عمومی

مدیرعامل ابرآمد: کسب‌وکارها برای توسعه باید در مسیر فناوری‌های نوین بازتعریف شوند

مدیرعامل ابرآمد: کسب‌وکارها برای توسعه باید در مسیر فناوری‌های نوین بازتعریف شوند

فرید فولادی، مدیرعامل ابرآمد در رویداد «ابری‌گپ» که برای معرفی فعالیت‌های این ارائه‌دهنده‌ی خدمات ابری برگزار شده بود، هدف اصلی آن را ارائه‌ی خدمات رایانش ابری به کسب وکارها عنوان کرد و گفت: «رایانش ابری از زیربناهای اصلی تحول دیجیتالی است که کسب‌وکارها باید در مسیر آن قدم بردارند و با وجود آن مقیاس‌پذیر خواهند شد. با مقیاس‌پذیری، سازمان‌ها می‌توانند هزینه‌های خود را مدیریت کنند و بر اساس نیاز، رایانش ابری را اضافه و کم کنند.»

او ادامه داد: «در مسیر تحول دیجیتالی دنیا، کسب‌وکارها اگر می‌خواهند توسعه پیدا کنند راهی جز بازتعریف خودشان در مسیر فناوری ندارند. فناوری‌های نوین می‌توانند مدل کسب‌وکار ما را به‌شدت و خیلی سریع تحت تاثیر قرار دهند. هوش مصنوعی یکی از این فناوری‌ها است که هم در نیاز تغییر ایجاد کرده و هم کسب‌وکارها را تحت تاثیر قرار داده است. بازار این محصول در سال ۲۰۲۲، حدود ۷۸ میلیارد دلار بود و در سال ۲۰۲۷ به ۴۰۷ میلیارد دلار خواهد رسید.»

به باور او کاربرد اصلی هوش مصنوعی در کسب‌وکارها تازه شروع شده و با آمدن مدل‌های جدید آن، تغییرات بیشتری ایجاد می‌شود. فولادی اینترنت اشیا را هم از فناوری‌هایی دانست که در مسیر آینده‌ی کسب‌وکارها تاثیر قابل توجهی می‌گذارد و تغییرات جدی به =‌وجود می‌آورد.

مدیرعامل ابرآمد ادامه داد: «شرکتی مثل ابرآمد خدمات رایانش ابری ارائه می‌دهد و با گرفتن خدمات آن نیازی به خرید GPU، CPU و مواردی از این قبیل نیست. پول را هم بر اساس استفاده پرداخت می‌کنید و اگر سرور شما خاموش شود دیگر هزینه‌ای برای شما نخواهد داشت.»

او به سازمان‌ها توصیه کرد بر اساس تغییرات دنیا، رویکرد «کلاد فرست» و استفاده از خدمات ابری را پیش بگیرند چون نیاز به زیرساخت‌ها را به‌شدت کاهش می‌دهد. فولادی اضافه کرد: «این حوزه در کشور ما نوپا است. مهاجرت به ابر مرحله‌ای است و کسب‌وکارها در چند قسمت به سمت آن می‌روند. ماموریت ابرآمد از روزی که ایجاد شده، ارائه‌ی خدمات رایانش ابری به کسب‌وکارها است. ابرآمد زیرساخت‌های خود را طوری چیده که خدمات حیاتی مورد نیاز کسب‌وکارها را به آن‌ها ارائه دهد.»

سعید رحمن، معاون فنی ابرآمد در ادامه‌ی این رویداد درباره‌ی تعداد مشترکان این شرکت گفت: «ابرآمد بیش‌از ۴ هزار مشترک دارد که بیش‌از ۳ هزار و ۲۰۰ شرکت نتیجه‌ی همکاری مشترک ابرآمد و همکاران سیستم هستند. بیش‌از ۵۰۰ مشتری در سرویس‌های مدیریت‌شده‌ی ما حضور دارند.»

به گفته‌ی او، لایه‌ی داده و نرم‌افزار ابرآمد توسط همکاران سیستم به‌وجود آمده است. رحمن ادامه داد: «سرویس‌هایی که شرکت‌ها در مجموعه‌ی خودشان استفاده می‌کنند از لایه‌ی مرکز داده تا نرم‌افزار چالش‌های نگهداشت زیادی دارد. مهم‌ترین چالشی که کسب‌وکارها با آن مواجه هستند ناترازی انرژی و برق اضطراری است که باعث قطعی، خرابی و آسیب به تجهیزات می‌شود. علاوه‌بر این سیستم‌های سرمایشی که برای نگهداری سرورها از آن استفاده می‌شود هم ممکن است آسیب ببینند و باعث آسیب دیدن تجهیزات شوند.»

