عمومی

مجازات حبس در انتظار استخراج‌کنندگان غیرمجاز رمزارز

به گزارش lastech، با شروع فصل تابستان و احتمال قطعی برق در شهرهای مختلف، راهکارهایی برای کاهش مصرف برق اتخاذ می‌شود. درچند سال اخیر سیاست‌گذاری برای حوزه استخراج رمز‌ارز هم به این راهکار‌های کاهش مصرف برق اضافه شده؛ هرچند که تاکنون این سیاست‌ها باعث مقررات‌گذاری منطقی یا ایجاد یک دستورالعمل ثابت در حوزه استخراج رمز ارز در کشور و به‌دنبال آن کاهش مصرف برق نشده است.

چندی پیش مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی با عنوان «تأثیر استخراج رمزارز برپایداری شبکه برق ایران» سیاست‌ها و قوانین در نظر گرفته‌شده برای جلوگیری از استخراج رمزارز غیرمجاز را شکست‌خورده دانسته بود، حالا دولت در تلاش است تا با بازنگری در قوانین پیشین و ارائه راهکارهای جدید، میزان استخراج رمزارز غیرمجاز را کاهش دهد.

محمد خدادادی بهلولی، مجری طرح تأمین برق مراکز استخراج رمزارز شرکت توانیر، امروز (۱۸ خرداد) در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران از اتخاذ تصمیماتی توسط مجموعه دولت در خصوص مسئله ماینرهای غیرمجاز خبر داده که شامل بازنگری در سه مورد از قوانین مربوط به استخراج رمزارز می‌شود.

با توجه به این که مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش اخیر خود به دلیل عدم ردیابی کلیه استخراج‌کنندگان غیرمجاز رمزارز، محدود کردن مصرف برق آن‌ها در ساعات اوج مصرف برق را غیرممکن دانسته بود، حالا دولت یکی از راهکارهای جدید برای این موضوع و به‌دنبال آن، کاهش مصرف برق در کشور را افزایش مجازات متخلفان عنوان کرده است. به گفته خدادادی بهلولی این راهکار در حال بررسی و طی کردن مراحل تصویب است. او نحوه اعمال مجازات‌های جدید را تشریح کرد و گفت:

پیشنهاد ما برای بازدارندگی هرچه بیشتر این است که در وهله اول، مجازات استخراج‌کنندگان غیرمجاز ۳ تا ۵ برابر افزایش پیدا کند و در مرحله بعد، اگر فرد متخلف مجدداً مرتکب تخلف شد، حتی مجازات حبس برایش در نظر گرفته شود. چراکه این افراد با این اعمال ضربه جبران‌ناپذیری به صنعت برق، اقتصاد و امنیت انرژی کشور وارد می‌کنند. بنابراین، باید مجازات‌هایی که بازدارندگی کافی داشته باشد، تعیین شوند.

علاوه بر اعمال مجازات‌های بیشتر، مجموعه دولت راهکارهای دیگری مانند متنوع کردن منابع انرژی مورد نیاز برای فرایند ماینینگ با هدف سوق دادن مصرف‌کنندگان به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر را نیز در نظر دارد. لزوم افزایش شفافیت در فعالیت این دسته از فعالان نیز راهکار سومی است که مورد توجه قرار گرفته است. خدادادی بهلولی در این خصوص گفت:

از سوی وزارت صمت سامانه‌ای تعبیه خواهد شد که تمام ماینرهای وارداتی و تولیدی در کشور ملزم به ثبت در آن هستند تا فعالیتشان مجاز تلقی شود. هر ماینری که در این سامانه ثبت نشده باشد، غیرمجاز بوده و توسط وزارت نیرو یا هر دستگاه مسئول در این امر ضبط خواهد شد.

طبق آمار و ارقام موجود، تا سال ۱۴۰۰ برای ۴۴ واحد استخراج رمزارز در کشورمان پروانه بهره‌برداری صادر شده و با احتساب مناطق آزاد تا سال ۱۴۰۰ تعداد ۵۶ مرکز استخراج رمزارز در کشور مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند که توان مورد نیاز آن‌ها ۴۰۰ مگاوات بوده است.

بنا بر گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، از ابتدای شروع طرح برخورد با استخراج‌کنندگان بدون مجوز از سال ۹۸ تا سال ۱۴۰۰، مجموع کشف و شناسایی دستگاه‌‌های غیرمجاز استخراج رمزارز به ۲۲۱ هزار و ۱۶۳ دستگاه‌ رسیده که توان مصرفی آن‌ها معادل ۶۲۱ مگاوات بوده است.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا