تکنولوژی

مدیرعامل تپسی در دومین نشست خبری عرضه اولیه: ارزش جدید تپسی 2400 میلیارد تومان است

مدیرعامل تپسی اعلام کرد براساس نامه رسمی سازمان مالیاتی کشور، آن‌ها از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف شده‌اند. موضوعی که به اعتقاد وی تاثیر بسزایی در ارزش‌گذاری این شرکت دارد و مدعی است ارزش تپسی را به 2هزار و 400 میلیارد تومان می‌رساند. هم‌بنیان‌گذاران تپسی نیز درباره محل صرف سرمایه جذب شده از عرضه اولیه شفاف‌سازی کردند.

تپسی به زودی اولین استارتاپی لقب خواهد گرفت که موفق به IPO شده است. در همین راستا سازمان فرابورس طبق سنت همیشگی خود، نشست خبری پیرامون این عرضه اولیه ترتیب داده که دومین جلسه آن با حضور نمایندگان کارگزاری‌ها، کارشناسان حقوقی و چندی از خبرنگاران برگزار شد.

آن طور که در این جلسه اعلام شد در عرضه اولیه این شرکت، 5 درصد از سهام تپسی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری عرضه خواهد شد. سپس نماد تپسی تا 2 ماه بسته شده و بعد فرآیند پذیره‌نویسی حق تقدم و صرف سهام اجرایی می‌شود.

علت عدم امکان شرکت سهامداران حقیقی در این عرضه اولیه، ضوابط پذیرش استارتاپ‌ها در بورس است. طبق تصمیم این سازمان، اگر نسبت دارایی‌های نامشهود به کل دارایی‌های یک استارتاپ مساوی یا بیشتر از 50 درصد باشد، سهام شرکت صرفا به سرمایه‌گذاران واجد شرایط عرضه می‌شود.

«میلاد منشی‌پور»، مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار تپسی در ابتدای این نشست به بیان توضیحات روز گذشته خود درباره عملکرد و برنامه‌های آتی این شرکت پرداخت.

میلاد منشی پور

او با اشاره به اهداف پیش‌رو اظهار داشت توسعه جغرافیایی، مهم‌ترین برنامه تپسی است که با تامین مالی از طریق ورود به بورس، میسر خواهد شد. توسعه عمقی، ارائه سرویس‌های جدید در راستای سوپر اپ شدن تپسی، رقابت با پست و تیپاکس از دیگر برنامه‌های مورد اشاره منشی‌پور بود.

به گفته وی تپسی در سه راند سرمایه‌گذاری پیشین خود که به صورت خصوصی بوده، موفق شده است تا به برنامه توسعه‌ای خود رسیده و به تعهداتش عمل کند: «از همین رو امیدواریم تا پیش‌بینی‌های صورت گرفته در رابطه با افزایش تعداد سفر در سال‌های آتی را پس از جذب سرمایه از بورس، محقق کنیم.»

تپسی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف شد

مدیرعامل تپسی در ادامه اعلام کرد در اواخر فروردین ماه، معافیت قطعی تپسی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده نهایی شد. موضوعی که به گفته وی در گزارش کاردان در نظر گرفته نشده بود: «شرکت تامین سرمایه کاردان در گزارش ارزش‌گذاری تپسی، با نگاهی محافظه‌کارانه فرض کرده بود که تپسی بایستی مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کند. اما با این تغییر، 700 تا 800 میلیارد تومان میزان ارزش تپسی افزایش خواهد یافت و به بیش از 2 هزار و 400 میلیارد تومان می‌رسد.»

منشی‌پور با اشاره به درآمد 58 میلیارد تومانی این شرکت از کمیسیون سفرها در تابستان 1400 اعلام کرد با بهبود شرایط کرونا و افزایش سفرها، این رقم نیز رشد داشته و در زمستان 1400 به 91 میلیارد تومان رسیده است: «پیش‌بینی می‌کنیم این رشد ادامه داشته و بهار 1401، درآمد 98 میلیارد تومانی محقق شود.»

نشست خبری عرضه اولیه ارزش تپسی

ثبت مجدد رکورد تعداد سفر سال 1398 شدنی است

هم‌بنیان‌گذار تپسی در پاسخ به این سوال که آیا تپسی می‌تواند در سال 1401 مجددا به رکورد تعداد سفرهایش به سال 1398 و پیش از کرونا بازگردد، گفت:

«ما هیچ شک و نگرانی نسبت به ثبت مجدد این رکورد نداریم. بازار شهرهای جدید در حال حاضر تشنه یک بازیگر جدید هستند. در شهرهایی که تنها یک تاکسی اینترنتی فعال است، کمیسیون دریافتی از رانندگان 20 درصد بوده که موجب نارضایتی آن‌ها است. برخی از کاربران نیز از این انحصار ناراضی هستند از همین رو از حضور یک بازیگر دیگر استقبال می‌کنند. همچنین در صورتی که موفق شویم تنها یک سفر به متوسط تعداد سفرهای روزانه سفیرها اضافه کنیم، تعداد کل سفرها تا 40 درصد افزایش می‌یابد.»

وی با بیان اینکه تپسی در سال جدید فعالیت خود را در 5 شهر دیگر آغاز کرده است وعده داد تا پیش از مهر 1400 که پیک سفرهای درون شهری شروع می‌شود، این تاکسی اینترنتی فعالیت خود را در 13 شهر دیگر نیز آغاز کند.