رحمن پهنای باند نامحدود، ارتباطات ناپایدار و چالش‌ پیا‌ده‌سازی لینک‌های افزونه را از دیگر چالش‌های کسب‌وکارها دانست و گفت: «در ایران به‌دلیل استفاده از لینک‌های نقطه به نقطه، آب و هوا به‌شدت آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.» او مهاجرت به تأمین‌کنندگان ابری را از اصلی‌ترین راهکارهای پیش روی کسب‌وکارها دانست و مرکز داده‌ی ونک ابرآمد را به‌عنوان یکی از مراکز داده‌ی پیشنهادی برای انجام اینکار عنوان کرد.

تا امروز ۳۵۰ میلیارد تومان برای ساخت و تجهیز این مرکز هزینه شده است و از دو منبع مجزا، برق آن تامین می شود. مرکز داده ونک با قطعی برق تا ۳۶ روز می‌تواند به کار خود بدون اختلال ادامه دهد. اگر در حالت لود کامل قرار بگیرد هم تا یک هفته می‌تواند به کار خود ادامه دهد. ارتباطات افزونه روی فیبر برای ارتباط با زیرساخت‌های کشور و اینترنت بین‌الملل از دیگر مزایای این مرکز است.

– سعید رحمن، معاون فنی ابرآمد

سارا مشفقی، تحلیلگر امنیت سایبری ابرآمد درباره‌ی امنیت این شرکت ارائه‌دهنده‌ی خدمات ابری گفت: «ما روزانه بین ‍۱۵۰ تا ۲۰۰ منبع حمله ناموفق را در زیرساخت‌هایمان شناسایی و مهار می‌کنیم. خیلی از سازمان‌ها بعد از اینکه حمله اتفاق می‌افتد به فکر راهکار می‌افتند اما در ابرآمد ما رویکرد در عمق داریم و لایه‌های مختلف دفاعی قرار داده‌ایم. یعنی اگر یک لایه نتوانست حمله را دفع کند، لایه‌های دیگر آن را دفع خواهند کرد.»

به گفته او در دسترس‌ترین و کم‌هزینه‌ترین رویکردی که در امنیت می‌توان پیش گرفت، اسکن مداوم آسیب‌پذیری‌ها و پچ امنیتی به موقع نرم‌افزارها است که در ابرآمد تا جایی که امکان داشته خودکار شده است. او ادامه داد: «لایه دوم دفاعی ما ارزیابی امنیتی، تست نفوذ و سرویس WAF است. ما مثل یک هکر فکر و عمل می‌کنیم. قبل از اینکه یک نفر آسیب‌پذیری‌ها را پیدا کند و وارد سازمان ما شود، ما آن را پیدا و برطرف کرده‌ایم.»

مشفقی درباره‌ی سرویس WAF ادامه داد: «سرویس WAF یک لایه‌ی دفاعی است که جلوی حملات وب را می‌گیرد. این سرویس تمام ورودی‌های وب‌سایت‌های ما را بررسی می‌کند و جلوی حملات رایج را می‌گیرد. یکی از اصلی‌ترین قابلیت‌های آن یادگیری است. ترافیک‌ها را می‌شناسد، یاد می‌گیرد و اگر رفتار غیرعادی دید جلوی آن را می‌گیرد.»

به گفته او اگر خود شرکت‌ها بخواهند این سرویس را اضافه کنند علاوه‌بر هزینه‌ی زیاد، نیاز به مدیریت و نظارت دارد. ابرآمد این خدمات را به‌صورت تجمیعی ارائه می‌دهد، با ابزار مانیتورینگ خود رفتارهای غیرعادی را شناسایی و به آن‌ها پاسخ می‌دهد.

امیر رضایی، مدیر توسعه‌ی محصول ابرآمد درباره‌ی خدمات سلف‌سرویس ابرآمد گفت: «خدمات سلف‌سرویس ابرآمد درحال‌حاضر روی بستر پلتفرم آن دردسترس است. کاربران می‌توانند خدمات ابری خود را روی آن چیده و با مدیریت خودشان پیش ببرند. مدیران آی‌تی در سال‌های اخیر روی این موضوع تاکید داشتند که قصد دارند برخی از خدمات کسب‌وکارشان را خودشان مدیریت کنند. این موضوع دلایل مختلفی داشت از جمله اینکه نمی‌خواستند برای آن خدمات هزینه کنند و پیچیدگی‌های آن‌ها باعث شده بود خودشان مایل به مدیریت آ‌ن‌ها باشند اما همچنان قصد داشتند روی زیرساخت‌های ما آن را ارائه دهند.»

به گفته‌ی او ابرآمد یکی از اهداف اصلی خود را ارائه‌ی این خدمات مدیریت شده به کسب‌وکارها می‌داند. او درباره‌ی مزایای این طرح گفت: «انعطاف‌پذیری در طراحی، مقیاس‌پذیری پرداخت بر اساس استفاده و پهنای باند اینترنتی مرکز داده از جمله مزایای این طرح است. پیشنهاد ما این است که کسب‌وکارها خدماتی که قابل میرور شدن در لایه‌ی نرم‌افزار دارند روی پلتفرم ابرآمد بیاورند و بعد محیط‌های توسعه و تست را با هزینه‌ی معقول روی آن قرار دهند.»

در ادامه‌ی این رویداد نشست تخصصی «کلاد و آینده زیرساخت‌ها در نگاه مدیران سازمانی» برگزار شد. مهدی امیری، نایب رئیس هیئت مدیره «همکاران سیستم» درباره‌ی وضعیت ایران در توسعه‌ی کلاد گفت: «بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان استفاده از فناوری نسبت‌به یک دهه‌ی اخیر رشد قابل توجهی کرده و وابستگی ما هم زیاد شده است. خیلی از شرکت های مشتری همکاران سیستم اتاق سرور با ۱۰ تا ۱۵ رک برای خودشان ایجاد کرده‌اند چون نیاز به آن وجود داشته است.»

به باور او شرکت‌ها تمایل به کلاد خصوصی خودشان دارند اما الان تعداد شرکت‌هایی که این خدمات را به‌صورت عمومی ارائه می‌دهند زیاد شده است. امیری ادامه داد: «ما هنوز در اول مفاهیم کلاد عمومی هستیم و دلایل مختلفی برای آن وجود دارد. از جمله این دلایل نگاه فرهنگی و نگرانی از بحث‌های امنیتی، داده و تضمین‌های قانونی است. همیشه خلق کردن لذت‌های خودش را دارد اما به مرور هزینه‌هایش را هم نشان می‌دهد. نگهداری کلاد خصوصی سخت است.»

سینا افلاکی، معاون فناوری اطلاعات شرکت «آماده لذیذ» در ادامه این نشست گفت: «پردازشی که ما برای آموزش به مدل‌های هوش مصنوعی استفاده می‌کنیم، انرژی بالایی مصرف می‌کند. تحقیقات در این زمینه در جریان است اما آنچه به‌صورت عملی در شرکت‌ها ایجاد می‌شود پردازش مصرف است چون با داده‌های بزرگ و زیرساخت‌های قوی طرف است. این زمانی است که شرکت‌هایی مثل ابرآمد می‌توانند با فروش پردازش، رایانش و فضای ابری نقش جدی ایفا کنند. علاوه‌بر این استفاده از مدل‌های آموزش دیده، خیلی پرمصرف نیست و برای شرکت‌هایی که می‌خواهند از مدل‌های هوش مصنوعی در سازمان خود استفاده کنند، خریدن این پردازش مقرون‌به‌صرفه‌تر خواهد بود.»

امیر شعاعی، مدیر سیستم‌ها و روش‌های «شرکت سهامی مادیران»، درباره‌ی رویکرد این شرکت در استفاده از فناوری کلاد گفت: «ما در این ترندی که الان وجود دارد هستیم و علاقه داریم در استفاده از سرویس‌های ابری که از نظر هزینه هم کمک قابل توجهی به ما می‌کنند، پیشرو باشیم. ما در فضای کسب‌وکاری ایران با محدودیت‌هایی که وجود دارد، نگاه مسئله‌محور داریم. مسئله‌ی اصلی ما در مجموعه شرکت‌های زیرمجموعه‌ی مادیران در حوزه‌ی فناوری، توسعه است.»

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا