفافتر کنیم تا برمبنای دادههای آلترناتیو که لزوما حاکمیتی نیستند، این کار را با الگوریتمهای داینامیک انجام دهیم. حال هرچقدر دادههایمان بیشتر باشد، اعتبار را به فرد مناسب، با مبلغ مناسب و در زمان مناسب میدهیم. ما اینجا با تکنولوژی روبهرو هستیم که هرچه بهتر، هوشمندتر و بدون تعصب برخورد کنیم، شانس شمولیت مالی برای عموم بیشتر خواهد بود.»
نقش تنظیمگر در توسعه اقتصاد دیجیتال
امینی با طرح پرسشی درباره نقش رگولاتور در این مسیر، گفت: «نخست اینکه رگولاتور باید به ما اعتماد کند، دوم اجازه بدهد بهعنوان تسهیلگر کنارش فعالیت کنیم؛ چون هدف همه ما یک چیز است. ما در فرایند اعطای تسهیلات، به کاربر یاد میدهیم در این فرایند چندوجهی اگر رفتار بهتری داشته باشد، اعتبار بیشتری دریافت خواهد کرد و این هم به نفع مشتری است هم به نفع ما هم نظام بانک و حاکمیت؛ چون افراد در این فرایند یاد میگیرند چطور اعتبار بگیرند، چطور خرید کنند و چطور خوشحالتر باشند و در چنین شرایطی است که ناکارآمدی اعطای تسهیلات سنتی کاهش پیدا میکند.»
مدیرعامل دیجیپی ادامه داد: «درحالحاضر با کمک هوش مصنوعی در دنیای ابردیتاها میتوانیم مدیریت ریسک بسیار دقیقتری داشته باشیم. در مدل کلاسیک، ارزیابی ریسک پلهای و زمانبراست اما در دنیای دیتا میتوان کار یک سال سیستم سنتی را در مدت بسیار کوتاهتری انجام داد.»
او توضیح داد: «گذشته از همه اینها، ما درحالحاضر با مشکل آموزش و سواد مالی روبهرو هستیم. کاربر نمیداند این تسهیلات چیست و چطور باید از آن استفاده کند. موضوع سواد مالی بخشی از هزینههای ما را به خود اختصاص داده و ما در دیجیپی این هزینه را برای آموزش و توسعه سواد مالی پرداخت میکنیم. اگر بخواهم ساده بگویم، امیدواریم به افراد بیاموزیم رفتار مالی بهتری داشته باشند و ما باتوجهبه رفتار مالیشان، اعتباردهی به آنها را شخصیسازی میکنیم.»