«هومن دمیرچی»، دیگر هم‌بنیان‌گذار تپسی نیز با اشاره به افزایش 34 درصدی تعداد سفرهای زمستان 1400 به نسبت تابستان همان سال و رشد 35 درصدی سفرها در بهار 1401 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، افزود: «ما فعلا در 16 شهر کشور فعال هستیم که برخی از آن‌ها تقریبا با شیوع کرونا همراه شد. در صورتی که تاکسی‌های اینترنتی دیگر در 150 تا 160 شهر کشور فعال هستند از همین رو پتانسیل بالایی برای حضور در شهرهای جدید و افزایش تعداد سفرها وجود دارد.»

هومن دمیرچی

به گفته وی آن‌ها طی یک هفته فعالیت در 5 شهر جدید، بدون هیچ تبلیغاتی موفق به ثبت 5 هزار سفر روزانه شده‌اند.

«گلناز شانه‌وند»، کارشناس ارزش گذاری تامین سرمایه کاردان با اشاره به مدل کسب‌وکاری تپسی و سایر تاکسی‌های اینترنتی اظهار داشت این شرکت به علت مذیقه مالی، نتوانسته هزینه مارکتینگی بالایی در 2 سال اخیر داشته باشد اما این پتانسیل وجود دارد تا با جذب نقدینگی از بورس، سهم بازار خود را افزایش دهد: «هرگاه تپسی جذب سرمایه داشته است توانسته تعداد سفرهای خود را افزایش داده و به اهداف تعیین شده‌اش برسد.»

سرمایه جذب شده از بورس صرف توسعه جغرافیایی خواهد شد

یکی از سوالات پر تکرار در این نشست، محل صرف سرمایه جذب شده از طریق عرضه اولیه بود. منشی‌پور در این باره تاکید کرد تمامی این سرمایه صرف توسعه جغرافیایی و عمق بازار خواهد شد:

«این سرمایه وارد بخش تاکسی آنلاین و سرویس‌های مرتبط با آن می‌شود. ما نه در بودجه، نه ارزش‌گذاری، افزایش سرمایه و… سرویس‌های جدیدی که قرار است لانچ کنیم را در نظر نگرفته‌ایم و برای آن‌ها سرمایه‌های جداگانه‌ای دیده شده است.»

دمیرچی نیز با بیان اینکه شبکه‌سازی در شهرهای جدید نیازمند هزینه است، گفت: «زمانی که یک تاکسی آنلاین در شهر جدیدی فعال می‌شود بایستی شبکه سازی کند. چون روز اول نه مسافری وجود دارد نه راننده‌ای. از همین رو بایستی با ارائه سوبسید و تضمین بخشی از درآمد رانندگان، آن‌ها را جذب تپسی کنیم. همچنین جهت جذب مسافر نیز باید کدهای تخفیفی به آن‌ها ارائه شود که پس از مدتی با رسیدن به مقیاسی قابل قبول، این سوبسیدها حذف خواهد شد.»

به گفته وی بخش دیگری از این سرمایه جهت فعال‌سازی مجدد یا افزایش سفر کاربران راننده و مسافر تپسی خواهد شد: «درآمد جذب شده از عرضه 5 درصدی سهام تپسی با توجه به تعهد سهام‌داران، سریعا آزاد شده تا صرف توسعه جغرافیایی تپسی و افزایش تعداد سفرها شود.»

منابع انسانی تپسی، دارایی برای آینده

بخش دیگر این نشست به پاسخ درباره منابع انسانی تپسی اختصاص داشت که براساس آمارهای اعلامی، نزدیک به هزار پرسنل در این مجموعه مشغول به کار هستند.

هم‌بنیان‌گذار تپسی با بیان اینکه تیم کنونی این شرکت برای مقیاس فعلی نبوده است اظهار داشت این تعداد پرسنل برای 4 تا 5 برابر بیشتر از اندازه فعلی تپسی جذب شده بودند اما با شیوع کرونا و کاهش درآمدشان، نتوانستند این رشد را محقق کنند.

هیئت مدیره تپسی

«محمد مهدی صادق» عضو هیئت مدیره و معاون فنی تپسی نیز با اشاره به بالا بودن هزینه پرسنلی شرکت، گفت:

«30 درصد هزینه پرسنلی تپسی مربوط به بخش فنی بوده زیرا جذب مجدد چنین افرادی بسیار هزینه بر است. همچنین آن‌ها در این دو سال مشغول آماده‌سازی زیرساخت‌ها برای افزایش ظرفیت پلتفرم تا 5 برابر ظرفیت فعلی بوده‌اند تا با هزینه و تجهیزات کمتر، این لود ممکن شود. در واقع نگهداشت این نیروها عملا سرمایه‌گذاری در حوزه زیرساخت های فنی بوده است.»

دمیرچی در پاسخ به این سوال که چرا رشد تپسی طی 2 سال اخیر متفوق شده است اظهار داشت آن‌ها به دنبال راه‌اندازی سوپراپ بوده‌اند اما به علت تاخیر در ورود به بازار سرمایه، این مهم نیز به تعویق افتاده است.

«احسان مرادی»، مدیرعامل تامین سرمایه کاردان عدم رشد تپسی را به عدم جذب سرمایه از سرمایه‌گذاری خصوصی گره زده و گفت: «در سال 1399 از مدیران تپسی خواستیم تا فرآیند ورود به بورس را رها کرده و سرمایه‌گذار خصوصی جذب کنند. اما اصرار بر ورود به بورس و تاخیرهای آن ادامه داشته و باعث شد تا پول جدید وارد شرکت نشود. امیدواریم که با عرضه اولیه تپسی، این مشکلات حل شود.»

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا